Hem » Arkiv » Sida 108

April månad är här

April månad är här, och därmed kommer våren och föraningen om en sommar. Det nya programmet (som kommer i era brevlådor i augusti) har just påbörjats men det kommer att bli lika innehållsrikt som vanligt, enligt vad ansvariga i programkommittén säger.

När våren kommer längtar vi ut i solen, att höra fåglar och se blommorna runt oss. Ett litet tips från mig som kolonilottsodlare. Koloniområdet Flora/Linnéa, i Fålhagsområdet, öppnar sina grindar för allmänheten den 1 maj. Koloniområdet ligger på kommunal mark och ses som ett parkområde. Det finns tre vägar genom koloniområdet, en promenad genom hela området kan nog ta en timme eller mer. Man får förstås inte gå in på enskilda kolonilotter. Ta med en kaffekorg, det finns även gemensamma gräsmattor, där man kan sitta och ta sin fika.

Vi är glada över att det tillkommer nya medlemmar regelbundet. Vi vet också att det kan bli problem med att vi är förhållandevis många medlemmar. Vissa programpunkter blir fullbokade samma dag som man får börja anmäla sig.

Har du synpunkter på hur saker fungerar i föreningen, är du alltid välkommen att ta kontakt med mig eller med någon annan i styrelsen. 

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Konserten med Uppsala Blåsarsymfoniker med flera

Av föreningens 60 beställda biljetter finns nu två kvar till söndagens konsert med Uppsala Blåsarsymfoniker, Nils Landgren, Margareta Bengtsson, Trio X och dirigent Leif Karlsson.

Tid: Söndag 10 april kl 18.00 (entré från 17.30)
Plats: Missionskyrkan, S:t Olofsgatan 40 (onumrerade platser)
Pris: Vi Aktiva Seniorer får rabatterat pris, 270:- istället för 320:-

Kontakta Ulla Englund om du är intresserad.

Ni som redan har bokat biljetter är mycket välkomna!

Text Ulla Englund

Måndagsfilm: Valley of Love

På måndag 4 april klockan 18.15 går vi på Fyrisbiografen och ser en fransk film, Valley of Love, med två av Frankrikes största skådespelare, Isabelle Huppert och Gérard Depardieu.
De spelar ett par som inte träffats på många år men som förs samman på grund av sonens självmord.

Filmen är en och en halv timme lång.

Efter filmen går vi som vill till Costas eller Basilico på Svartbäcksgatan för att umgås och prata om filmen.

Välkomna på måndag!

Kontaktperson
Birgitta Rydberg
Telefon: 018-12 42 55

Från förbundets valberedning

Arbetet pågår för att komplettera förbundsstyrelsen vid förbundsstämman. Vi vet att det finns många bland er medlemmar som har kunskap och erfarenheter som skulle vara till stor nytta i vår styrelse.

Kontaktperson
Bengt Karlsson
Telefon: 018-30 10 76(sammankallade i valberedningen)

Onsdagsbio: ”Paradissviten” på Fyrisbiografen

Vi möts på Fyrisbiografen onsdagen den 16 mars för att tillsammans se Nederländernas Oscars-bidrag ”Paradissviten”. Filmen börjar klockan 15.00 och är 123 minuter lång. 

Efter biobesöket går vi till Basilico på Svartbäcksgatan 24 (mitt emot Linnéträdgården) för att diskutera filmen och livet över t.ex. ett glas vin och/eller något gott att äta.

Väl mött på onsdag!

Om filmen
Alla vägar bär till Amsterdam för de människor vars liv och öden korsar varandra i ett Europa som förändras snabbt. Jenya lämnar Bulgarien full av drömmar och förhoppningar. Yaya riskerar sitt liv för att hjälpa andra. Den serbiske krigsförbrytaren Ivica förföljs av sitt förflutna. Seka från Bosnien drivs av hämndbehov. Den världsberömde svenske dirigenten Stig är blind för det som utspelas framför hans ögon ända tills sonen Lukas rymmer.
Filmen är en påminnelse om livets skörhet och vårt behov av tröst. 
Regi och manus
Joost van Ginkel
Skådespelare
Magnus Krepper, Eva Röse bland andra.

Fotboll är också kultur

De flesta av oss har barn eller barnbarn, pojkar som flickor, som har spelat fotboll och somliga av oss har även gjort det själva. Svante Brinkhagen ger oss en bild av fotbollens organisation och omfattning inom landet idag samt hur den vuxit fram till denna ställning. Dessutom får vi en exposé över landslagens framgångar på den internationella arenan. Det finns mycket att få veta om denna sport!

Vi träffar Svante den 6 april kl 14.00-15.00 på Träffpunkt Storgatan 11. Välkommen med din anmälan till Ulla Steioff (granne med Svante).

Kontaktperson
Ulla Steioff
Telefon: 018-14 89 69

Dubblerad sommarresa, även torsdag 18/8

Att resa till Stockholms skärgårds sydligaste utpost blev så populärt att vi har dubblerat resan. Resan går alltså både måndag 15 augusti (fullbokat) och torsdag 18 augusti. Till resan 18 augusti finns fortfarande platser kvar.

Anmälan senast 24 juli till Solveig Dansson, se kontaktuppgifter till höger

Tid: Torsdag 18 augusti kl 8.30-19.30

Plats: Buss från UKK, Storgatan kl 08.30. Åter i Uppsala ca kl 19.30

Pris: 700:- betalas in på vårt pg 118344-1, föreningen tillhanda senast 24 juli

Kontaktperson

Solveig Dansson

Telefon: 018-12 61 88

Tiden – Tråden – Väven

I torsdags hade vi glädjen att ha Barbro Lundström, f d vävlärare, som gäst på vårt Temacafé. Med sig hade hon många vackra vävnader som hon skapat genom åren.

Under temat Tiden – Tråden – Väven berättade Barbro om sitt liv och sitt vävande för ett tjugotal medlemmar. Det var fantastiskt inspirerande att höra och få ta del av hennes otroligt konstfulla vävalster.

Hoppas att detta fina hantverk – där bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra – kommer att leva vidare.

Stort tack, Barbro!

Barbro Lundström visar en egenvävd damastduk.
Invävda blommor.
Underbara ljungfärger!

Text och foton
Margareta Engvall

Det här är den nya styrelsen!

Vid årsmötet i veckan invaldes Lena Svensson, Eva Ulriksson och Torsten Åkesson att arbeta i styrelsen. Lena Svensson har varit adjungerad till styrelsen sedan i höstas.

Samtidigt avgick Ulla Blomstedt och Ulla Englund, efter ett och ett halvt respektive fyra år, ur styrelsen.

Hela styrelsen, från vänster: Ulf Holmqvist, Ruben Jonson (kassör), Torsten Åkesson, Lena Svensson, Eva Ulriksson, Gunnel Jidåker, Anita Lundin (ordförande), Sven-Gunnar Ericson, Margareta Engvall (vice ordförande), Elisabeth Agell (sekreterare).

Måndagsfilm: Den andra mamman

På måndag den 7 mars går vi på Fyrisbiografen klockan 18.00 och ser Den andra mamman. Det är en brasiliansk film av regissören Anna Muylaert. Filmen är 1.52 lång.

Filmen speglar en inte helt ovanlig situation i Latinamerika: en mor måste lämna sitt barn i sin hemby för att arbeta hos en familj i stan. Vad händer när barnet efter flera år dyker upp hos familjen i stan? Filmen har fått lysande kritik.

Efter filmen går vi som vill till Costas på Svartbäcksgatan 23 för att umgås och prata om vad vi sett över en bit mat/ett glas vin.

Varmt välkomna på måndag!

Kontaktperson
Birgitta Rydberg