Hem » Arkiv » Sida 102

Konsertresan till Gävle

Det tidigare aviserade konsertprogrammet utgick på grund av sjukdomsfall bland Stenhammar Quartets medlemmar. Men kvartetten ersattes av duon Christian Svarfvar och Henrik Måwe.

Christian Svarfvar är en av Sveriges mest framgångsrika violinister. Han är utbildad på anrika Juliard School of Music med en karriär som har räckvidd långt utanför landets gränser.

Henrik Måwe hör till landets främsta pianister. Han är sedan 2010 utsedd till Steinway Artist och hans skiva ”The 50 Greatest Pieces of Classical Piano” är ett av de mest spelade pianoalbumen på Spotify. I november 2016 debuterade han med Sveriges Radios Symfoniorkester med Sjostakovitjs pianokonsert nr 1.

Musik som spelades
Amanda Maier-Röntgen – Sonat för violin och piano.
Grieg – Sonat nr 2 för violin och piano.

Dagens konsert var mycket njutbar.

Vi bjöds på en värmande och god potatis- och purjolökssoppa med rökt sidfläsk och krutonger i samt bröd, dryck och kaffe. Dagen avslutades med en kort, guidad rundtur i konserthuset. Det blev en jättefin dag!

Gävles vackra blå konserthus.
Konserthusets entrésida.
Duon (från vänster) pianisten Henrik Måwe och violinisten Christian Svarfvar.
Dukat till lunch på stora scenen.
Det höstlika vattnet utanför konserthuset är Gavleån.

Ett smakprov – från YouTube: Maier-Röntgen, Kreisler och Grieg med Christian Svarfvar och Henrik Måwe (öppnas i eget fönster)

Text & foto: Ann-Britt Torsek

Helt plötsligt kom hösten

Plötsligt kom hösten med fina höstfärger – men var är de klara, soliga dagarna?

Hoppas att ni har hittat aktiviteter som passar er – resor, teater, föredrag med mera – i föreningens höstprogram. Än finns en hel del att välja på.

Jag önskar er alla ett fortsatt fint år!

Eva Ulriksson, styrelseledamot FAS Uppsala
Höst i Uppland.

Villa Akleja och J.A.G. Ackes värld

På trånga gator bland Vaxholms villor krånglade sig vår chaufför Peter elegant fram till målet, Villa Akleja, där konsthandlare Claes Moser och hustrun Susanna Evers deltidsbor sedan ett par år.

Väl framme fick vi höra en otvungen berättelse om huset och dess ägare, byggt 1901 som och hem och ateljé av paret Acke och hans fru Eja. Villa Akleja blev samlingspunkt för den tidens kulturpersonligheter, som Zorn, Engström och Prins Eugen. Numera rymmer huset, bland så mycket annat, kanske världens största samling av konstnären Marie Kröyer.

Bland alla konstverken serverades vi därefter vitt vin och en underbar laxsandwich innan vi vände hemåt igen.

Foto: A-B Torsek.

Namnet ”Akleja” är inte bara namnet för blomma utan även en ordlek mellan ”Acke” och hustruns förnamn ”Eja”, som Eva Acke också kallades.

Foto: S Tideman.

I väntan på konstexperten Claes Moser fångade hans hustru Susanna Evers vår uppmärksamhet.

Foto: S Tideman

Antikrundans konstexpert Claes Moser berättade underhållande om konstnären och konstsamlaren Johan Axel Gustaf Acke och hans värld.

Foto: S Tideman.

I mitten hänger tavlan ”Fausto som pirat” som Claes Moser köpte för sitt första studielån – utan att veta att konstnären var Acke.

Konstverk på konstverk. Foto: S Tideman.
Foto: S Tideman.

Paret Ackes goda vän Anna Lenah Elgström, författare och kvinnosakskvinna: en skiss samt slutversionen.

Exteriör. Foto: U Englund.

Text Ulla Englund | Foto Sven Tideman, Ann-Britt Torsek, Ulla Englund

Torsdagscaféerna fortsätter på Landings

Våra informella caféträffar har pågått under sommaren.

Av naturliga skäl har vi inte varit så många men vi fortsätter som hittills så länge vi är några stycken som tycker om att träffas på det här sättet.

Alltså, varje torsdag kl 14.00 ses vi på Landings Konditori i S:t Persgallerian.

Observera att vår rabatt på Café Linné Konstantina fortfarande gäller för dig och ditt sällskap om du uppger ”Aktiva Seniorer” i kassan!

Mer information lämnas av Lena.

Kontakt: Lena Svensson

Konst och arkitektur i Hjorthagen

Det var inte första gången de pålästa och trevliga stockholmsguiderna Marie Andersson och Eva Palmqvist visade oss Aktiva Seniorer från Uppsala ett område i vår huvudstad; Hornsbergs Strand, Hammarby Sjöstad, Skeppsholmen och östra Södermalm har vi tidigare fått se under sakkunnig ledning. 

Vi skulle ha sett det nya Hjorthagen redan 7 juni 2016 men den väg vi planerat att vandra var avstängd just då på grund av alla ombyggnationer. Det blev då en fin rundvandring på Hornsbergs Strand istället. Flexibelt och alla var nöjda. Men nu har vi alltså även sett Hjorthagen på Östermalm, även kallat Norra Djurgården.

Föreningens fantastiska fotograf Ann-Britt Torsek fotograferade flitigt hela tiden. 30 bilder visas här. Ni som inte följde med kan se vad ni missade och vi 50 som följde med får hjälp att minns vad vi såg och upplevde denna soliga höstdag. 

I väntan på Bergsbrunnabussen och chaufför Peter.
Det första konstverket vi stötte på –  Elle Klarskov Jørgensens konstnärliga gestaltning LIGHT HOUSE IO vid Hjorthagens IP.
Del  av ”Vardagslivets gång”. Konstnär: Gunilla Klingberg, material: betong, mosaik. 
Vacker och trygg gårdsmiljö i gamla Hjorthagen.
Samling kring guiden Eva.
’Abessinien’ är en del av Hjorthagen och utmärks genom sina vita lamellhus i utpräglad funkisstil. Detta hus ritades av Hakon Ahlberg i mitten av 1930-talet.
Promenadvänligt. Den ena pilen pekar mot tunnelbanestationen Ropsten.
Spännande fasad.
Vi Aktiva Seniorer dominerade totalt gator och torg den här förmiddagen.
Stor variation i byggandet.
Bild från parken på andra sidan av Husarviken.
Vattenkonstverk på Storängstorget
Ett av flera röda hus. Riktigt vackert.
Norra Djurgårdsstaden är ett av miljöprofilerade område och ska vara färdigt omkring 2030. Då kommer området att rymma 12 000 nya bostäder och 35 000 arbetsplatser.
Assa Kauppis ”In Search of Winner”, innergårdens staty, en liten balettdansös i sällskap med en hare och en ekorre. 
Här bor nog studenter.
Just det, innergården, fastigheten Björnlandet. Trekantig med grönska och mycket dekorativ fondvägg.

 

Extraordinärt balkongmönster.
Mycket speciella fönstersmygar.
Vilken färgsättning!
Denna tio meter höga skulptur i Husarviksparken är skapad av konstnären Eva Löfdahl.
Ett konstverk av Roland Tilajcsik på en innergård.
Loftgång med fasta urnor…
 … och en annan variant på huset intill.
Bild från parken på andra sidan av Husarviken.
Karta över området vi har besökt.
Det mesta i Hjorthagen har namn med jaktanknytning. Ursprungligen var området ett hägn för kungens bestånd av hjortar.
Bobergs gasklocka nr 1 och 2. Arkitekten Ferdinand Boberg skapade fantastiska industribyggnader.
På Bobergsgatan pågår vägarbete.
Gasklocka 3 (bara stommen kvar).
Hemresan gick som smort trots lite bekymmer med vid vilken busshållplats vi skulle träffas. Dagen kunde inte varit bättre.

Text Ulla Englund | Foto Ann-Britt Torsek

Birkaresa med extra spänningsmoment

När vi startade vår Birkaresa tidigt på morgonen från Uppsala Konsert & Kongress var vädret lovande. Men bussresans gång på E4 gick mer och mer långsamt och det visade sig att det hänt något i trafiken längre fram, riktigt vad fick vi aldrig veta. 

Vår båt (M/S Viktoria) till Birka gick halv tio från Stadshuskajen och vi insåg att vi inte skulle hinna fram. Efter några telefonsamtal till båten bestämdes att vi skulle få kliva på båten i Jungfrusund istället. Ett extra spänningsmoment på vår resa ut till Birka.

Väl ute på Birka var det dags för guidad visning bland vikingalämningarna samt besök på museet. Vädret var perfekt för en vistelse i skärgården. På hemvägen blev vi serverade en god lunch och färden gick planenligt utan extra trafikinslag.

Panoramabild från Jungfrusund som blev vår ombordstigningsplats.
M/S Victoria.
Ombordstigning.
Spektakulära hus utmed färden.
Utanför museet, i väntan på den guidade turen.  
Om flygburen laserskanning.
Guiden. 
Platsen där staden Birka låg.
Engagerad guide. 
Åter till båten. 
Vacker natur på Birka. 
Framme i Stockholm. 

UNT-artikel 8/9 2017 Läs här (öppnas i eget fönster)

Text Solveig Dansson | Bilder/bildtexter Ann-Britt Torsek

Filmstudion höststartar 11/9

Höstens första film i filmstudion – cirkeln med lite smalare, äldre film – blir Woody Allens ”Blue Jasmine” (2013).

Vi ser filmen på måndag, 11 september kl 13.00, i Medborgarskolans datasal, Hamnesplanaden 1.

Kontakta Ingalill om du är intresserad av att se film i vår filmstudio.

Om filmen

Jasmine Francis (Kate Blanchett) är en bortskämd överklasshustru som får veta att hennes make (gestaltad av Alec Baldwin) är en ekonomisk brottsling av stora mått. Hon flyttar från hemmet i New York till sin syster i San Francisco och försöker där hantera den uppkomna situationen.

Kontakt: Ingalill Halvarsson

Bowlingsäsongen är igång igen

Så är säsongen hösten 2017 gång. Det var många kära återseenden när vi drog igång onsdagen den 30 augusti.

Sommarens efterlämnade ringrost verkade ojämt fördelad. Många gjorde bra resultat. 

Jag önskar alla en mysig höst och naturligtvis sportsliga framgångar.

Kontakt: Bengt Karlsson

Upptaktsmötet inleder hösten

Upptaktsmötet blev ovanligt välbesökt. Det är glädjande att en bra bit över hundra personer kom och ville ta del av vår information kring höstens programblad.

Inledningsvis vidtog en presentation av oss i styrelsen och information om hur och med vad vi kommer att jobba under hösten.

Ett antal representanter från de olika programpunkterna informerade och några av programpunkterna illustrerades med hjälp av sketcher vilket verkade uppskattas av deltagarna.

Presentationerna avslutades med en frågestund och till slut inbjöds till fika, kaffe och kaka. Kakorna räckte tyvärr inte till alla, vi får bättra oss till nästa gång!

Behovet av fler aktiva medarbetare nämndes också på mötet. Har du lust att göra en insats, kontakta mig eller någon annan i styrelsen så blir du tilldelad en mentor som stöder dig i uppdraget.

Britt-Marie Gunnarstedt, ordförande FAS Uppsala
Lena Runfors och Ulf Holmqvist från styrelsen hälsade medlemmarna välkomna allteftersom de droppade in.
Det är tur att vi kan hyra in oss på Missionskyrkan stora lokal.
Programmakare Christina Söderbom inbjöd till flera konstnärsbesök.

Torsten Åkesson, ledamot i styrelsen, presenterade sig, 

Elisabeth Agell, styrelsens sekreterare samt…

…kassör Ruben Jonson och ordförande Britt-Marie Gunnarstedt gjorde detsamma.

Catarina Ehinger är ny i styrelsen och har gjort sitt första program, en teaterresa till Stockholm och musikalen Billy Elliot. Dagen efter upptaktsmötet kunde medlemmarna börja boka in sig på många av aktiviteterna, biljetterna till Billy Elliot tog slut efter drygt två timmar.

Alla i styrelsen gör program eller hjälper till med administrationen kring dem. Vice ordförande Margareta Engvall berättade om reprisen av populära tvåkampen − bowling/minigolf med räksmörgås och ett glas mousserande vin.

Föreningens webbredaktör och teaterombud Ulla Englund passade på att påtala vikten av att gå in på hemsidan då och då, bland annat för att inte missa information om roligheter som har tillkommit efter att programbladet gått till tryck. Dessutom propagerade hon för teaterbiljetter till ombudspris.

Nya programmakare Gunilla Haga illustrerade roligt Lars Molins film Potatishandlaren. Dagen efter fick vi dessvärre veta att filmvisningen är inställd på grund av föredragshållarens förhinder.

På programmet i höst står mannekänguppvisning, Ulf Holmqvist, Inga Pålsheden och Marianne Kristoffersson efterlyste flera mannekänger.

Efter alla presentationer blev det trängsel vid kakorna och kaffet. En god avslutning på en fin eftermiddag.

Foton Ann-Britt Torsek | Bildtexter Ulla Englund

Vi fortsätter att läsa litteratur på engelska

Under våren startade vi på försök två studiecirklar, där vi läser engelsk litteratur. Det föll väl ut så vi fortsätter i höst.

Den ena gruppen återupptar sina träffar tisdagen den 29 augusti på Medborgarskolan kl 10.00 i Terminalen och den andra torsdagen den 31 augusti, samma tid och plats.

Kontakt: Lena Svensson