Varje fredag klockan 10 träffas Vandringsgruppen. Här presenteras två bildbevis på hur trevligt vi har på våra vandringar.
Vill du också vara med i Vandringsgruppen? Kontakta Gunilla eller Inger.
Julgranen stötte vi på i Stadsskogen en fredag före jul. Undrar om man har haft julgransplundring?Den fina gula gungan hittade vi i Kvarngärdet.
En gång varje vinter startar vi i korsningen Kungsgatan/Skolgatan, vandrar så via Gränby till konditoriet på Brantingstorg. Ett underbart konditori med 50-talsatmosfär och med öppen spis där elden sprakar och allt smakar underbart.
Programmet är nu packat och lämnat till posten. Efter den 16:e januari bör alla ha fått sitt program. Om inte, kontakta någon av oss i styrelsen! Vi hoppas du hittar aktiviteter som intresserar dig.
Höstens program blev verkligen uppskattat, vi som tog emot anmälningar dagar som anmälningsfönstret öppnades fick tydliga bevis på det! Många aktiviteter blev snabbt fullbokade och de som inte kom med kanske blev besvikna.
Vi försöker hitta ett så rättvist system som möjligt när det gäller anmälningsförfarandet. Vi har även hört med andra Aktiv Senior-föreningar runt om i Sverige, hur de har löst det. Men det är ju så att vi är så många medlemmar i Uppsala (drygt 1.600), så är det ett intressant tema så blir det ofta fullt redan under de första timmarna efter att anmälningsfönstret öppnats.
Från och med 2017 gäller att anmälningar kan göras tidigast från klockan 9.00 första anmälningsdagen. Dettta gäller såväl epost- som telefonanmälningar.
Så vill jag som ordförande be er alla att tänka på att vi, som ser till det blir ett intressant program, också bara är ”vanliga människor” vi kan göra fel och vi hoppas ni har överseende med det.
Och som vanligt, en liten bön: alla vi arbetar helt utan ersättning, vi vill gärna få fler med i gruppen som arbetar. För få som gör arbetet gör att stressen blir högre.
I de fall vi ordnar föreläsningar och föredragshållaren inte tar ut ett arvode kommer vi i fortsättningen att kunna sätta in en eventuell nettovinst till en fond för ett välgörande ändamål. Fonden bestäms i samråd med föredragshållaren.
Under hösten hade vi glädjen att ha Ulla Birgegård på två fullsatta föredrag ”Ryssland, vårt främmande grannland”. Överskottet 900:- sattes in på fond avseende UNHCR, enligt Ulla Birgegårds önskemål.
Varmt tack till Ulla Birgegård för hennes intressanta föredrag och stora generositet.
Sedan den sista december 2016 består föreningen av 1.624 medlemmar.
Innan vårprogrammet skickas ut återstår några programpunkter från höstprogrammet:
Tisdag 10/1: Ta hand om dina fötter Torsdag 12/1: Caféträff Tisdag 17/1: Vart går Ryssland under Putin? Torsdag 19/1 Temacafé – Djurens Vänner Fredag 20/1: Ryssland/Putin (extradag!)
Vårens upptaktsmöte äger rum måndagen den 23 januari.
Söndag 8/1: Heby Met-förställningen Nabucco är inställd.
Jag brukar göra en summering av det gångna året för att se om minnet hänger med, så också i år.
Det har varit ett händelserikt år inom Aktiva Seniorer för mig. Jag gör nu mitt fjärde år i styrelsen och i programgruppen. Fantastiskt roliga år tillsammans med erfarna ledamöter som visar glädje i arbetet med att ordna bra program och roliga sammankomster. Jag önskar att fler medlemmar tar tillvara dessa tillfällen.
Jag jobbar i Pub&teatergruppen tillsammans med tio personer; vi har nyligen döpt om den till Nöjespatrullen för att spegla vårt mera allsidiga program. I höst ordnade vi nostalgiska program, som till exempel ”Hur var det när Du var i farten”, vad hände på 50-70 talen på dansgolvet i Uppsala? Vi har också avnjutit ”Ärtsoppa med punsch”. Båda aktiviteterna blev snabbt fulltecknade.
”Lars Molin i våra hjärtan” – också mycket minnesvärt. Vi hoppas kunna återkomma nästa höst med en ny aktivitet med Lars Molin.
Nästa höst planerar teatergruppen en amatörteateruppsättning med plats för 200 personer så att alla som vill ska få plats.
Glädjande nog har vi fått två nya medlemmar adjungerade till styrelsen. Vi har även ett stort behov att få fler personer till programgruppen för att kunna tillhandahålla ett lika digert och allsidigt program där fler kan delta.
Att ha roligt är en allvarlig historia, det kan jag verkligen intyga! Det är det som gör att jag vill fortsätta att arbeta i Aktiva Seniorer.
Vid min ålder (74) behöver man inga julklappar, alla roliga upplevelser uppväger alla materiella ting.
Nu har jag inte tid med er längre, julkalendern börjar.
Än har vintern inte fått riktigt fotfäste, och vi Aktiva Seniorer kanske gläds åt att slippa halkan på gator och torg, även om litet snö skulle vara fint till Första Advent.
Styrelsen glädjer sig i alla fall åt att Höstmötet samlade så många glada och entusiastiska medlemmar som kunde gå hem ännu gladare och piggare efter Jacke Sjödins bejublade framträdande. Var det rentav han som var dragplåstret och inte styrelsens upprop till ”utvecklingssamtal”? Evenemanget hade i alla fall snabbt blivit fullbokat, och många medlemmar fick till sin förtret ställa sig på väntelistan. Detta dilemma, att så många av våra alltid attraktiva aktiviteter blir så snabbt fullbokade, var ett av de ämnen som livligt diskuterades vid borden och som styrelsen kommer att ägna mycket arbete åt att försöka lösa.
Det mest engagerande ämnet var nog anmälningsproceduren, som alla tyckte var otillfredsställande men som ingen hade något förslag till lösning på. Styrelsen kommer även här att ägna stor möda åt att försöka förfina systemet och kanske tillåta en viss överbokning för att fylla platserna efter dem som glömmer att lämna återbud.
Otroligt många bra förslag på aktiviteter fördes fram, såväl nya som reprisering av tidigare mycket uppskattade resor och besök. Därtill förslag på nya grupper, exempelvis fotboll, ishockey/bandy och shuffleboard. Entusiastiska förslagsställare, men att åta sig genomförandet? Nja…
Men, som vi säger i idrottssammanhang: Kom igen då! Det är roligt, du får all tänkbar hjälp, du blir en i det glada gänget Medarbetare och hjälper vår fantastiska förening att överleva!
Ann-Mari och Bror-Erik Lundin är ett av flera par där båda har arbetat/arbetar aktivt i vår förening.
Bror-Erik och Ann-Mari efter ett teaterbesök.
När och hur blev ni medlemmar i föreningen?
Vi blev medlemmar i föreningen 2006. Det var efter en golfrunda på Upsala Golfklubb tillsammans med Gull och Lars Lundin (inte alls släktingar) som vi fixade medlemskapet. Deras entusiastiska propagerande för FAS gjorde att vi blev nyfikna på vad som erbjöds i aktiviteter. En av de första programpunkterna som vi deltog i var segelflygning vid Sundbro flygfält under ledning av Bengt Karlsson. Det var en härlig upplevelse att glida omkring ovanför Uppsalas norra delar. Vår granne, Kjell Nilsson, som satt med i styrelsen på den tiden var värd för en utflykt till Häverö prästäng. Där studerade vi mängder av växter, bl a orkidéer under Kjells kunniga guidning.
Vad har ni haft för uppdrag i föreningen?
2007 blev Ann-Mari styrelseledamot i FAS. Hon fick som huvuduppgift att sköta redovisningarna till föreningens bidragsgivare, Uppsala kommun och Medborgarskolan. Det kunde hända att hon då fick påminna en och annan av programvärdarna att komma in med sina deltagarrapporter. Ann-Mari arbetade i styrelsen fram till årsmötet 2011. Ann-Mari ingick också i konstgruppen. Bror-Erik hade något år dessförinnan blivit invald i valberedningen. Övriga i valberedningen då var Gunilla Bergqvist, Barbro Henriksson och Leif Bergkvist. Bengt Karlsson, som varit föreningens ordförande sedan starten, meddelade att han inte tänkte ställa upp till omval och valberedningen försökte få tag i en efterträdare till honom. Det slutade med att valberedningen föreslog att jag (Bror-Erik) skulle ställa upp som ordförande, och jag blev också vald till denna post. Själv såg jag det som en tillfällig nödlösning. Styrelsearbetet blev ändå mycket roligt främst tack var kompetenta och entusiastiska ledamöter. Efter två år som ordförande lämnade jag styrelsen. De senaste åren har jag varit handledare för nybörjarkursen i IT (efter styrelsearbetet väljs varje år Bror-Erik till ordförande för årsmötena/Red. anm.).
Föreningens största utmaning framöver?
Att vår förening gör en stor insats bland seniorer är omvittnat. Den fantastiska bredden i programutbudet betyder att alla medlemmar kan hitta något som väcker intresse. Den största utmaningen framöver är att rekrytera medlemmar till förtroendeposter, som styrelseledamöter och programansvariga. Lyckas inte detta finns det risk att föreningens fortlevnad äventyras. Det måste med alla medel förhindras!
Britt-Marie Jansson är en av föreningens färskaste programmakare. Med fräscha ögon och konstintresse inbjöd hon till en konstresa där målet var Edsviks Konsthall i Sollentuna med Ulrika Hydman Valliens målningar, skulpturer och teckningar. Dessutom fanns andra konstnärer utställda.
Tack för en fin konstupplevelse, Britt-Marie. Mera sånt!
Konsthallen – och även Edsvik Konstskola – till höger bakom den enorma, blå skulpturen, mellan byggnaderna skymtar Edsvikens vatten.Två målningar (UHV).Målning och glasvas (UHV).Ett barns död är en centralt tema i UHVs konst..En tidig skulptur efter resor på 60-talet (UHV).Konsthallchef Ricardo Donoso var vår kunniga guide som inte bara lät oss veta mer om Ulrika Hydman Vallien utan även om konstnärer runtomkring henne.Såld! (UHV).En på flera sätt stor målning (UHV).
Japan Paper Art – 18 olika konstnärer på separat utställningsplats
Och till sist, i foajén: ’Dans’ av Timo Solin, 56 cm hög, 13,7 kg tung.
Sensommaren har varit fantastisk men nu är den fina hösten här med de härliga dagarna med sol, hög skön luft och vackra färger i naturen när det är så skönt att strosa i skogen och leta svamp eller plocka lingon, och att inte förglömma, de mysiga mörka kvällarna när det är dags att tända ljus igen.
Lägg därtill att vi har ett nytt intressant program i föreningen med massor av aktiviteter att kunna sysselsätta sig med.
Roligt – när man som jag är med i programkommittén för vår förening i Uppsala – att se att det är rykande åtgång på många av våra aktiviteter nu i höst; känns som ett kvitto på att vi jobbat rätt. Flera mycket uppskattade arrangemang har redan genomförts och vi har glatt oss åt deltagarnas lovord.
Dessvärre har några medlemmar blivit missnöjda för att många aktiviteter blivit så snabbt fulltecknade. Vi kommer snarast att se över anmälningsrutinerna för att förbättra dem.
Nu är det dags för oss att starta arbetet med vårens aktiviteter så hör gärna av dig om det är något du vill ha med i programmet och även om du vill hjälpa till med någon aktivitet.
Det är roligt och stimulerande att jobba i föreningen och framförallt – man får så många nya vänner!