Hem » Arkiv » Sida 117

Rundtur på Åland

Den guidade turen på Åland blev en lyckad rundtur, med en guide som lyckades berätta både kunnigt och levande om vad vi såg.

Första uppehållet var vid Finströms kyrka från 1200-talet. Interiören var väldigt vacker med många målningar och skulpturer. Och kyrkogården var en riktig pärla, med många ovanliga inslag som syns på bilderna.

Smakbyn är en storsatsning med restaurang, butik och vintillverkning. Där fick vi Ålandspannkaka förstås.

Sedan for vi till Jan Karlsgården, ett friluftsmuseum. Där var otroligt vackert, med mycket att se. På väg tillbaka till Eckerö for vi neråt Mariehamn och sedan norrut. Resan avslutades med smörgåsbord på båten. Vi hade tur med vädret, så sammantaget var det en väldigt fin resa vi gjorde.

Porten till Finströms kyrka.

Kyrkogården.

Ålandspannkaka på gång i Smakbyn.
Liten lektion om vintillverkning.

Jan Karlsgården, ett friluftsmuseum.

Text & foto Lisbeth Elfsberg

Resan till Hjälmare kanal blev två resor

Resan till Hjälmare kanal blev två; en busslast Aktiva Seniorer den 13 juni och ytterligare en dagen därpå.

Efterfrågan var oväntat stor till detta populära resmål med gott kaffe med smörgås och kaka vid kafé Två Skator i Arboga, bra guidning samt utmärkt mat och service på båten Gustav Lagerbjelke – allt var trevligt och solen sken båda dagarna.

Solveig Dansson var reseledare den första dagen och Anita Lundin den andra. 100 medlemmar följde med. Bilderna är från dag två.

Kaffepaus i Arboga.
Båten väntar på oss.
Nu börjar slussandet…
…under övervakning.
Handkraft, skönt att vara passagerare.
Ett folknöje från land.
I sakta mak under lunchen.
Framme i Hjälmaren.
Färdvägen.

Text Solveig Dansson / Ulla Englund | Foto Lisbeth Elfsberg

Följ resultaten från bangolfen här

Sedan länge har vi presenterat föreningens bowlingresultat här på hemsidan. Nu gör vi detsamma med bangolfens. Vecka för vecka, under hela säsongen, kan vi följa spelet. 

Välkommen att spela du också! Torsdagar klockan 13.00, på Kap, invid Fyrisån söder om Studenternas IP. Kontakta gärna Kerstin först.

Kontakt Kerstin Karlsson

Vi tar hand om vår hälsa

Hälsa är nyckeln till ett bra liv och förmåga att prestera. Utveckling av hälsa och kondition ska vara en naturlig del av det dagliga livet.

Under en timme deltog en grupp Aktiva Seniorer i en promenad med Ann Skyttle Gunnefur. Med enkla medel blev den till något mer för allas hälsa och välbefinnande.

En dryg vecka senare var det dags för ytterligare en grupp att göra om samma populära promenad.

Samling i Stadsträdgården den 12 maj.
Första instruktionerna av Ann Skyttle Gunnefur, hälsoutvecklare och personlig tränare.
Upp på tå!
Balalansträning.
Armhävningar mot en trädbänk.
Styrketräning.
Trötta men nöjda på hemväg, dagarna efter kändes träningsvärken av.
Stadsträdgården i vila igen.

Foto Lisbeth Elfsberg | Text Ulla Englund

Om medlemsavgift, avbokningsavgift med mera

Trots den kalla maj så börjar uteaktiviteterna (boule, golf, bangolf) och inneaktiviteterna (t.ex läsecirklar, bowling, linedance) gör sommaruppehåll.

På några program finns det fortfarande platser kvar på (genetiska trädgården 20/5 med flera) och café-träffar, med och utan tema, fortgår varje torsdag fram till mitten av juni.

Planering av höstprogrammet löper på och programmet kommer att finnas i brevlådorna innan mitten av augusti.

Vi har till styrelsen fått fråga om vår medlemsavgift, varför par betalar 150 kronor när enskild medlem betalar 100 kronor. Den främsta anledningen till denna skillnad i medlemsavgifter är att vi till par sänder ut ett program, inte två. Kostnaden för par blir därmed lägre än för enskild medlem. När vi deltar vid olika aktiviteter betalar förstås par för två personer, om båda deltar.

För att inte behöva hantera en massa kontanter vid de aktiviteter, som kostar mer än den vanliga 20-sedeln, har vi nu fler aktiviteter där man betalar in avgiften till kontot i förväg. Vilket medför att vi ibland måste betala tillbaka pengar, till dem som är anmälda men fått förhinder. Vi kommer från hösten att ta ut en liten administrativ avgift om 50 kronor när pengar ska betalas tillbaka.

Och så vill jag och resten av styrelsen tillönska er alla en riktigt varm och fin vår och sommar. Vi hoppas att vi ses till hösten, med nya friska krafter!

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Alsike kloster välkomnar flyktingar

Ett 40-tal flyktingar har för närvarande en fristad hos Helgeandsystrarna i Alsike kloster.

Vi Aktiva seniorer togs emot med samma värme; först för ett föredrag i vackra Alsike Kyrka och därefter på kaffe och bulle inne i den röda före detta kyrkskolan som idag är Alsike kloster.

Syster Karin berättar om kyrkan, klostret och flyktingarbetet.
Plats för barnen.

Välkommen in till en öppen kyrka och ett vänligt kloster.

Fikastund för 50 Aktiva Seniorer.

För alla åldrar.
Många munnar att mätta.

Text Ulla Englund | Foto Lisbeth Elfsberg

Händelser och folk vid Roslagens fyrplatser

I tisdags fick vi Aktiva Seniorer-medlemmar ännu ett tillfälle att lyssna på Dan Thunmans mycket intressanta och fina fördrag om händelser och folk vid Roslagens fyrplatser; en repris från förra våren.

Vi fick en inblick i de vedermödor och även glädjeämnen som förr drabbade fyrvaktarfamiljerna genom mycket känslosamma och vackra bilder ur Dans privata arkiv och han berätta om hur han som mycket ung lyssnat och nedtecknat sin mormors minnen.

Det var ett mycket personligt föredrag som avslutades med bilden av Flottsunds fyr i Alsike socken, Knivsta kommun, som numera är kulturminnesmärkt. Fyren på bilden är dock Örskärs.

Foto: flickr.com/Evelina Ander (beskuren) | Örskär fyr.

Programmakare Ulla Steioff

Teatergruppen är igång

Blir det en föreställning till hösten? Arbetsnamnet är ”Cabaret Lösnummer” och många inslag är klara. Aktiva Seniorers teatergrupp fortsätter att planera och vill ha flera medlemmar.

Teatergruppen (från vänster: Jane Wahlström, Ulf Holmqvist, Vivian Wollmo) har roligt under planeringen av höstens föreställning.
Filmning pågår med sjungande Vivian Wollmo på scenen.

Arbetet avbryts en stund när TV4 Uppland tittade in på Träffpunkt Storgatan för att ställa frågor.

Text & foto Ulla Englund

Besöket på Myntkabinettet

Tio kvinnor och fem män från föreningen fick sin nyfikenhet på Uppsala universitets myntkabinett stillad den 12 mars. Med en kunnig, entusiastisk och trevlig guide blev det en rolig stund.

Kring ett runt bord fick vi höra historien om gamla mynt; allt ifrån små fina silvermynt till stora koppardaler som kunde väga upp till 20 kg. Det behövdes skottkärra för att handla med sådana. Deltagarnas olika frågor besvarades och till allas belåtenhet fick vi en liten bonus av guiden.

Slutligen fick vi en rundvandring för att se på de olika mynten i montrarna.

Alla var nöjda med att få se och höra lite om historien runt vissa mynt och vi tackade vår guide Hendrik Mäkeler med en stor applåd för ett mycket intressant och givande dag.

Vår guide Hendrik i full fart inför vetgiriga Aktiva Seniorer.
Många mynt att titta på och begrunda.

Text & foto Sven-Gunnar Ericson

Rekordmånga konstvandringar

Konstvandringarna i Psykiatrins Hus har verkligen lockat många Aktiva Seniorer. 186 personer har deltagit. Rekord?

I höstas, den 16 oktober, ordnade vi en första rundvandring med plats för 25 deltagare. Reservlistan innehöll därefter 75 namn. Vi bokade in ytterligare två konstvandringar i vårprogrammet och lyckades omgående utöka med en: 5, 6, 7 februari. Psykiatrins Hus anställde en extern guide och vi fick ytterligare fyra tillfällen, för- respektive eftermiddag 13 och 14 februari. Nu till ett lite högre pris men det hindrade ingen.

Direkt i entrén till Psykiatrins Hus möts besökare av denna rosa ”sten” som symboliserar litium.
Väggar pryds med rutmönster…
…bårder…
…och vackra gobelänger.
En av två konstgjorda trädstammar mitt i huset.
Restaurangen Kannan har fått sitt namn av konstverket på en vattenspegel alldeles utanför.
I den stora glasbyggnaden som utgör Psykiatrins Hus finns vackra glas som utsmyckning.

Text & foto: Christina Söderbom