Det gamla året har gått hädan
det nya uppå tröskeln står
undras vad som kommer sedan
när året över tröskeln går
vi kan endast bara gissa
vad som komma skall
inget vill vi gärna missa
men i alla fulla fall...
...blott vi fått program från FAS
vi prickar vår kalender
detta kan vi ha som bas
och sedan ta en dag i sänder.
GOTT NYTT 2014!
önskar Ulla Steioff
God Jul och ett Gott Nytt År
Vi i styrelsen och programkommittén vill tillönska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Minska på alla måsten, gör sådant som känns bra för dig. Njut av en god bok, en trevlig film eller en promenad, och lite god mat.
Och i mitten av januari kommer det nya programmet i brevlådan. Vi hoppas alla ska hitta något som kan locka.

Anita Lundin. ordförande FAS Uppsala
Missa inte våra januariaktiviteter
Vi har fem programpunkter kvar efter jul/nyår; höstprogrammet fortsätter även under januari. Det är hög tid att anmäla sig till de platser som är kvar.
På lördag kommer annons i UNT, under rubriken Föreningsnytt.
9 januari Vad gör en dirigent, egentligen
20 januari Katastrofberedskap i Uppsala län
23 januari 50 år som idrottsledare – reflektioner
Och så är det två temacaféer som det bara är att delta i utan anmälan innan:
16 januari handlar det om Vedic Art
30 januari får vi höra om Stadsteaterns vårprogram
Alla är välkomna!
Vårprogrammet kommer ut i mitten av januari.
Text: Ulla Englund
Höstens sista caféträff
Koppla av från julruschen en stund, träffa andra medlemmar i föreningen och fika om du vill.
På torsdag, 19 december, träffas vi som vanligt och pratar bort en stund på Café Linné Konstantina.
Två temacaféer under januari är kvar från höstprogrammet. Den första torsdagen i februari (6/2) möts vi på vanlig caféträff igen.
Text: Ulla Englund
Bengt Karlsson

Bengt Karlsson var Uppsalas Aktiva Seniorers första ordförande, under åren 2002-2012 ledde han vår förening. Fortfarande är han drivande i några av föreningens sportsammanhang; bowling, långgolf och bangolf (tillsammans med hustru Kerstin).
Kan du berätta hur det startade för dig?
När tiden för min pensionering närmade sig fick jag frågan om jag ville bli förbundsordförande för Aktiva Seniorer i hela Sverige. Tydligen hade det spritt sig att jag varit ordförande för bland annat Förbundet Aktiv Ungdom som på några år gått från noll till trettio tusen medlemmar. Jag tyckte Aktiva Seniorer lät roligt, så utan krusiduller blev mitt svar ett entusiastiskt ja.
När tidpunkten att väljas till förbundsordförande närmade sig insåg jag att ingen skulle ta mig på allvar om jag inte kunde grunda mitt ledarskap på erfarenhet från en förening där jag uträttat något bra. Konstaterade dessutom att jag inte ens var medlem i Aktiva Seniorer och således inte valbar om någon gav sig på att granska formalia. Slutsats: jag måste få igång en förening i Uppsala, nu! Så blev det och i backspegeln konstaterar jag att det gick oväntat lätt. Jag hade en fantastisk tur när det gällde att knyta till oss begåvade människor som var villiga att hugga i med det som krävdes för att komma igång.
Vad har du mer ansvarat för under årens gång?
Som ordförande i den nybildade Uppsalaföreningen satsade jag på att vi skulle ha roligt i en enkel organisation som gav stort svängrum åt alla som deltog i arbetet. Verksamheten och informationen till medlemmarna ställdes i centrum. Om något misslyckades så ältade vi inte det utan drog snabbt lärdom och gick vidare. Jag satsade mycket arbete på att skapa självstyrande grupper som tog oinskränkt ansvar för innehåll och ekonomiskt resultat för sin verksamhet. Att i övrigt räkna upp allt jag sysslade med under mina år som ordförande skulle ta för stor plats. Jag nöjer mig att konstatera att det gick bra för oss, att jag hade fantastiskt roligt, fick massor av nya vänner och inblick i verksamheter som jag aldrig sysslat med tidigare. En kul och lärorik tid.
Något du är särskilt stolt över inom vår förening?
Den stora mångfalden i vår verksamhet. Världen är full av möjligheter och alla människor har egna prioriteringar som förtjänar att respekteras. Vi utvecklade ett förhållningssätt som fick både medarbetare och övriga medlemmar att våga pröva på nya saker. Det gav mycket tillbaka. En gång kom en kvinna fram till mig och sa, ”Vet du Bengt, sedan jag kom med i Aktiva Seniorer har jag fått ett nytt liv”. Sådana händelser gör att en ordförande känner sig varm inombords både för egen del och på alla medarbetares vägnar.
Berätta om något speciellt roligt/oväntat som hänt dig under åren!
Det är ofta små händelser som etsar sig fast, till exempel följande: Vi i styrelsen och några medarbetare hade beslutat att resa till Åland med Ekerölinjen för att reda ut vad vi höll på med och snacka oss samman. Vid utresan var vi 17 medlemmar, när vi kom hem 23. Sex nya hade värvats under resan. Tala om flyt i dubbel bemärkelse!
Vad är det bästa med vår förening?
Som ordförande emeritus noterar jag med tillfredsställelse att den nuvarande ledningen förmått att hålla ångan uppe. En starkt bidragande orsak till detta är en väl avvägd rotation i ledningen. Några har avgått och andra tillkommit. Av de som avgått har ett flertal fortsatt att ha hand om verksamheter som ligger dem varmt om hjärtat. Det har lett till att kompetens behållits samtidigt som en förnyelse/tillväxt pågått hela tiden. Det är mycket bra och lovar gott inför fortsättningen.
Foto: Sven-Gunnar Ericson
Minns i november…
…det ljuva september när vi gick på guidad promenad kring nya Resecentrum.





















Text och foto: Ulla Englund
Hösten övergår snart till ny programsäsong
Hösten har infunnit sig, efter en solig och torr sommar. Så småningom kom regnet och svamparna kunde börja titta upp ute i skog och mark.
Programmet för första halvåret 2014
Arbetet med programmet för första halvåret 2014 går nu in i sitt slutskede. Vi är glada för de tips och idéer vi fått och hoppas att det nya programmet ska bli uppskattat.
Programmet hamnar i era brevlådor i mitten av januari.
Inbetalningskort för medlemsavgiften 2014 kommer att finnas med i brevet. Den som redan har betalat för 2014 får inget inbetalningskort med.
Du ska alltid få bekräftelse
På förekommen anledning vill vi påminna om att du, när du anmäler dig till en aktivitet, alltid ska få bekräftelse som talar om att din anmälan har kommit fram samt om du fått plats eller finns på en kölista.
Får du ingen bekräftelse, hör av dig till någon av oss i styrelsen.
Anmäler du dig via telefon får du ju bekräftelsen direkt, under samtalets gång.
Ta gärna med vänner till våra aktiviteter
Och så hoppas jag att vi alla får några sköna höstmånader, med tända ljus i höstmörkret. Och trevlig samvaro med vänner och bekanta. Du vet väl att du får boka in vänner till våra program på samma villkor som medlemmar har.
Vi är ju många i vår förening, vi börjar närma oss 1.500 nu, men fler får plats.
Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala
Grönköping i våra hjärtan
Veckobladets chefredaktör Ulf Schöldström berättar om redaktionens arbete.
Gudsfruktan, nykterhet och sedlighet utan fanatiska överdrifter är redaktionens motto. Du har tillfälle att lyssna på detta föredrag onsdagen den 13 november klockan 14.00 på Storgatan 11 till det facila priset av 20 kronor.
På fredag, den 1 november, finns en annons i Upsala Nya Tidning. Skynda att försäkra dig om plats till föredraget via anmälan till Bengt redan nu.
Bjud med vänner. Alla är välkomna!
Text: Bengt Karlsson
Ändrat program för Temacafé 31 oktober
Annie Jenhoff har blivit sjuk och kan inte komma på Temacaféet i morgon, den 31 oktober, för att berätta sina Dramatenminnen.
Med hjälp av Maria Freeney från Uppsala Stadsteater kommer Mejra Löfström, avdelningschef för kostym och mask, samt Inga Lindén, patinerare på kostymavdelningen, att besöka oss på Café Linné Konstantina istället.
Detta kommer också att bli ett mycket trevligt Temacafé. Varmt välkomna!
Text: Ulla Steioff
Gör din egen julsenap, boka plats från 23/10
Apotekare Anders Uppfeldt hjälper oss på ett mycket intressant och spännande vis att göra egen senap till jul. Endast tolv platser per dag under tre dagar.
Bokning endast 23 oktober – 4 november. Först till kvarn får först välja dag.
Text: Sven-Gunnar Ericson

