Hem » Arkiv » Sida 118

Ett välbesökt årsmöte

Årsmötet var välbesökt, vilket alltid är lika trevligt och tacksamt. Bror-Erik Lundin lotsade oss på ett trevligt sätt igenom den formella delen, innan sång, utlottning och kaffe tog vid.

Jag tackar för det fortsatta förtroendet, att leda styrelsens arbete ytterligare ett år!

Vi har som vanligt en mycket kompetent styrelse, och vi nu utökat så att vi idag är tio personer i styrelsen. Vår förening har under de gångna åren ständigt växt och utökningen av antalet i styrelsen är för att arbetsbelastningen inte ska bli för stor på var och en. Det är ju en arbetande styrelse, inte en som bara beslutar vad andra ska göra.

Karl-Erik Petersson lämnade styrelsen, efter 7 år. Tack Karl-Erik för allt arbete du lagt ner! Och vi är glada för att Karl-Erik kommer att fortsätta arbeta bland annat med datautbildningarna.

Medlemsavgiften förblir oförändrad även för nästa år. Och även om 2013 gick med minus har vår förening god ekonomi. Anledningen till förlusten för 2013 är förstås att jubileet kostade drygt 50.000 kronor. Underskottet blev 7.550 kronor, vilket visar att verksamheten i övrigt gick med plus. En fråga om vad förbundsavgiften går till fick svaret att större delen går till den försäkring som vi alla omfattas av, när vi deltar i en aktivitet inom föreningen.

Det känns viktigt att igen poängtera att alla som arbetar för föreningen gör det utan att få någon ersättning för det. Alla pengar som kommer in (medlemsavgifter, avgifter för deltagande i aktiviteter, bidrag från kommunen och Medborgarskolan) går helt och hållet till verksamheten.

Våren är här på riktigt, säger de. Det är alltså bara att njuta av vårsol och vårblommor. 

Bilder från årsmötet

Efter de sedvanliga årsmötesförhandlingarna underhöll Knivsta-Sune oss med bland annat Bellman- och Ruben Nilsson-låtar.

Inträdesbiljetten var samtidigt en lott. Vinnare av förstapriset – en pall med skaft – blev Monica Bengtsson. Tvåan och trean, Monica Karlsson (mitten)och Ingegerd Myhrberg fick välja varsin akvarell från akvarellgruppens fina utställning.

Karl-Erik Petersson avtackades med blommor efter sju års styrelsearbete. Kristina Söderlind Penton och Bror-Erik Lundin var årsmötets sekreterare respektive ordförande.

Efter årsmötet serverades kaffe och bulle som bland annat Ruben Jonson, nyvald styrelseledamot, lät sig väl smaka.


Lisbeth Elfsberg och Margareta Engvall är också nyvalda till styrelsen. Ulla Englund och Sven-Gunnar Ericson omvaldes på två år.

Text Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala | Foto Ulla Englund

Teatergruppen träffas för första gången

Önskemålet att vår förening ska ha en egen teatergrupp är på väg att realiseras.

Ett första möte för att se hur gruppen ska arbeta framöver är bestämt till torsdagen den 27 februari mellan klockan 10 och 12 i Medborgarskolans lokaler, Hamnesplanaden

Tanken är inte i första hand att uppträda inför publik utan att ha roligt och få utlopp för sin teater- och leklust. Men senare vet vi ju aldrig vad det leder till…

Har du också en liten teaterapa inuti dig så bör du kontakta Ulf.

Kontakt: Ulf Holmqvist

Inför årsmötet den 5 mars kl 14.00

Årsredovisningen för 2013, innehållande verksamhetsberättelse, och resultat- och balansräkning, finns nu tillgänglig för medlemmarna här på vår hemsida. 

Det uppkomna underskottet, 7.550 kronor, ska ses i relation till kostnaden för 10-årsjubileum, 52.512 kr.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Fler konstvandringar i Psykiatrins Hus

Vi har fått ytterligare tider för guidad konstvandring i Psykiatrins Hus:

torsdag 13 februari klockan 10.30
torsdag 13 februar klockan 12.00
fredag 14 februari klockan 13.00
fredag 14 februari klockan 14.30

Nu finns det nu ett tiotal platser kvar efter att alla som stod på väntelista (från den 5, 6 respektive 7 februari) har erbjudits plats. Meddela omgående vilken tid du vill komma. Du får även anmäla vänner.

Psykiatrins Hus har anställt guider utifrån, därför kostar det 50 kr per person vid dessa fyra nya tillfällen.

Kontakt: Christina Söderbom | Text & foto: Ulla Englund

Ulla Steioff

Att göra program till Aktiva Seniorer är att göra något roligt av en allvarlig sak. Man får kontakt med fantastiska personer som öppnar stängda dörrar, men det måste byråkrati till för att verksamheten ska hållas flytande, säger Ulla Steioff. Teatern ligger henne varmt om hjärtat; hon är hedersombud på Uppsala Stadsteater och teaterombud på Dramaten. 

Hur många programpunkter brukar du ordna i varje halvår? Hur många är det nu under vårsäsongen?

Lite statistik från de senaste säsongerna ger svaret:

Program Temacaféer
Våren 2014 98
Hösten 2013910
Våren 2013116
Hösten 2012135
och så vidare… (Ulla S är föreningens flitigaste programmakare/Red. anm.)

När och hur du gick med i föreningen?

När jag för cirka 10 år sedan såg annonsen i UNT, att man var välkommen på en introduktionsträff och få information om den nya föreningen ”Aktiva Seniorer” gick jag dit och blev fast. Det har jag aldrig ångrat. I fem år satt jag med i styrelsen och blev sedan sammankallande i programgruppen några år. De som kommit efter mig där har gjort dunderjobb som förtjänar applåder. Det är stor skillnad att styra upp program för 4-500 medlemmar jämfört med de cirka 1500 som vi är i dag.

Vad har du mer ansvarat för under årens gång?

Redan 2004 var jag med och startade en filmgrupp under mottot ”Jag vill inte gå ensam på bio.” Det är flera som under årens lopp skött om den gruppen och den är fortfarande i full gång med både kvälls- och eftermiddagsföreställningar. Jag har sett till så våra medlemmar får 10% rabatt hos Gå & Löpkliniken och hos Svensk Konsthandel vad gäller inramningar. Personligen ställer jag gärna upp som mentor/bollplank/byråkrat när någon medlem vill göra ett eget program. Som van i gården gäller det att hålla igång även när man blir lite äldre. Och själv fortsätter jag nog – med hjälp av andra – programmakeriet ett tag till för det är ju så viktigt att hålla igång med det allvarliga som är så roligt. Som sagt, en del av mina idéer fortlöper och andra finns inte kvar.

Något du är särskilt stolt över inom vår förening?

Kanske alla olika pågående aktiviteter där personer med samma intressen träffas. Alla dessa självstyrande grupper där likasinnade träffas och man även får nya vänner, gör en stor social insats.

Berätta om något speciellt roligt under åren!

Det roligast jag varit med om under mina programmakeri-år var när jag hade grupper som fick komma till Uppsala Stadsteater och träffa de personer som arbetade bakom kulisserna. En gång i månaden fick 25 personer komma och jag startade ny grupp varje termin. Dessa träffar uppskattades mycket av våra medlemmar och pågick från 2005 till våren 2007 då penningbrist och personalavgångar hos teatern satt stopp för den verksamheten.

Mina teaterresor till Dramaten i Stockholm har förgyllt min och andras tillvaro. Vi har varit lyriska under hemfärden. 

Många gånger i vardagslivet när jag sagt mitt namn vid en presentation har folk lyst upp och sagt ”Aktiva Seniorer”. Det är också roligt.

Vad tycker du är vår förenings största styrka?

Mångfalden i vårt programutbud, allt ifrån Reningsverket i Uppsala till Kungliga Dramaten i Stockholm. 

Foto: Ulla Englund

Så håller du åter i ett nytt program

Vi som arbetat med att få till programmet vill tillönska er alla en god fortsättning på det nya året! Vi är glada för de tips och idéer vi fått och hoppas att det nya programmet ska bli uppskattat.

Det är dags att betala medlemsavgiften för 2014. Inbetalningskort finns i de flesta kuvert. Har du inte fått inbetalningskort har du redan betalat för 2014.

Några kom ihåg
För att undvika glapp i medlemsförsäkringen måste du betala medlemsavgiften senast den 1 mars. Mer om medlemsförsäkringen, se här.

När du anmäler dig till en aktivitet, ska du alltid få bekräftelse som talar om att din anmälan har kommit fram samt om du fått plats eller finns på en kölista. Får du ingen bekräftelse, hör av dig till någon av oss i styrelsen. Anmäler du dig via telefon får du ju bekräftelsen direkt, under samtalets gång.

Några programpunkter kan du välja datum för, t.ex. teaterföreställningar.

Du får anmäla vänner till programpunkter och de deltar på samma villkor som medlemmar.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

På torsdag börjar Stickcaféet igen

Vi som gillar att handarbeta med stickor, virk- och synål tillsammans träffas vid Träffpunkten, Storgatan 11 varannan torsdag mellan klockan 9.30 och 11.30, ojämna veckor. Vi håller till i rum nr 7.

Vårsäsongen startar nu på torsdag, den 16 januari. Varmt välkomna!

Kontakt: Solveig Dansson/Gullan Nilsson

Snart kommer vårprogrammet!

Nu är vårprogrammet på väg ut till alla oss cirka 1500 medlemmar.

Alla i styrelsen (som varit friska nog) har tillsammans med en hjälpsam medlem under förmiddagen stoppat det 20-sidiga programbladet i kuvert tillsammans med ett inbetalningskort som avser hela 2014.

Ni som blivit nya medlemmar under hösten ska inte få något inbetalningskort eftersom ni redan har betalt avgiften för både 2013 och 2014.

På torsdag bör alla ha ett kuvert i sin brevlåda. I slutet av veckan finns all information även här på hemsidan.

Text: Ulla Englund

Bowlingen har satt igång

När bowlingen satte igång för våren i torsdags föreföll det som om helgerna hade bekommit många spelare väl.

Ett par anmärkningsvärda prestationer; Inger Ny fick serierna 154/199/200. Inger blev därmed den första dam som presterade en serie om 200. Grattis! En ny stjärna har tagit plats på arenan. Vi väntar med spänning på fortsättningen.

Sten Johansson presterade tre serier om sammanlagt 495 poäng och ligger därmed på samma poäng som 2013 års rookie, Nils-Anders Olander. Vi ser fram mot en spännande utveckling även på herrsidan.

Kontakt: Bengt Karlsson

För hobbysnickare

Träslöjdsgruppen träffas varje torsdag klockan 10-13 i slöjdsalen på Nyby servicehus.

Där finns tillgång till maskiner och annan utrustning för att såga, hyvla, borra och putsa i trä samt fyra hyvelbänkar för manuellt arbete. Material får vi själva ta med. Idéer och kunskaper likaså, men i brist på sådana brukar vi hjälpas åt att hitta det som behövs.

Den senaste terminen har flera i gruppen valt att tillverka en enkel pall med stöd, vilket de flesta i vår ålder kan ha nytta av.

För frågor kan du kontakta Karl-Erik.

Solveig Rosén (Solan), Gösta Fryklund och pall med stöd.
Solan putsar pallhandtag.


Kontakt: Karl-Erik Petersson