Hem » Arkiv » Sida 104

Den bästa månaden

Den bästa månaden på året är, i mitt tycke, juni när man har den sköna sommaren framför sig. Grönskan är sådär saftigt grön och blommorna börjar prunka på balkonger och i trädgårdar.

Men sommaren går fort och efter den kommer en innehållsrik höst för oss Aktiva Seniorer. Vårt programblad kommer att skickas ut till alla medlemmar under första hälften av augusti och upptaktsmötet äger rum den 21 augusti.

Jag vill passa på att göra er uppmärksamma på den stadgeändring gällande vår förening som förbundet Aktiva Seniorer har godkänt. Ändringen gäller framförallt hur många gånger en styrelseledamot kan omväljas (§4 Mom 4b-4d). Stadgarna finns att läsa här på vår hemsida, följ länken.

Till slut vill jag önska er alla en skön och vilsam sommar!

Vi ses på upptaktsmötet i augusti!

Britt-Marie Gunnarstedt, ordförande FAS Uppsala

Resan till Hagaparken

Vi lyckades pricka in den mest regniga dagen i maj för vårt parkbesök. Men vi hade en fantastisk guide som promenerade runt med oss resenärer från Aktiva Seniorer i regnet i mer än en timme. Vi samlades och startade vår guidade vandring vid Koppartälten. Resenärerna delades upp i två grupper. En grupp på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Hagaparken är världens första nationalstadspark med en internationellt unik engelsk park. Vad är typiskt för en engelsk park? Vi fick höra historien bakom Gustav den III:s paviljong. Hur hade det stora magnifika slottet sett ut om det blivit verklighet? En dröm som gick i kras när kungen dog efter skotten på maskeradbalen 1792. Den imponerande stengrunden i kombination med 1700-talets visionsbilder, gav oss en fängslande uppfattning av hur det färdiga slottet fullständigt hade påverkat parken.

Efter lunch startade vandringen i Fjärilshuset som blev en minnesvärd upptäckarfärd bland tropiska växter och träd. Där syntes många fjärilar som flög omkring, små, små vaktlar som var bofasta i vegetationen. Vi rundvandrade i vattenvärlden med hajar, olika fiskar och sköldpaddor. Även där var det mycket bra guider som verkligen visade intresse för djuren.

Efter en mycket trevlig dag, trots regnet, vidtog hemfärden.

Revhaj. Här finns ett av nordens största hajakvarium. I den 30 meter långa tanken som rymmer 1,2 miljoner liter vatten simmar färgglada fiskar tillsammans med stora och små revhajar.

Resedeltagarna beundrar fjärilarna och förundras över den tropiska regnskogens mångfald och sköna värme. Pilgiftsgoda, Phyllobates bicolor, en av de arter som traditionellt används till pilgift.

En del fjärilar går igenom hela sin livscykel inne i växthusen på Haga. Här finns inga utrotningshotade fjärilar.

Text Solveig Dansson | Foto & fototext Margareta Engvall

Vi mötte våren i naturreservatet Fullerö backar

Trots kylan mötte nästan 25 medlemmar upp i Fullerö backar den 10 maj – det är på Vattholmaåsen man bör vara på våren, bland djuplila backsippor, blåsippor, vitsippor och vårlök.

Vi var även till Valsgärde gravfält alldeles intill, en ny upplevelse för många av oss och vi fick historien berättad för oss av de båda guiderna.

Vid Valsgärde gravfält.
Fikastund.

Text & foto Britt Lundberg

Blomsterflickor på sista temacaféet

Idag hölls föreningens sista temacafé i den form vi hittills haft. Tretton intresserade medlemmar fick lyssna till Åsa Hedlund och Kerstin Forss, två av sammanlagt sju damer i volontärgruppen Blomsterflickorna.

I cirka tio års tid har de hjälpt Naturhistoriska Museet med montering och märkning av torkade växter från i första hand Norrbotten. Ett viktigt arbete som bedrivs med stor noggrannhet och strikta riktlinjer och som sedan bildar grund för bland annat forskning. Från början amatörer men nu en entusiastisk och kunnig skara!

Ännu återstår tre vanliga torsdagscaféer (den 1, 8 och 15 juni), då vi träffas för att umgås över en kopp kaffe. Vi har även i fortsättningen vår rabatt på Café Linné Konstantina så fortsätt gärna att ”spontanfika”. Vem vet, kanske återuppstår torsdagscaféerna?

Text Lena Svensson

Pris och ära till föreningens bowlare

Ett tecken på att vinterhalvåret är till ända är den årliga bowlingavslutningen. Högst poäng i slutspelet fick Göran Lennqvist och herrarnas respektive damernas mästerskap vanns av Bo Pålsson (förhindrad att delta) och Elisabeth Agell. Pris och rättmätig ära utdelades.

Årets bakertävling* vanns av lag 2, lagkapten Göran Lennqvist tillsammans med lagmedlemmarna Birgitta Fogdegård och Ture Svensson.

Prisutdelare var föreningens nya ordförande Britt-Marie Gunnarstedt som dessutom provade på bowlingspelet under bästa möjliga förutsättningar; Ortram Fisher bistod henne med råd och dåd i bakertävlingen. På frågan om hon skulle fortsätta med denna förnämliga sport svarade hon ”om bara tiden räcker till…”

En glad Göran Lennqvist mottar sitt pris från Britt-Marie Gunnarstedt.
Elisabeth Agell tackar Britt-Marie för sitt efterlängtade pris.
Vinnarna i bakertävlingen, fr vänster: Ture Svensson, Birgitta Fogdegård, Göran Lennqvist.
Uppställning: Britt-Marie, Göran, Elisabeth samt de båda ledarna Bengt Karlsson och Ortram Fischer.
Eftermiddagen avslutades på sedvanligt sätt för alla närvarande – med smörgåstårta och kaffe. Smarrigt!

* Bakers spelsätt (oftast vid 3-mannatävlingar) – Spelarna i laget spelar en gemensam serie och slår var tredje ruta.

Text & foto Ulla Englund

Våryra med yrsnö

Den 9 maj samlades föreningens medarbetare på Missionskyrkan för en årlig träff. Dagen bjöd på snabba solglimtar varvade med snöyra med flingor värdiga den vackraste julesnö.

Uppslutningen var stor och till förmiddagens kaffe med smörgås hade omkring 45 personer infunnit sig. I sitt välkomstanförande uttryckte Britt-Marie Gunnarstedt, ordförande, en förhoppning att detta skulle bli en ”uppmuntransdag” med chans att lära känna varandra.

Två medarbetarintervjuer

Innan programmet kom igång pratade jag med Anna Jägestedt Krantz, medlem sedan fyra år och ny medarbetare. Matlagning och boulespel är hennes bidrag till programutbudet. Detta var Annas första träff av det här slaget och hon hoppades på en givande dag. Genom sitt tidigare arbete med barn och nu som volontär i en samtalsgrupp inom Röda Korset är hon väl insatt i samtalets betydelse, ett av dagens teman. På min fråga om hon hade något råd att skicka med till andra som skulle vilja komma igång som medarbetare blev svaret ”Var inte rädd”.

För Per-Eric Johansson, medlem sedan ett par år, var det andra träffen i den här gruppen. Per-Eric är byggkonsult i botten och har frilufts- och sjöliv högt på listan över favoritsysselsättningar. Träslöjd har han gillat sedan skolåldern. Som medlem i föreningen såg han nyttan av att få tillgång till lokal och verktyg för sin hobby. Från början var han själv en av deltagarna men när gruppen blev för stor och behövde dubbleras var han beredd att ta ansvaret för den ena. Per-Erics tips till den som vill starta en grupp eller aktivitet är ”Utgå från en hobby”.

Kommunikation med konstnärliga uttryck

Några timmar under ledning av Pers Karin Skogar tog sin början. Pers Karin, som är diplomerad uttryckande konstterapeut med grundläggande kompetens i psykoterapi, driver företag i Uppsala och har – med hennes egna ord – gått från inredning till utredning. I många år arbetade hon med inredning av offentliga miljöer och drev även under en tid den för många så kända butiken Vålamagasinet. För några år sedan slog Pers Karin in på en ny väg och påbörjade den utbildning som ledde till att hon idag arbetar med ledarskapsutbildning och grupper med inriktning på kommunikation med konstnärliga uttryck.

Efter inledning med musik, diktläsning och tystnad genomfördes olika övningar som syftade till att med samtal, lyssnande och betraktande öka sitt självmedvetande och sitt bidrag till utvecklande och växande i grupper.

En god lunch serverades på Hava-restaurangen på Svartbäcksgatan.

Efter återsamling delades vi in i grupper och fick varsin bild att associera till. Tillsammans skulle vi komma på ett antal ord som beskrev vad vi såg och känslor som väcktes. Varje grupp fick sedan gå fram för att presentera sina ord upplästa i poetisk form, något som rönte stor uppskattning och möttes med applåder och skratt. Av detta lärde vi oss att det vi ser ligger i betraktarens öga och hur olika men ändå rätt det är. Alla är vi olika.

En sak till lärde vi oss, vi har fullfjädrade rappare och poeter mitt ibland oss!

Ordförande Britt-Marie Gunnarstedt hälsar närvarande medarbetare välkomna till träffen.
Uttryckande konstterapeut Pers Karin Skogar inleder dagens övningar för ett intresserat auditorium…
… hela salen full.
En av bilderna att associera till. Den mest populära övningen?

Text Lena Svensson | Foto Sven-Gunnar Ericson / Ulla Englund

Bisvärmen ute på glädjeframträdande

En fredag i maj var vi i sånggruppen Bisvärmen till träffpunkten Orstenen vid Västertorg för ett vårframträdande. Vi underhöll ett femtiotal boende och besökande med vårpotpurri, några skämtsamma visor och schlager. Vi avslutade sedan med gemensam allsång.

Besökarna visade mycket stor uppskattning för vårt framträdande och de hälsade oss välkomna tillbaka.

Under våren har vi fått tillskott i gruppen, i form av några sjungande herrar och komp på både piano och ukulele.

Vi sångare i Bisvärmen känner stor glädje i och uppskattning för vår sång och kommer fortsätta träffas och sjunga vidare under hösten.

Text Ulla Blomstedt | Foto Onny Brask

Vårens första cykeltur

Endast fyra blev vi på denna första cykeltur. Vinden var fortfarande lite kall, men solen var framme mest hela tiden. Härligt!

Vi cyklade till Kvarnbo där blåsippor och vitsippor lyste i backarna. Och vi fikade förstås. Hemvägen gick via Hågadalen.

Nu får vi vänta på värmen innan vi ger oss ut igen. Anmäl dig till vår maillista (via Kristina) så blir du kontaktad när det är en ny cykeltur på gång.

Kvarnbo

Anita Lundin

Anita avtackades 1 mars efter 14 års styrelsearbete för Aktiva Seniorer i Uppsala.

Anita Lundin har inte förrän nu, sedan årsmötet i mars, varit ”vanlig” medlem. Hon har ingått i föreningens styrelse i cirka 14 år; som kassör och vice ordförande och senast som föreningens ordförande.
Nu har Anita fått mer tid att ägna åt barnbarnet Sigge, 3 år.

Hur kom det sig att du blev invald i styrelsen?

Jag skulle sluta min anställning inom det som tidigare var Pharmacia och visste att det gällde att skaffa sig en ny sysselsättning. Jag såg en blänkare om Aktiva Seniorer i Medborgarskolans tidning och tyckte det lät intressant (jag visste absolut inget om Aktiva Seniorer då).
Jag ringde det telefonnummer som stod och hamnade hos Bengt Karlsson, dåvarande ordföranden. Vi träffades innan jag hade slutat min anställning och jag sade till Bengt att jag kunde arbeta med något, om det behövdes. Och ja, de hade ingen  kassör till styrelsen. ’Visst’, sade jag, jag har aldrig arbetat som kassör men det måste man ju kunna lära sig” och Bengt blev min läromästare. Föreningen hade ingen vice ordförande heller så jag blev det också. 

Vilka uppdrag har du nu i föreningen?

Jag har precis avgått ur styrelsen och har bestämt mig för att ta ett ”sabbatsår”. Jag ansvarar dock fortfarande för medlemsregistret. Senare kommer jag väl att vara ansvarig för några aktiviteter. 

Berätta om något speciellt som hänt under åren

Det som definitivt var något speciellt under de här åren, som jag arbetat med föreningen, var vårt tioårsjubileum. Vi slussade 300 personer under en dag på Storgatan 11  mellan ett antal stationer med olika innehåll och alla bjöds på fantastiska snittar, som medlemmarna med Monica Bengtsson i spetsen hade ordnat. Vi var många funktionärer som såg till att alla var där de skulle vara och alla verkade nöjda med dagen, när de gick hem. Och alla vi funktionärer var också nöjda, och trötta, när vi gick hem. För övrigt tycker jag att hela tiden som jag arbetat i föreningen har varit rolig och stimulerande. Vi har fått mycket positiv respons från övriga medlemmar, bland annat för att vi haft och har ett fantastiskt trevligt och innehållsrikt program.

Hur ser du på bristen på medlemmar som vill arbeta i föreningen?

Att delta i arbetet i föreningen gör att man lär känna andra medlemmar på ett helt annat sätt än när man bara deltar i olika aktiviteter. Därför tycker jag det är lite synd att inte fler tar chansen att vara med och bidra till detta positiva, som föreningen står för.

Vad gör du med den eventuella tid du fått över på senare tid?

Visst har det blivit en del tid över nu, jag var ju ordförande de sista fyra åren, och det tar lite extra tid att vara ordförande. Nu är det vår, nu har vårbruket på kolonilotten börjat. Där kommer jag att ägna mycket tid det närmaste halvåret. Barnbarnet Sigge fyllde precis 3 år, och självklart blir det en hel del tid jag ägnar åt honom. Jag är fortfarande god man/förvaltare för sex personer. Och så är det skönt att bara vara emellanåt också.

Text: Ulla Englund / Foto: Sven Tideman

Vårt första vårmöte

Aktiva Seniorers vårmöte ägde rum 3 april i Missionskyrkan och besöktes av cirka 60 medlemmar. Kören Opalen inledde med sånger med anknytning till våren, ett uppskattat inslag. Lite allsång blev det också.

Därpå genomfördes bordsvisa grupparbeten med gemensamma frågeställningar – medan kaffe och bullar intogs. 

Syftet var att få fram synpunkter och önskemål om aktiviteter från de närvarande medlemmar och att alla skulle få tillfälle att anmäla intresse för att aktivt medverka i föreningen. Det kändes tråkigt att avbryta de livliga diskussionerna i grupperna när den bokade tiden för mötet gick ut.

Många synpunkter och flera intresserade för att aktivt arbeta i föreningen har noterats. Styrelsens uppgift är nu att ta vara på detta.

Britt-Marie Gunnarstedt, ordförande FAS Uppsala