Hem » Arkiv » Sida 120

Monica Bengtsson

Monica Bengtsson var jubileumsgeneral i våras, det vill säga den som huvudsakligen ansvarade för att föreningens 10-årsjubileum fungerade över all förväntan. Monica är dessutom först ut i vår serie om personer som arbetar för alla medlemmars bästa i föreningen.
Läs mer om jubileumsdagen.

Kan du berätta något speciellt som hände under jubileumsdagen?

Glädjen hos alla som medverkade var härlig! Brukar säga att man har roligast i köket vid stora fester. Visst fick vi beröm och uppskattning av många deltagare men att se de medverkande funktionärerna så nöjda och glada var underbart. Att arbeta tillsammans i glädje är det allra bästa sättet att lära känna varandra. Många fördjupade sin vänskap och det känns bra. Allt gick bra utan några som helst missöde. Medverkande och utställare var mycket nöjda.

Hur länge har du varit med i föreningen och vad har du ansvarat för under årens gång?

Jag har varit med i föreningen sedan 2006 och hela tiden varit en aktiv medlem. Började med att gå på många öppna caféträffar och lärde känna nya vänner.

Anmälde mig intresserad av flera utlandsresor, till Afrika var vi över 20 intresserade. Till slut var vi två som åkte till Sydafrika. En underbara resa och en ny vän för livet. Vi har varit till Afrika en gång till sedan dess.

Ett par år var jag med i programgruppen. Det var mycket trevligt och det innebar också att man ofta var ansvarig för en programpunkt.

Vad ansvarar du för just nu?

Jag har jag enbart ansvar för akvarellgruppen. Vi målar akvarell tillsammans. Jag startade gruppen hösten 2010. Nu är det sjunde terminen och vi är för tillfället 15 medlemmar. En av deltagarna har varit med hela tiden. Det är ingen kurs utan vi tipsar varandra om färger, metoder, med mera. Höstens grupp är oerhört duktig, många har gått kurser för flera konstnärer och har ett stort kunnande. Hoppas att vi kan visa upp vårt måleri någon gång. Utställningen vi hade i våras i samband med jubileet blev mycket uppskattad och nu är vi ännu bättre…

Berätta om något särskilt roligt/oväntat som hänt dig under de här åren.

Persisk afton. Ni som har varit med håller nog med mig. God, spännande mat, trevligt kåseri om mattor och iransk kultur, överraskande lotteri och mattköp… Bussturen hem med alla glada medlemmar efter en helkväll i Stockholm, det var underbart.

Vad är det bästa med vår förening?

Den stora valmöjligheten på aktiviteter. Gemenskapen med andra.

Presenttips till den ”som har allt”

Istället för uppvakta med en blommma eller en pryl; ge bort en chans till äventyr, nöje och kamratskap. Ge bort ett medlemskap till vår förening. 

Du hittar anmälningsformuläret nedan. Du får hem höstens programblad till dig samt ett inbetalningskort. På inbetalningskortet noterar du för- och efternamn, fullständig adress, telefonnummer samt eventuell e-postadress till den du vill ge medlemskapet. Några dagar efter din inbetalning är den som får din present medlem i föreningen.

Sedan är det bara att överlämna presenten/programbladet. Ett medlemskap som betalas under hösten gäller även hela kommande år.

Presenttipsare: Gunnel Jidåker

Vi deltar i årets Seniormässa

Var någonstans ska föreningen Aktiva Senior i Uppsala delta om inte i Seniormässan?

Vi finns på plats fredagen den 11 oktober med en egen monter som tidigare år. Då hette mässan Äldremässan.

Dörrarna öppnas för besökarna klockan 9.30. Scenprogrammet för dagen (kIockan 10.00 – 15.00) finns att ladda ner till höger. Dagens moderator är Stina Wollter. 

Hoppas vi ses där.

Tid och plats: Fredag 11 oktober kl 9.30-15.00. Uppsala konsert och kongress, Vaksala torg. Fri entré.

Text: Ulla Englund

Bangolfsäsongen är avslutad

Sista tävlingsdagen den 19 september regnade bort så slutställningen framgår av resultatet från den 12 september.

Segrare blev för andra året i rad Göran Lennqvist med resultatet 102. En betryggande seger före Lars Lindahl och Bengt Karlsson som båda hade 110. Inger Landén försvarar sin plats som bästa dam med en utmärkt femteplats.

Det mest glädjande under säsongen var att antalet deltagare ökade stadigt. Sammanlagt 30 medlemmar deltog.

Prisutdelning till segraren kommer att ske den 11 december klockan 14.00 i Fyrishov.

Mer om bangolf.

Text: Kerstin Karlsson

Mer än 1400 medlemmar

Nu har föreningens medlemsantal klivit över 1400-strecket och vi i styrelsen och programkommittén glädjer oss åt att så många är intresserade av vårt programutbud; både de många enstaka programpunkterna och de fortlöpande gruppaktiviteterna. Vi tar gärna emot förslag till aktiviteter för nästa program och, allra helst, hjälp att arrangera dem också.

Till Kontaktformulär för bland annat förslag

Ta kontakt med en intressant grupp du också och få nya vänner med gemensamma intressen. Läs mer om vårt utbud.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Medarbetarresa

En busslast glada medarbetare – som ordnar program, håller i fortlöpande aktiviteter och/eller hjälpte till att göra föreningens 10-årsjubileum till en härlig dag – kopplade av tillsammans på en trevlig utflykt till Vaxholm och Siggesta Gård på Värmdö.

En gång om året inbjuder styrelsen till en rolig aktivitet för alla som arbetar ideellt i vår förening.

Avfärd från UKK bland äldre och nyare ambulanser. Vi åkte dock med buss… Foto: L Bergkvist
…som rattades av trevlige Morgan. Foto: S-G Ericson
Efter lunch fortsatte färden mot Vaxholm… Foto: S-G Ericson
…med mätta och nöjda resenärer. Foto: S-G Ericson
Efter rundvandring på egen hand i Vaxholm… Foto: L Bergkvist
…inväntade vi färjan till Rindö för fortsatt färd till Värmdö. Foto: S-G Ericson
Vaxholm från färjan… Foto: L Bergkvist
…och Vaxholms fästning. Foto: L Bergkvist
Siggesta Gård för fikastund. Foto: L Bergkvist
Samling inför hemfärd. Foto: S-G Ericson

Text Ulla Englund | Foto Sven-Gunnar Ericson/Leif Bergkvist

Medborgarskolans kostnadsfria föreläsningsserie

Även denna höst har Medborgarskolan föreläsningar två tisdagar i månaden.

Föreläsningarna är konstnadsfria men lämna gärna en frivillig entré som går oavkortad till FN-kampanjen ”Flicka”.

10 september: Det stora hundäventyret
24 september: Överleva Norska kusten 2013
8 oktober: Expedition fjällkedjan – 130 mil av drivkraft
22 oktober: Stora äventyr med små barn
5 november: En familjehistoria över fyra kontinenter
19 november: Välkommen till Uppsala!
3 december: Från Fyrisån till nordvästpassagen

Text: Ulla Englund

Nya funktionärer för två funktioner

Ruben Jonson har tillträtt som kassaförvaltare från den 1 juli. Han ersätter tidigare kassören Ewa Engelmark Nordin.

Lena Wallin är nu samordnare av föreningens läsecirklar. Hon efterträder Christina Söderbom som har haft uppdraget i nio år.

Tack, Ewa och Christina, för den tid som varit och välkomna i era nya uppdrag, Ruben och Lena.

Text: Anita Lundin

Artipelag – ny konsthall på Värmdö

33 Aktiva Seniorer upplevde en härlig skärgård, spännande arkitektur och konst. Aktuell utställare var William Wegman.

Hänförande utsikt.
Höjdrädd?
Promenad i skogen…
…och längs vattnet.
Information om utställningshallen och aktuell konstnär, William Wegman
Kontaktkartor.
Hundar som motiv.

Foto & text Lisbeth Elfsberg

Ett perfekt besök på Tunabergskolonin


Idag genomfördes höstens första programpunkt – upptaktsmötet den 17 augusti oräknat – med drygt tjugo deltagare.

Vi samlades vid södra grinden innan vi i sakta mak promenerade utefter många vackert prunkade koloniträdgårdar och rara små stugor på vår väg till dagens föredrag i samlingssalen.

Koloniföreningens ordförande Anders Söderberg berättade mycket intressant om kolonirörelsen i allmänhet och Tunabergskolonin i synnerhet.

Därefter lät vi Kristinas goda kaffe och härliga, hembakta kakor oss väl smaka i hennes trädgård.

Besöket avslutades med kaffe och kaka i Kristinas koloniträdgård.

Text: Ulla Englund
Foto: Kristina Söderlind Penton