Är du intresserad av att cykla i Uppsalas omgivningar när vädret är fint? Britt Lundberg och Kristina Söderlind Penton kommer att leda några turer under våren – som ju nu är på frammarsch.
Anmäl dig till vår maillista så blir du kontaktad när det är en cykeltur på gång. Via e-post får du reda på tid och plats och annat du behöver veta. Det är bara att komma, ingen föranmälan behövs, ingen kostnad. Ta med matsäck/sittunderlag.
Anmäl dig via e-post till Kristina och skriv cykeltur på ämnesraden.
Kläddesignern Lars Wallins utställning ”Fashion Stories” på Artipelag besöktes av en busslast glada Aktiva Seniorer från Uppsala den 9 mars. Men vi var många som inte kom med på den populära resan, en buss har ju ett begränsat antal sittplatser och en guide kan inte ta alltför många deltagare i sin grupp. Söndagen den 12 mars var sista utställningsdagen så det fanns inga möjligheter för programmakaren Britt-Marie att dubblera resan heller.
Men skam den som ger sig. Vi var tre design- och Artipelag-intresserade vänner i föreningen som i egen bil (Yvonnes) reste till utställningen under lördagen, den näst sista utställningsdagen. Ett litet smakprov på vad vi fick se delar vi med oss av här.
P.S. Det var lika långa köer till lunchen under lördagen som vi har hört att det hade varit under torsdagen så vi beslutade oss för att äta lunch på hemvägen. På Arlandastads golfklubb i Rosersberg serverades vi en underbar fiskgryta! Och solen sken på oss under hela dagen.
Den första monterns innehåll. Sobert svart, grått och vitt……och raskt över till häftigt rött.Här och var hängde skisser.”Brud” var ett av utställningens fyra teman.Ljuvliga spetsar.Kvinnligt så det förslår; rosa, volanger, rosetter.Androgynt mode?Hembygdsdräkt, rutig kavaj och fjädrar – en spännande kombination.Tema ”scen”: Vid krogshowen på Hamburgerbörs 2013 bar Jill Johnsons denna.Inte bara kläddesigner. Även en Flora-ask önskar förnyelse.Mer från tema ”scen”: Ett par av det 100-tal scenkostymerna som Lars Wallin skapade till baletten Gustav III på Kungliga Operan 2008.Vackert även i damrummet, handfat för sex personer.
Text & foto Ulla Englund i sällskap med Yvonne Ahlkvist och Elisabeth Agell.
På årsmötet 1 mars fick jag förtroendet att bli vald till ordförande i styrelsen för Aktiva Seniorer i Uppsala. Det är ett uppdrag som jag är hedrad över och jag kommer att göra mitt bästa för att vara till nytta för föreningen.
Jag presenterade mig kort på årsmötet men eftersom inte alla hade möjlighet att närvara vill jag på detta sätt nå så många som möjligt.
Jag är pensionär sedan fem år tillbaka och har ett långt, cirka 40 år, förflutet inom Arbetsförmedlingen.
Under mina år som pensionär har jag arbetat ideellt i Röda Korset och har då fungerat som gruppledare.
Under hösten 2016 var jag adjungerad i styrelsen och fick därmed en bra inblick i styrelsens och även programkommitténs arbete. Detta arbete ser jag fram emot att bli en del av.
Vid gårdagens årsmöte invaldes tre nya styrelseledamöter: Britt-Marie Gunnarstedt, ny ordförande efter Anita Lundin, Catarina Ehinger samt Lena Runfors.
Bror-Erik Lundin ledde årsmötesförhandlingarna, föregående styrelse beviljades ansvarsfrihet och förra årets motion angående maximala antalet gånger en styrelseledamot kan omväljas beslutades med långt mer än två tredjedelars majoritet och kommer att ingå i föreningens stadgar.
Nya styrelsen.
Nya styrelsen, från vänster: Britt-Marie Gunnarstedt, Catarina Ehinger, Eva Ulriksson, Torsten Åkesson, Lena Runfors, Sven-Gunnar Ericson, Ruben Jonson, Margareta Engvall, Ulf Holmqvist samt Elisabeth Agell.
Anita Lundin, Gunnel Jidåker och Lena Svensson avtackades för sina år i styrelsen med blommor och uppskattande ord och Bror-Erik Lundin för sin goda insats som ordförande under årsmötet.
Bror-Erik Lundin flankeras till vänster av Lena Svensson och av Anita Lundin till höger. Gunnel Jidåker är inte med på bilden.
Efter avtackningen framförde Göran Schnell ett antal av Elvis Presleys låtar samt berättade däremellan känt och mindre känt om Elvis. Att det var en uppskattad halvtimme märktes på alla huvud och fötter som rörde sig i takt med musiken.
Efter 14 år har jag nu avgått från min uppgift i styrelsen för Aktiva Seniorer i Uppsala.
Det har varit roliga och intressanta år, med rätt mycket arbete och med så mycket positiv återkoppling från er medlemmar.
Jag kommer förstås att finnas kvar och arbeta för Aktiva Seniorer även i fortsättningen, men i andra roller. Så vi kommer säkert att fortsätta att ha kontakt.
Årsredovisningen för 2016, innehållande verksamhetsberättelse och resultat- och balansräkning, finns nu tillgänglig för medlemmarna här på vår hemsida.
Dessutom finns dagordningen för årsmötet 2017 samt Valberedningens förslag till val av styrelseledamöter tillgängliga här.
Årsmötet äger rum den 1 mars kl 14.00 i Tovensalen, Missionskyrkan, S:t Olofsgatan 40. Välkommen med din anmälan.
Har ni tänkt på hur oerhört mycket man kan göra med en förening som vår? Inspirationen flödar när styrelsen samlas för att packa det nya programmet två gånger om året. Stämningen är lika god som på vilket release-party som helst. Det är en sådan tillfredsställelse att för första gången se och hålla i det nytryckta programmet! Rummet fylls av skratt och skoj och idébankens kapital växer med en ström av mer eller mindre genomförbara förslag. Fantasin vet inga gränser!
Vi har en fantastisk skattkista att ösa ur, nämligen alla ni, våra medlemmar, som med engagemang och åsikter bidrar till att bredda och förnya utbudet i programmet. Många av våra medlemmar är mycket aktiva på den punkten och det gäller verkligen att hålla hörseln skärpt och pennan glödande för att fånga upp allt. Återigen, fantasin vet inga gränser!
Men sedan då, vad händer med alla goda förslag i idébanken? Även om det inte är något krav att förslagsställaren själv står för genomförandet av programmet, så är det den vanligaste, säkraste och enklaste vägen att gå. Då blir det gjort som det var tänkt att göras! I andra fall tar vi förslagen till någon annan för att be om hjälp.
Efter Höstmötet i november har styrelsen och programkommittén arbetat målinriktat för att underlätta för fler att delta i vårt arbete. En tanke, som vi jobbar med, är att man alltid ska vara två ansvariga, särskilt om det är av det litet större slaget, och att det alltid ska finnas en ”mentor” bland de redan erfarna som ställer upp med råd och tips. En annan skulle kunna vara att samla intresserade på en fika med genomgång av hur det går till att ta hand om en programaktivitet. Det finns många andra sätt att nå intresserade och genom dialog mellan styrelse och medlemmar kommer de förhoppningsvis också fram.
Ingenting är klart i skrivande stund om tillvägagångssättet men en sak är i alla fall helt klar, vi behöver varandra för att få till variationen i vårt program och för att ta tillvara den energi som finns inom föreningen! Det arbetet kommer att fortgå så länge vi vill fortsätta att ha roligt tillsammans. Som sagt, fantasin vet inga gränser…
På sidan två i det tryckta programmet och här på hemsidan finns kontaktuppgifter till styrelsens medlemmar. Tveka inte att ringa eller mejla oss!
Sista dagen i januari samlades vi (kvinnor förstås, var fanns männen?) i Missionskyrkans kafé för att diskutera en litteraturcirkel på engelska språket. Vi var så många att vi bildade två cirklar på stående fot. Tillsammans enades vi om formerna och nu kör vi alltså igång!
En grupp kommer att ses på tisdagar och den andra på torsdagar en gång i månaden. Tid och plats blir i båda fallen kl 10.00 i Medborgarskolans lokaler. Första gången blir den 28 februari respektive 2 mars.
Tills dess läser vi en deckare av Peter James, ’The Perfect Murder’, i en lättläst utgåva i serien Quick Reads.
Varje fredag klockan 10 träffas Vandringsgruppen. Här presenteras två bildbevis på hur trevligt vi har på våra vandringar.
Vill du också vara med i Vandringsgruppen? Kontakta Gunilla eller Inger.
Julgranen stötte vi på i Stadsskogen en fredag före jul. Undrar om man har haft julgransplundring?Den fina gula gungan hittade vi i Kvarngärdet.
En gång varje vinter startar vi i korsningen Kungsgatan/Skolgatan, vandrar så via Gränby till konditoriet på Brantingstorg. Ett underbart konditori med 50-talsatmosfär och med öppen spis där elden sprakar och allt smakar underbart.