Attendo Uppsala, värd för ”Elvis i Parksnäckan”, har generöst erbjudit oss, Aktiva Seniorer i Uppsala, ett stort antal biljetter till konserten onsdagen den 16 augusti kl 19.00.
Varje medlem får högst två biljetter – så långt de räcker. Vill du ta del av detta gratiserbjudande, kontakta Elisabeth snarast.
I lördagens UNT – under rubriken Föreningar – kan den uppmärksamma hitta en liten notis från vår förening. Den handlar om att vi har skickat ut höstprogrammet.
Det är det enda sätt vi gör reklam på, en gång varje höst och vår. Nya medlemmar får vi huvudsakligen via rekommendationer från redan medlemmar, den så kallade mun till mun-metoden. Det är ju bästa möjliga betyg. Och nu är vi nästan 1.600 medlemmar.
Så här lyder texten:
Aktiva Seniorer. Föreningens fullmatade höstprogram har just sänts ut till medlemmarna. Vill du också bli medlem? Anmäl dig via hemsidan eller kontakta Ulla Englund, tfn 0730-38 91 77.
De senaste månaderna har jag sett hur det intensiva arbetet med att ta fram höstens programblad går till i programkommittén – idéer bollas, programpunkter spikas, bilder tas fram och fakta uppdateras.
Resultatet är på väg till dig och jag är förvissad om att detta nya programblad är minst lika bra som tidigare – och jag är helt säker på att här finns något för alla!
Igår packade och postade styrelsen program – med god hjälp av Gunilla Sveijer, Kajsa Sjöholm, Inger Ny och Monica Johansson. Dessa fyra hjälpsamma medlemmar anmälde under vårmötet den 3 april att de gärna deltog i programutskicket när det var så dags. Stort och varmt tack för insatsen! I slutet av veckan bör programmen finnas i allas postlådor.
Monica Johansson och Inger Ny klipper remsor med ändringstext som ska bifogas alla programfoldrar.Gunilla Sveijer och Kajsa Sjöholm i startgroparna inför kuverteringen.
I styrelsen arbetar vi med att få ett bättre och rättvisare bokningssystem för våra aktiviteter. Mer information om detta kommer här på vår hemsida och i vårens programblad.
Tveka inte att kontakta mig eller någon annan i styrelsen om du har synpunkter på någon programpunkt eller själv har en idé som du vill vidareutveckla.
Som ett komplement till våra bioträffar två gånger i månaden möts vi i studiecirkeln Filmstudion för att se och diskutera äldre film.
Vi koncentrerar oss på smalare filmer från olika länder. Vi träffas andra måndagen i månaden, kl 13.00 – 15.00, cirka fyra gånger/halvår. Första gången i höst är 11 september.
Anmäl dig till Ingalill om du vill vara med!
Under våren 2017 har vi sett:
15 februari: ”Rom öppen stad” av Roberto Rossellini (1945, Italien) 15 mars: ”Under Gottsunda” av Viktor Johansson (2014, Sverige) 12 april: ”En alldeles särskild dag” av Ettore Scola (1977, Italien) 17 maj: ”Snön på Kilimanjaro” av Robert Guédiguian (2011, Frankrike)
Vi håller på med en rejäl satsning på boule – måndagar kl 13.00 på Fålhagens idrottsplats.
Gratis parkering, tillgång till toaletter och sittplatser. Ingen kostnad. Om boule brukar sägas att man lär sig reglerna på fem minuter men att det tar år att behärska spelet. Taktik och bedömning skapar en alltid närvarande spänning. En nybörjare kan göra ett kast av världsklass. Att upprepa det är en annan sak!
Boule är en social sport, goda samtal frodas, fika och småprat är viktigt. I praktiken kan alla delta. Spelet är måttligt fysiskt krävande. När vintern närmar sig flyttar vi in i Boulehallen i Gottsunda, besked senare i höst.
Kontakta Bengt direkt. Spelet är redan igång!
Obs, boulespelet på Dimgatan 18/Gränby fortsätter.
Det behövdes två resor till Karlstad och Sandgrund för att begrunda och beundra Lars Lerins konstverk – så stor var efterfrågan från våra medlemmar. Nu har resorna genomförts.
Vi startade våra resor (13 resp 18 juli) redan klockan halv åtta på morgonen från Uppsala Konsert & Kongress och stannade två timmar senare för bussfika med fralla vid Björnfallet utanför Örebro. Resan gick vidare och efter ytterligare två timmar anlände vi till Alsters herrgård (födelsegård för Gustaf Fröding) för en mycket god lunch i vacker miljö. Därifrån är det inte så långt till Sandgrund där Lars Lerin har sitt konsthall.
En guide väntade oss och genast startade den givande guidningen som berörde både Lars Lerins konstverk och hans liv. Därefter fanns tid för att fortsätta titta och njuta på egen hand. Vädret var soligt båda dagarna och de som så önskade kunde köpa fika med tillbehör och sitta ute på altanen, njuta, fundera och samtala om den konst vi sett.
Under hemresan gjorde vi ett stopp på Café Två Skator i Arboga där vi serverades smörgås plus liten kaka med kaffe eller te. Resan fortsatte och vi var tillbaka i Uppsala omkring klockan 21. Båda resorna blev mycket lyckade.
Bussfika i solen vid Björnfallet utanför Örebro.En mycket god lunch på Alsters herrgård.Framme vid huvudmålet, konsthallen Sandgrund Lars Lerin.
Guiden på Sandgrund tog emot oss och hennes man hjälpte till. Guiden berättade om Lars Lerins konstverk och hans liv.
Efter den guidade turen fanns det tid för att gå runt, titta och njuta på egen hand.
Grattis, grattis Lars Lindahl! Efter 16 års spel har en av våra tävlande knäckt drömgränsen 30 slag på en runda.
Det har talats om ett hemligt pris för denna prestation. Ett sådant finns men Lars och alla andra får lugna sig till den traditionella avslutningen i början på december. En titt på toppen av vår tabell visar att vi har tagit oss upp till en häftigare nivå. Lars och Göran leder på 98 slag tätt följda av Ahmand med 99. Fortsättning följer.
Bortsett från den sedvanliga väderdippen kring midsommar så ser det rätt bra ut framöver för vårt spel. Det är skönt, bangolf i regn har få entusiastiska utövare. Möjligen bortsett från i Bergen där det inte finns något annat alternativ.
Ladda inför midsommar med en eller flera rundor så kommer sill, färskpotatis, och vad därtill hörer enligt A Engström, att smaka ännu utsöktare.
Idag hade vi enligt styrelsens tidigare beslut det sista torsdagscaféet på Café Linné Konstantina. För få medlemmar har haft möjlighet att delta för att motivera en fortsättning.
Vi är några trogna besökare som skulle sakna dessa möten och därför kommer vi att ”i egen regi” och på försök ses varje torsdag på Landings Konditori i S:t Persgallerian kl 14.00–15.00 för sällskap och trevliga samtal över en kopp kaffe eller te. Välkommen att delta när du har tid och lust! Vi kör igång direkt nu på torsdag (22 juni).
Observera att vår rabatt på Café Linné Konstantina fortfarande gäller för dig och ditt sällskap om du uppger ”Aktiva Seniorer” i kassan!
Örskär är en ö i Upplands ytterskärgård, omedelbart norr om Gräsö. I norr och i söder är det öppet hav så långt ögat når. Ön är ca 400 ha stor och större delen är naturreservat som förvaltas av Skärgårdsstiftelsen.
Örskärs fyr, som är en angöringsfyr, är fortfarande i drift och SMHI har en väderstation på ön. Örskär omnämns varje dag i sjörapporten i Sveriges Radio.
Örskärs fyr är den näst äldsta fyrplatsen och fyren är den enda i landet som har en snäckgång istället för trappor. Tornet är 32,7 meter högt och är numera automatiserad.
Vi hann under dagen se en hel del orkidéer (det finns 18 av landets totalt 24 arter orkidéer) och den ovanliga gölgrodan både såg och hörde vi. Dock såg vi inga salamandlar eller havsörnar.
Fyren och den ursprungliga fyrvaktarbostaden är uppförda efter ritningar av hovarkitekten Carl Hårleman och stod klar 1740.
Vädret var strålande hela dagen så vi fick känna på hur en sommardag ska vara när den är som bäst.
Aktiva Seniorers äventyr i Avesta började med busskaffe utanför det gamla stålverket byggt av slaggsten vid Avestaforsens, nu av kraftverket tystade, brus. Under själva besöket lyckades guiden förena historien om det gamla nu nedlagda brukets industrihistoria med en mångfacetterad konstutställning.
Temat för Avesta Art 2017 är IDENTITY. Utställningarna visade verkligen på många olika identiteter. Allt från Anders Sunnas mäktiga bilder över hur vår nutid gör intrång i urgamla omistliga naturvärden till Mary Simbandes skildring av apertheidtidens Sydafrika. Kvinnan i violett jakarandablomfärgad klänning med hetsande krigshundar bakom sig ger ett kraftfullt intryck.
Melissa Henderson ger en mycket aktuell inblick i dagens verklighet för flyktingar med sitt verk Passe-Partout. Under världens flaggor har dörrar som öppnas och stängts och stämplar som godtyckligt används för passage eller hinder tillsammans med bilder av ett upprört hav och Öresundsbron känns påtagligt aktuell.
Oleks konstverk med ett virkat hus ger ett intryck som ytterligare förstärkts av att delar av huset sprängts efter färdigställandet. Detta sedan en syrisk medvirkande kvinna berättat sin historia om sitt sprängda hus i hemlandet.
Även övriga konstnärer bidrar med sina bilder om utanförskap och sin identitet till att ge ett starkt intryck av sammanhang i konsten mellan konstnärer från hela världen med likartade upplevelser.
Denna känsla blev säkert ännu tydligare genom en synnerlig bra guidning. Värt att framhålla är också den permanenta utställningen som i Kjell Engmans glasskapelse förenar glasets skönhet med sprängstens industrihistoria.
Efter en god lunch på Bjurfors Hotell&Konferensanläggning kunde vi aktiva i lugn och ro smälta både upplevelser och lunch på väg hem till Uppsala genom ett vackert försommarsverige.
Den gamla slaggstensskimrande järnbrukshyttan är en mötesplats för konst, historia och teknik.
Anders Sunnas konst är en påminnelse om samiska historien och storsamhällets rasbiologi
Mary Sibande, Johannesburg: Afrikansk kvinna som erfarit apartheid, jagad av krigets galna hundar och stridslystna gamar utstrålar hon mod och kraft.
Hur ett hem kan se ut efter en explosion.
Oleks cykel.
Olek, Polen: Olek har tillsammans med nyanlända kvinnor från Syrien och Ukraina skapat ett hem där allt är virkat men sedan förstört i en explosion, kvinnornas berättelser från sina hemländer inspirerade Olek till att visa hur ett hem kan se ut efter en explosion.
Kjell Engmans glasskulpturer tillhör verkets fasta konstverk.
Linda Bäckström: Choppemotorcykel med förlängd framgaffel, högt styre och hästsadel, två olika hästkrafter som strålar samman, symbol för amerikanska drömmen om frihet.
Kolkorgar, Vi blir guidade bland konst och får dessutom information om järnbrukets historia och vilken teknik man använde.
God lunch intogs i mysig miljö på Bjurfors Hotell & Konferens.
Text Christer Larsson | Foto Ann-Britt Torsek
Ros från en deltagare Utflykten till Avesta Art var en höjdare. Vi blev guidade runt i det gamla järnbruket där konst i olika former presenterades på effektfullt sätt. Historia och nutid blev en stark upplevelse. Bussfika. Mat på Bjurfors konf.centrum var bra avslutning på en givande dag. Eloge till Margareta! Anders Färnestrand