Hem » Arkiv » Sida 108

Onsdagsbio = En film av Suzanne Osten

I fredags hade Suzanne Ostens ”Flickan mamman och demonerna” premiär. Onsdag 20 april ser vi den tillsammans på Fyrisbiografen. Filmen börjar klockan 15.00 och är 90 minuter lång.  

Vi som vill går efter biobesöket till Basilico på Svartbäcksgatan 24 (mitt emot Linnéträdgården) för att prata om det vi sett över till exempel ett glas vin och/eller något att äta.

Vi ses på onsdag!

Om filmen
I en lägenhet låser Siri, en ensamstående och psykotisk mamma, in sig själv tillsammans med sin dotter Ti. Här är det nämligen demonerna som styr. Ti kan höra mamman när hon pratar med demonerna, hon ser mammans förändrade och slutna ansikte. Det är som att Siri själv har förvandlats till en demon. Så för att överleva tar Ti till sin fantasi och beslutar sig för att besegra mammans demoner. Suzanne Osten tar avstamp i sin egen uppväxt och berättar en lika färgstark som gripande film om ett barns kärlek och lojalitet till sin förälder.
Regi och manus
Suzanne Osten
Medverkande
Maria Sundbom, Esther Quigley

Var är älgarna?

Några platser kvar! Passa på och följ med till Gårdsjö Älgpark. Det är den andra resan som vi gör till det unika utflyktsmålet utanför Morgongåva. Alla som var med förra gången blev förtjusta över de magnifika djuren – som du kan gosa med – och de humoristiska människorna som tog emot oss på Gårdsjö.

Du kan boka dig genom att kontakta Bengt, kontaktuppgifter här till höger.

Tacksam om du hör av dig rätt omgående så vi har tid att få ordning på planeringen.

Kontaktperson
Bengt Karlsson
Telefon: 018-30 10 76 

Måndagsfilm 2/5: Eye in the Sky

På måndag 2 maj klockan 17.30 går vi på Filmstaden och ser Eye in the Sky. Helen Mirren och Alan Rickman (i sin sista roll) ställs inför ett svårt dilemma när några kända terrorister ska utsättas för en drönarattack. Hur gör man när man ser att en liten flicka har kommit in i området för attacken och kommer att dödas? Modern krigföring i en film som fått idel lovord.

Filmen är 1.43 lång och efteråt går vi som vill ut och fikar eller äter en bit mat, kanske på Terrassen på Drottninggatan där vi blev så väl omhändertagna förra gången.

I juni blir det ingen kvällsfilm eftersom första måndagen sammanfaller med nationaldagen. Officiell filmstart igen blir första måndagen i september men om det är någon film i juli/augusti som passar oss skickar jag en inbjudan.

Varmt välkomna på måndag!

Kontaktperson
Birgitta Rydberg
Telefon: 018-12 42 55

April månad är här

April månad är här, och därmed kommer våren och föraningen om en sommar. Det nya programmet (som kommer i era brevlådor i augusti) har just påbörjats men det kommer att bli lika innehållsrikt som vanligt, enligt vad ansvariga i programkommittén säger.

När våren kommer längtar vi ut i solen, att höra fåglar och se blommorna runt oss. Ett litet tips från mig som kolonilottsodlare. Koloniområdet Flora/Linnéa, i Fålhagsområdet, öppnar sina grindar för allmänheten den 1 maj. Koloniområdet ligger på kommunal mark och ses som ett parkområde. Det finns tre vägar genom koloniområdet, en promenad genom hela området kan nog ta en timme eller mer. Man får förstås inte gå in på enskilda kolonilotter. Ta med en kaffekorg, det finns även gemensamma gräsmattor, där man kan sitta och ta sin fika.

Vi är glada över att det tillkommer nya medlemmar regelbundet. Vi vet också att det kan bli problem med att vi är förhållandevis många medlemmar. Vissa programpunkter blir fullbokade samma dag som man får börja anmäla sig.

Har du synpunkter på hur saker fungerar i föreningen, är du alltid välkommen att ta kontakt med mig eller med någon annan i styrelsen. 

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Konserten med Uppsala Blåsarsymfoniker med flera

Av föreningens 60 beställda biljetter finns nu två kvar till söndagens konsert med Uppsala Blåsarsymfoniker, Nils Landgren, Margareta Bengtsson, Trio X och dirigent Leif Karlsson.

Tid: Söndag 10 april kl 18.00 (entré från 17.30)
Plats: Missionskyrkan, S:t Olofsgatan 40 (onumrerade platser)
Pris: Vi Aktiva Seniorer får rabatterat pris, 270:- istället för 320:-

Kontakta Ulla Englund om du är intresserad.

Ni som redan har bokat biljetter är mycket välkomna!

Text Ulla Englund

Måndagsfilm: Valley of Love

På måndag 4 april klockan 18.15 går vi på Fyrisbiografen och ser en fransk film, Valley of Love, med två av Frankrikes största skådespelare, Isabelle Huppert och Gérard Depardieu.
De spelar ett par som inte träffats på många år men som förs samman på grund av sonens självmord.

Filmen är en och en halv timme lång.

Efter filmen går vi som vill till Costas eller Basilico på Svartbäcksgatan för att umgås och prata om filmen.

Välkomna på måndag!

Kontaktperson
Birgitta Rydberg
Telefon: 018-12 42 55

Från förbundets valberedning

Arbetet pågår för att komplettera förbundsstyrelsen vid förbundsstämman. Vi vet att det finns många bland er medlemmar som har kunskap och erfarenheter som skulle vara till stor nytta i vår styrelse.

Kontaktperson
Bengt Karlsson
Telefon: 018-30 10 76(sammankallade i valberedningen)

Onsdagsbio: ”Paradissviten” på Fyrisbiografen

Vi möts på Fyrisbiografen onsdagen den 16 mars för att tillsammans se Nederländernas Oscars-bidrag ”Paradissviten”. Filmen börjar klockan 15.00 och är 123 minuter lång. 

Efter biobesöket går vi till Basilico på Svartbäcksgatan 24 (mitt emot Linnéträdgården) för att diskutera filmen och livet över t.ex. ett glas vin och/eller något gott att äta.

Väl mött på onsdag!

Om filmen
Alla vägar bär till Amsterdam för de människor vars liv och öden korsar varandra i ett Europa som förändras snabbt. Jenya lämnar Bulgarien full av drömmar och förhoppningar. Yaya riskerar sitt liv för att hjälpa andra. Den serbiske krigsförbrytaren Ivica förföljs av sitt förflutna. Seka från Bosnien drivs av hämndbehov. Den världsberömde svenske dirigenten Stig är blind för det som utspelas framför hans ögon ända tills sonen Lukas rymmer.
Filmen är en påminnelse om livets skörhet och vårt behov av tröst. 
Regi och manus
Joost van Ginkel
Skådespelare
Magnus Krepper, Eva Röse bland andra.

Fotboll är också kultur

De flesta av oss har barn eller barnbarn, pojkar som flickor, som har spelat fotboll och somliga av oss har även gjort det själva. Svante Brinkhagen ger oss en bild av fotbollens organisation och omfattning inom landet idag samt hur den vuxit fram till denna ställning. Dessutom får vi en exposé över landslagens framgångar på den internationella arenan. Det finns mycket att få veta om denna sport!

Vi träffar Svante den 6 april kl 14.00-15.00 på Träffpunkt Storgatan 11. Välkommen med din anmälan till Ulla Steioff (granne med Svante).

Kontaktperson
Ulla Steioff
Telefon: 018-14 89 69

Dubblerad sommarresa, även torsdag 18/8

Att resa till Stockholms skärgårds sydligaste utpost blev så populärt att vi har dubblerat resan. Resan går alltså både måndag 15 augusti (fullbokat) och torsdag 18 augusti. Till resan 18 augusti finns fortfarande platser kvar.

Anmälan senast 24 juli till Solveig Dansson, se kontaktuppgifter till höger

Tid: Torsdag 18 augusti kl 8.30-19.30

Plats: Buss från UKK, Storgatan kl 08.30. Åter i Uppsala ca kl 19.30

Pris: 700:- betalas in på vårt pg 118344-1, föreningen tillhanda senast 24 juli

Kontaktperson

Solveig Dansson

Telefon: 018-12 61 88