En kunnig guide från Nordiska museet gav oss en mycket intressant visning av Svindersvik.

Visning av festpaviljongen. 
Lunch serverad i det gröna vid Svindersvik.
Text & foto Solveig Dansson
En kunnig guide från Nordiska museet gav oss en mycket intressant visning av Svindersvik.


Text & foto Solveig Dansson


Värd och arrangör för resan i Lars Molins fotspår i Östhammar och Öregrund var Ulf Holmqvist. Avprickning vid bussen före avfärd. Finurliga Ulf hade medtagit lämplig rekvisita som ledde deltagarnas tankar åt rätt håll.


Bussfika i Östhammar serverades av Bergsbrunnabuss förträfflige chaufför Leif.
Dagens guide Göran Johansson berättade både roligt och intressant om sin forna arbetskamrat på Vägförvaltningen, Lars Molin.


Kopia av den gamla, väl kända mjölkpallen. Plats: utefter vägen mellan Östhammar och Öregrund.
Rejäla lunchmackor och kaffe väntade oss i Långalma bygdegård samt berättelser om filminspelningar.


Foajén på den gamla biografen i Öregrund där dagen avslutades med visning av Lars Molins film från 1983, Midvinterduell (Mjölkpallen).
Vädret kunde varit varmare men dagen blev mycket uppskattad.
Text & foto Ulla Englund | Foto Britt Lundberg
Augusti, fortfarande många veckor av sommar kvar. Och vilken sommar vi haft!
Vi vill att alla våra medlemmar ska ha något att se fram emot, när regnen börjar knacka på lite oftare. Så, den här veckan kommer programmet för andra halvåret, i era postlådor. Det är många program som går ut med posten och det är kanske fortfarande sommarpersonal på posten, det kan hända att några program inte når sina mottagare. Har du inte fått ditt program när vi är inne i andra hälften av augusti, kontakta då någon av oss i styrelsen så ser vi till att sända ett nytt program till dig.
Och så hoppas jag förstås att alla hittar något av intresse i det nya programmet! Och kom ihåg att vissa programpunkter kan bli snabbt fullbokade, vänta inte för länge med att anmäla dig!
Nytt från och med detta program är att det finns en första anmälningsdag för alla aktiviteter. Ingen anmälan kan göras förrän tidigast den 23 augusti. Det är ett resultat av att postgången är så opålitlig. Det kan skilja en vecka mellan när första och sista medlemmen fått sitt program. Inga anmälningar tas emot tidigare än den dag som anges i programmet.

Den 16 juni regnade bort men nu, den 23 juni, var vi i full gång igen. Det märks att vi kommit en bit på väg när det gäller årets säsong. Det markeras av att många spelare förbättrar sig rejält. För inger Ny handlade det om 16 slag! Inte illa. Om man därtill lägger att Sven-Åke Ny förbättrade sig med 14 slag så blev det för familjen inte mindre än 30. Troligen världsrekord – i varje fall i Uppsala.
Vi har satt upp ett hemligt pris som faller ut till den som först presterar 30 slag. Lars Lindahl var inte långt ifrån med 32 slag som bäst denna gång. Det innebar också att han gick upp i ledningen och ligger nu ett slag före Göran Lennqvist. Det drar ihop sig, en spännande sommar är på gång. Vi skulle kunna vara cirka fem spelare fler varje gång vi träffas. Ta således gärna med goda vänner och låt dem pröva. Om de inte är medlemmar i Aktiva Seniorer så kan de delta som din gäst. Vi har den regeln i vår förening ända sedan vi startade och den har visat sig vara bra på många sätt. Jag kunde själv inte delta den 23 juni på grund av andra engagemang men kommer igen den 30. Min senaste träningsrunda hade jag 18 slag på de första nio, de svåra, så formen är kanske på gång.
Fortsatt trevlig sommar!
Kontaktperson
Kerstin Karlsson
Telefon: 018-30 10 76
Det blev en lika vacker försommarresa som det var tänkt. Solen sken, lite svalt i luften och en så vacker grönska som man bara kan önska sig. Vi var 42 resenärer, två hade anmälde sjukdom på resdagens morgon och avstod från resan.
Vi började med bussfika med fralla i parkeringsparken vid Gripsholms slott. Sedan gick vi till slottet för en givande visning varefter en förstklassig lunch intogs i Gripsholms Wärdshus.
Mätta och belåtna gick vi till båthamnen för att gå ombord på den gamla ångbåten S/S Mariefred. Efter cirka en halvtimmes färd i den vackra Mälarskärgården var vi framme vid Taxinge slott, ”Kakslottet”.
Efter promenaden till slottet fann vi där 100-tals andra besökare som också ville fika. Men se, så exklusivt, övervåningen hade reserverats och dukats för oss med kaffe, tårta och kakor. Det var bara för vårt sällskap att gå förbi hela kön och upp för trapporna till dukade bord i en mycket vacker sal.
Belåtna åkte vi sedan hemåt genom det vackra sommarlandskapet.
Text Solveig Dansson
Igår, den 30 maj, infann sig sommarlovskänslan! Vi hade haft vårt sista styrelsemöte för säsongen och just då slog vädret om och blev precis så soligt och löftesrikt som det brukar kunna vara i sommarens första skälvande minuter. Vädret har prövat oss under maj månad med omväxlande sol och värme, regn och blåst, till och med snö och kyla. Vi härdar ut, hoppas och gläder oss åt varje tecken på att nu, nu är den äntligen här, vår mest efterlängtade årstid.
En försmak av det som skulle komma fick vi, när vi den 10 maj i strålande försommarväder begav oss till Gimo tillsammans med våra medarbetare. Utan deras engagemang, tid och arbete skulle vi inte ha ett så varierat programutbud som vi har. Detta ville vi tacka för och styrde därför kosan mot Gimo. Vi besökte det imponerande Knutmassomuseet, där det serverades kaffe samtidigt som vi fick en personlig skildring av den feber som drabbar bygden inför Knutmasso. Därefter kunde vi titta på samlingarna av masker och förklädnader, som under stort hemlighetsmakeri tillverkas inför tjugonde dag Knut varje år. En kort promenad i egen takt förde oss upp till Gimo Herrgård, där det fanns tid för en stund i parken. Innan det var dags för lunch i herrgårdens Kungamatsal, fick vi lyssna till den intressanta berättelsen om brukets och herrgårdens historia och utveckling från 1600/1700-tal till våra dagar. Lunchen kunde avslutas med kaffe och dessert på terrassen ut mot parken i härlig sommarvärme.
Fortfarande återstår i skrivande stund några aktiviter i det aktuella vårprogrammet, innan vi gör ett kort sommaruppehåll. Arbetet med höstens programbroschyr är i huvudsak klart, återstår tryckning och distribution. I mitten av augusti kommer den att nå din brevlåda. Tveka inte att höra av dig till någon i styrelsen om den skulle utebli!
Som vanligt ser vi med viss stolthet på resultatet och förundras över medlemmars och medarbetares aldrig sinande idérikedom! Vi behöver idéerna från er och vi behöver alltid medarbetare som är beredda att hjälpa till med att få en sådan mångfald i utbudet, som vi vill kunna erbjuda!
Återstår nu bara att från oss i styrelsen önska er alla en riktigt skön och avkopplande sommar! Till hösten ses vi igen med nyvunnen energi och nyfikenhet på allt trevligt vi kan företa oss tillsammans.

Så är vi igång igen – sedan den första torsdagen i maj – även om vi inte haft den riktiga turen med vädret så här långt. Men sommaren är ju lång – känns det som just nu i varje fall.
Rent sportsligt så har de de gamla namnen med hög och fin bouquet börjar visa upp sig. Dock inte så påtagligt så det är kanske tid att sätta några av dem på plats. Låt oss jobba för det!

Arkivbild
På vårens lunchbuffé i Vasasalen på Uppsala Slott överraskades och förnöjdes vi, de 83 medlemmarna som anammat inbjudan, med skönsång av föreningens nystartade sånggrupp. ”Pirrig premiär men rolig”, enligt en av deltagarna. Dessutom tog körledarna upp ett antal visor under måltiden. Mycket trevligt till den goda maten. ”Klunkeliklunk, se vad kommer där
halsarna sträckas, vin visst det är.
Alla blir glada och hostan försvann
vinet har kommit säg skål till varann.”
(Melodi: Mors lilla Olle)

Körledarna Britt och Gun Lindborg (nr 1 resp 4 i främre raden) tillsammans med övriga körmedlemmar.
På måndag, den 30 maj klockan 18.15, visas den franska filmen ”Slutet gott, allting gott” på Fyrisbiografen.
Filmen har fått mycket fina lovord, inte minst Marthe Villalonga som spelar en 92-årig dam som tycker att nu har hon levt färdigt. Det finns nog mycket att diskutera efteråt. Vi som vill går som vanligt till någon bar eller restaurang, kanske Costas fina uteservering inne på gården om vädret tillåter.
Hoppas vi ses på måndag!
Kontaktperson
Birgitta Rydberg
Telefon: 018-12 42 55
073-681 25 86
Teaterföreställningen ”Medea” ställdes in på grund av sjukdom fredagen den 15 april. Även föreställningen lördag 16 april är inställd. Alla tretton föreningsmedlemmar som har köpt ombudsbiljetter är meddelade – om än lite sent.
När teaterföreställning ställs in gäller att betald biljett kan bytas till annan föreställning eller pengarna kan ges tillbaka. Kontakta biljettkassan inom 30 dagar, se kontaktuppgifter till höger.
Teaterombud
Ulla Englund
Telefon: 0730-38 91 77