Hem » Arkiv » Sida 116

Bussresa i Norduppland

Utflykten till Strömsberg och Nostalgimuséet samt vidare till Lövstabruk med besök i kyrkan och herrgården var fin. Vädergudarna hade hört bön och solen sken hela dagen.

Nostalgimuséet blev en riktig minnestur med allt man kan tänka sig från bilar, motorcyklar, cyklar, hushållsprylar, radio, TV, tidningar, leksaker med mera. Mycket värt att göra besök där.

Vår lunch fick vi dock flytta till Tierp då vattenläcka hade uppstått i Strömsbergs kafé. Men det blev en extra tur i det vackra landskapet.

Rundvandringen i Strömsbergs bruk fortsatte under eftermiddagen och var mycket intressant då vi hade en mycket kunnig guide, Eric Form. Han informerade om järnets vandring i olika skeden, människorna och hur dom levde och arbetade. Vallonerna hade stor betydelse för brukets utveckling.

Vi började vårt besök i Lövstabruk med eftermiddagskaffe i Leufstabruks Wärdshus vackra miljö. Vi mötte vår guide Malin Björkvik vid herrgårdsgrinden och hon förde oss till kyrkan där vi fick intressant information om kyrkan och dess orgel. Vi gick sedan upp till herrgården där vi fick mycket innehållsrik och detaljerande information av herrgården, bruket och dess historia om både byggnader och människor. Intressant information hur livet levdes på bruket.

Vi var 34 medlemmar som deltog i denna resa.

Text Solveig Danson

Snabbt höst efter en lång sommar

Efter en lång och fantastisk sommar blev det lite chockartat snabbt höst. Nollgradigt i natt, en hel del blommor fick väl säga adjö för den här säsongen. Men vi håller värmen, och nu kommer våra aktiviteter att hålla sig inomhus.

Och nästa vecka är det ny månad igen. Kom ihåg att anmäla dig, om det är några aktiviteter du är intresserad av och där anmälan kan göras först 1 oktober!

Förra gången tog jag upp att förskottsbetalningarna inte fungerade för alla. Det har blivit bättre. Vilket innebär att extraarbetet för våra ansvariga minskat. Förskottsinbetalning ska bara göras när det står i programmet att det ska betalas in på plusgirokontot, i alla övriga fall betalar du på plats.

Förra gången tog jag även upp om den administrativa avgiften om 50 kronor, som dras när vi betalar åter pengar till den, som lämnar återbud till aktivitet och redan har betalat in pengar. Om man uteblir utan att lämna återbud eller sent återbud utan giltig anledning betalas inte pengarna åter.

Och så en liten påminnelse. För att kunna ha trevliga och intressanta program även i fortsättningen, behöver vi allas er hjälp. Vi får tips om aktiviteter, men skulle önska oss många flera tips!

Och så hoppas vi i styrelsen på en vacker höst, med sol och de fina höstfärgerna.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Behovet är uppfinningarnas moder

Birgitta berättade från sin första tid som lärare hur hon fick börja med att leta efter pekpinnen varje gång hon kom in i ett speciellt klassrum. Eleverna ville ”skoja” med den nya läraren.

En tidig morgon fick hon se hur sambon drog ut antennen på transistorradion – och fick en god idé. Hon bröt helt resolut av antennen, sköt ihop den och stoppade den i väskan och gick till skolan. Som vanligt saknades pekpinnen och eleverna var som vanligt förväntansfulla, skulle hon hitta den idag?. Det blev alldeles tyst i klassen när hon lugnt tog fram sin hopfällbara ’pekpinne’ och drog ut den i dess fulla längd i stället för att börja leta efter den saknade. Därefter fick pekpinnen av trä vara i fred.

Så enkel kan en bra idé vara. Nu har alltså föreningens idécafé startat. Tre medlemmar (Birgitta, Mats, Ulla) hörsammade direkt Bjarnes kallelse till ett idécafe och den lilla gruppen har redan haft en första träff, den 8 september. Gruppen – som gärna vill ha flera medlemmar – kommer att fortsätta att träffas var fjortonde dag. Nästa gång blir alltså nu på måndag, den 22 september.

Välkommen du också!

Från höstprogrammet 2014, sidan 16 : Bjarnes inbjudan till idécaféet:

Nyhet: Är du intresserad av att delta i ett idécafé?
Efter ett långt yrkesliv med massor av erfarenhet och frågor varför det är si eller så är det dags att bli idéspruta, släppa kreativiteten loss och hjälpa till med utvecklingen inom alla områden för alla, tjej eller kille. Bjarne Wester är inte bara medlem i vår förening utan även i Uppsala Idé och Uppfinnarförening och vill starta ett uppfinnare-/idécafé där du med kreativa idéer som underlättar livet kan bolla idéerna med likasinnade.
Kontakta Bjarne för mer information om detta låter intressant. Vi startar så snart vi fått ihop en grupp. Lokal: Träffpunkt Storgatan 11.

Text Ulla Englund

Slutställningen efter sommarens bangolf

Så är 2014 års tävling avslutad. Spänningen var stor eftersom det bara rörde sig om ett slag mellan ledaren och de två närmast följande. Resultatet den sista speldagen för året blev att det inte hände någonting. Slutställningen framgår av resultatlistan.

Det gångna året har på många sätt blivit det verkliga genombrottsåret för bangolfen. Sammanlagt har 43 spelare deltagit. Av dessa har 33 spelat mer än tre gånger. Spelet har pågått under 16 veckor. Endast en vecka har fallit bort på grund av dåligt väder.

Det intjänade kommunala bidraget uppgår till 1.275 kronor. En del av det kommer att spenderas på den gemensamma avslutningsfesten den 17 december kl 14.00 i Fyrishov, bowlinghallen. Ni är alla mycket välkomna att delta i denna begivenhet. Ni måste boka er genom att ringa 018-30 10 76 eller maila till Bengt Karlsson.

Tack för denna säsong och välkomna tillbaka våren 2015.

Text Kerstin Karlsson

Bilder från höstens upptaktsmöte

För två veckor sedan bjöd föreningen in till upptaktsmöte och drygt 75 medlemmar hörsammade kallelsen.

Presentation av IT-kurser och olika programpunkter, navigering på hemsidan och slutligen kaffe med bulle fanns på programmet.

Ovanligt många ville delta i upptaktsmötet i Medborgarskolans lokaler.
Ordförande Anita Lundin hälsade alla välkomna.
Konstgruppens Christina Söderbom och vice ordförande Ulf Holmqvist.

Christina Söderbom från Konstgruppen presenterade höstens konstevenemang. Vice ordförande Ulf Holmqvist talade varmt för föreningens teatergrupp.

Webbredaktör Ulla Englund visade hemsidan.

Webbredaktör Ulla Englund hade en liten strukturgenomgång av föreningens hemsida.

Text Ulla Englund | Foto Sven-Gunnar Ericson

Med ”Madam” till Sandhamn

Båten ”Madam” hade 57 Aktiva Seniorer med sig ut till Sandhamn i lördags.

Där guidades vi runt på ön i två grupper. Intressant. Sandhamn har en mycket lång historia med sjötrafik, lotsar med mera. Det är ingen fiske- eller lantbruksö utan en tjänstemannaö. Den så kallade gräddan av segelfolket håller till på ön och Kungliga Segelsällskapets (KSSS) klubbhus finns där. Ön är mycket lik Gotska Sandön – består mest av sand. Egentligen heter den Sandön.

Lunchen på Sandhamns Wärdshus var ypperlig. Det serverades lax, strömming och Wallenbergare. Efter lunchen promenerade vi runt på egen hand och många av oss inhandlade limpa eller andra godsaker från bageriet.

En del resenärer hade följt tipset att läsa Viveca Steens deckare från Sandhamn och kunde känna igen sig från böckerna där hon beskriver en del boenden och stränder på ön.

Vädret bjöd på växlande molnighet med en hel del sol under resan. Riktigt bra med tanke på hur regnskurar har öst ner den senaste tiden.

Text Solveig Dansson

Nya resultat från bangolfen

Den sista dagen för sommarens tävling blir den 11 september om vädret är på vår sida denna dag. Den senaste spelomgången innebar att det tätnade i ledningen. Göran Lennqvist är på gång. Det skiljer bara två slag innan han är ifatt. Vi väntar också på att flera andra får in ett par fullträffar. Frågan om årets segrare är helt en öppen inför de sista tre tävlingsdagarna.

Tendensen att spelare lite längre ner i listorna gör stora framsteg håller i sig. Gunilla Sveijer och Lars-Åke Sveijer behöver bara förbättra sig med 1 slag för att ha tre resultat inom inom 40-intervallet. Inger Ny är redan där och flera hänger på låset.

I den exklusiva gruppen med tre resultat i trettiointervallet har vi bara 4 spelare. Sten Johansson är bra två slag ifrån och Lars Andersson, som kom igång lite sent detta år, har också god möjligheter. Inte allt för avlägset hägrar också drömgränsen att gå under 30 slag. Det kommer säkert att ske. Men när och av vem?

Alla tillönskas trevliga och framgångsrika avslutande rundor för denna säsong.

Text Kerstin Karlsson

Läs mer Bangolfsidan

Bussturen till Forsmarks Bruk

Vi var 24 medlemmar som besökte det vackra Forsmark den 1 augusti.

Det var en mycket intressant och trevlig tur runt kärnkraftverken och biotestsjön och sedan vidare ner i slutförvaret för radioaktivt driftavfall; särskilt spännande att kliva ur bussen i den betydligt svalare luften, +14 grader, och djupt ner i berget. En hisnande känsla var det allt. Vi fick information av mycket kunniga guider.

Foto: flickr.com/maol

Därefter gjorde vi en liten rundtur i Forsmarks bruk och lunchen intog vi på Forsmarks Värdshus. Vi hann också med att flanera runt lite innan vi åkte hemåt igen.

Text Solveig Dansson

En liten rapport, mitt i den fantastiska sommarvärmen

Styrelsen har haft sitt första arbetsmöte efter sommarvilan. Programmet för andra halvåret är nu postat och bör hamna i era brevlådor inom de närmaste tre, fyra dagarna. Har du inte fått programmet inom en vecka, hör av dig, så sänder vi dig programmet.

Ett litet irritationsmoment som dykt upp under våren har varit att förskottsbetalningarna till aktiviteter inte fungerat helt bra. Alltför många har glömt att betala inom angiven tid, vilket inneburit extra arbete för den ansvariga, som fått ringa och påminna. Vi hoppas att det kommer att fungera bättre i fortsättningen.

Jag vill också igen nämna en förändring, som gäller från när detta program kommer till er. Om man har betalat för en aktivitet, men lämnar återbud med en giltig anledning, kommer en administrativ avgift om 50 kronor att tas ut när vi betalar åter.

Och så hoppas vi alla i styrelsen och programkommittén att ni ska tycka att även detta program är intressant och att vi ses på olika aktiviteter.

Vi vill gärna få förslag till kommande aktiviteter!

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Karl-Erik Petersson

Karl-Erik Petersson valde att inte längre arbeta i föreningens styrelse; han avgick vid årsmötet i mars. Men det betyder inte att han har lämnat föreningen och inte heller alla uppdrag här.

När och hur du gick med i föreningen, Karl-Erik?

Vi (Lilly och jag) gick med i föreningen under hösten 2005, samma år som vi flyttade till Bälinge, efter att ha bott i Enhörna utanför Södertälje i 39 år.

Kan du berätta hur ditt liv med föreningen startade för dig?

Under några månader innan vi flyttade till Uppsala prenumererade vi på UNT, dels för att vi måste hitta en bostad på den nya bostadsorten, dels för att vi behövde lära känna trakten och skapa nya kontakter. I UNT:s annonsspalt ”Föreningsnytt” såg vi då att det fanns en förening i Uppsala som hette Aktiva Seniorer och som verkade organisera en del intressanta aktiviteter. Kontaktperson var Bengt Karlsson, föreningens dåvarande ordförande.

Jag kontaktade Bengt, i första hand för att fråga om föreningen hade någon grupp som ägnade sig åt träslöjd, vilket har varit en intressant fritidssyssla för mig under många år. Svaret (i korthet) blev ”Nej, men så bra om du är intresserad av det. Då kan du väl starta upp en sådan verksamhet hos oss”. Och så blev det. Träslöjden pågår sedan februari 2006 i Nyby Servicehus.

Det första FAS-arrangemang som Lilly och jag deltog i var nog en resa till Åland under hösten 2005. Sedan har det rullat vidare.

Vad har du ansvarat för under årens gång?

•Först den ovannämnda träslöjden
•Ett antal programpunkter av typen studiebesök, resor med flexibelt innehåll till grannorter, föredrag etc.
•Sammankallande i programkommittén under åren 2011 och 2012
•IT-utbildning sedan starten 2007 enligt Medborgarskolans koncept ”Den digitala trappan” 
•Styrelsemedlem under åren 2007 – 2013.

Vad ansvarar du för just nu?

Sammankallande för träslöjdsgruppen samt för IT-utbildningarna.

Något du är särskilt stolt över inom vår förening?

Föreningens kraftiga tillväxt, vilket ju tyder på att vi driver en omtyckt verksamhet samt att vi fortfarande lyckas driva verksamheten med helt ideella krafter.

Berätta om något speciellt oväntat under åren!

Att det är så fantastiskt ojämn könsfördelning vid våra aktiviteter. Kvinnornas dominans är överväldigande (men förstås trevlig), nästan oavsett typen av aktivitet (träslöjd undantaget). Jag har slutat försöka förstå orsaken till detta.

Vad tycker du är vår förenings största styrka? 

Det finns många, och jag vill nämna följande:
•Kunniga och engagerade medlemmar
•Engagerad, seriöst arbetande styrelse och programkommitté
•Det omfattande och varierande programmet
•En användarvänlig, ständigt uppdaterad hemsida
•Vårt samarbete med Medborgarskolan.

Den digitala klyftan – går det att överbrygga den?

Det vi erbjuder med datakurserna i samarbete med Medborgarskolan är att ersätta klyftan med en trappa, som alla som är intresserade kan använda för att ta sig över klyftan. Svaret blir alltså: ”Ja, för den som är intresserad”.

Foto: Ulla Englund