Hem » Arkiv » Sida 115

Om stjärnor på Ångström

Omkring 50 intresserade medlemmar slöt upp vid Ångströmslaboratoriet till för att lyssna på Sofia Ramstedt, forskare vid Institutionen för fysik och astronomi, när hon berättade hur stjärnor föds och dör, om solar och planeter, svarta hål och astronomiska storlekar och tidsrymder.

Många svårbegripliga ting för en novis men det var ett nöje att lyssna på detta kunniga forskare som delade med sig av sina kunskaper, seriöst men med en humoristisk ton. Geir Løe, samordnare och vår kontaktperson, hade då inlett med att kortfattat berätta om Ångströmslaboratoriet.

Därefter åkte vi hiss eller gick till översta våningen i detta stora huskomplex för att se Westerlundteleskopet. Mellan föredrag och teleskop blev vi, närmare 50 personer, bjudna på kaffe och bullar. Tack för det och för en spännande eftermiddag!

Som ett konstverk. Lars och Ann-Britt Köhler beundrar reflektorer.
Lars Köhler, Ruben Jonson och Christina Hedrén vid Westerlundteleskopet.
Spegeldiametern på detta datastyrda teleskop är 90 cm…
…som ställs in från kontrollrummet. Kjell Lundgren visar Christina Hedrén.

Text & foto Ulla Englund

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!

Nu är arbetet med nästa program avslutat, programmet går snart i tryck. När jul- och nyårshelgerna är avklarade kommer vi att kuvertera programmen och posta dem. I mitten av januari bör du alltså ha programmet i din brevlåda. Vi hoppas att även detta program kommer att ha aktiviteter som lockar dig att delta! Har du inte fått programmet runt 20 januari, kontakta oss då, för då har det nog blivit något fel någonstans och ditt program är på avvägar.

Vår förening har god ekonomi och vi har planer på att göra något som är extra trevligt, för en del av de pengarna. Har du idéer om vad det skulle kunna vara, vill vi gärna få veta! Kanske en artist du skulle vilja lyssna på? Eller en resa? Hör gärna av dig!

Vi i styrelsen och alla som arbetar med våra olika aktiviteter vill tillönska alla våra medlemmar en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

”Jultexter” tema för höstens sista temacafé

Fyra av deltagarna från föreningens Skrivarstuga läste varsin text med julanknytning på höstens sista temacafé.

Christer Larsson – sammankallande för Skrivarstugan – berättade om vad som sker när Skrivarstugan träffas en gång i månaden hos varandra:

  • texter utifrån bestämt ämne/rubrik som deltagarna har skrivit sedan sist läses upp,
  • allmän diskussion om varje text,
  • nytt ämne beslutas,
  • under fem minuter snabbskrivs en liten text utifrån dagens förslag och
  • de cirka två och en halv timmarna avslutas med en trevlig och god ”kaffe med smörgås”-stund som dagens värd håller med.

Vi var 12 deltagare vid detta temacafé. Tidigare temacaféer under hösten har varit:

28 augusti Uppsala Stadsteater – Maria Freeney med hemlig gäst
4 september Elöverkänsligas förening i Uppsala län – Micael Hermansen/Stina Nylander
18 september Släktforskning- Bildbehandling-Kurser – Gull och Lars Lundin
2 oktober Datorproblem/Datorkurser – Björn Sahlin/Karl-Erik Petersson
16 oktober Dansen som konstform – Inga-Lill G-son Lindquist
30 oktober Konstgruppen – Christina Söderbom m fl
13 november Bondkyrko hembygdsförening – Helena Harnesk
27 november Uppsala Stadsmission – Margareta S Paras/Karolina Carlén

Ett temacafé i höstprogrammet kvarstå, nämligen när Erik Forss berättar om Gottsundabibliotekets vänner den 22 januari 2015. Och vårprogrammets första temacafé äger rum den 5 februari.

Varanann torsdag, när det inte är temacafé, är det trivsamt ”prat”-café (utan speciellt tema).

Välkommen varje torsdag (juluppehåll 18 december – 15 januari) till Café Linné Konstantina mellan klockan 14 och 15!

Text Ulla Englund (deltagare i Skrivarstugan) | Kontakt Christer Larsson

Höstavslutning i bowlinghallen

Sedvanlig bowlingavslutning med spel och smörgåstårta ägde rum i onsdags. Samtidigt var det avslutningsträff för golf- och bangolfgängen.

Full fart i spelet.
Koncentration!
Strike?
Poängredovisning för alla nio lagen.
Smörgåstårtorna står uppdukade…
…alla tar för sig…
…och låter sig väl smaka.
I väntan på prisutdelningen…
…finns det tillfälle att bläddra i pärmen ”Hall of fame” med tidiga pristagare.
Golfpristagaren Elisabeth Sahlström Åhrberg tillsammans med Bengt Karlsson.
Bangolfpristagare Bengt Karlsson får sitt diplom av Lasse Lindahl och Göran Lennqvist.
Årets bästa kvinnliga bowlingspelare Marita Johansson gratuleras av styrelsens representant Ulla Englund…
…och likaså årets bästa manliga bowlingspelare Ortram Fischer.
Dagens vinnande lag i Baker-spelet.

Dagens vinnande lag i Baker-spelet, fr vänster Nils-Anders Olander. Aina Svensson, Sten Johansson, Berndt Eriksson, Lars Lindahl och Ortram Fischer tillsammans med (bakre raden) Bengt Karlsson och Fyrishov Bowlings Hasse Strandberg .

Spännande paket från bowlinggänget.

Bowlingvärdarna Leif Bergkvist och Bengt Karlsson tackades för höstens insatser av Inger Ny med varsitt spännande paket från bowlinggänget.

Text Ulla Englund | Foto Leif Bergkvist / Ulla Englund

Lite sensommarbilder

Så här i kylan, tre veckor före jul, känns det skönt att tänka på den fina septemberdagen när vi vandrade i 150-åriga Stadsträdgården och tittade på statyer, blommor, träd och buskar under sakkunnig ledning av Kerstin Forss och Elisabeth Arwidsson från Wardsaetra & Gutasunds hembygdsförening.

En solig dag, bara ett enda moln på himlen.
Över till Lycksalighetens ö och vidare på vår promenad.
Prunkande blommor – den 19 september.

Text & foto Ulla Englund

Föreningens första egna pub

På Träffpunkt Storgatan 11 började publiken samlas i god tid när Aktiva Seniorer i fredags bjöd in till föreningens första eftermiddagspub någonsin. Klockan femton började trubaduren Örjan Kjetselberg underhålla oss.

Fler än cirka 50 gäster vid dukade bord trodde vi inte att lokalen skulle tåla – vi blev 58 och det gick bra det också. Förutom underhållningen ingick öl eller vin och en assiett med snittar och annat gott i priset 100 kronor. I pausen kunde den som ville fylla på med både det ena och det andra till självkostnadspris.

Alla händer höjdes när pubvärden Ulf Holmqvist efterfrågade intresse för att göra om detta.

Initiativtagare till pubeftermiddagen var Lisbeth Elfsberg som dock hann flytta till Gotland innan den gick av stapeln.

I väntan på pubgästerna.
Trubaduren Örjan Kjetselberg spelade och sjöng egna och andras humoristiska texter till åhörarnas förtjusning.
Lite trångt men mysigt…
…och inte alltför mycket ljus för att pubstämning skulle skapas, trots eftermiddagstid.

Ulf Holmqvist var kvällens värd
med starkt stöd av…

…fantastiska Inga Pålsheden och Marianne Kristoffersson som hade fixat alla de goda snittarna och övrigt tilltugg. Lite trötta när faten var mer eller mindre tomma?

Text & foto Ulla Englund

Hösten har varit snäll mot oss, så här långt

Ingen snömodd och halka där vi riskerar brutna leder. Hösten har varit snäll mot oss, visst är det skönt!

Styrelsen, programkommittén och många flera arbetar nu för fullt med att fylla nästa halvårs program, med saker som kan locka er övriga. Och jag påminner igen om att är vi glada och tacksamma över att få tips från er alla, om saker ni skulle vilja att vi har med i programmet. Kommer det inte med i det kommande programmet, dyker det kanske upp i nästa.

Vi i styrelsen, och valberedningen, börjar också titta framåt, till början av nästa år. I samband med årsmötet i mars kommer några av nuvarande styrelseledamöter att avgå. Vi ser att det är positivt med en omsättning av styrelseledamöter, så fler får möjlighet att vara med och arbeta. Det behövs ingen specialkompetens för att arbeta i styrelsen, vi har ju alla skaffat oss gedigen livserfarenhet och det räcker långt. Så, ta nu chansen och hör av dig till någon av oss i styrelsen eller till valberedningen. Och det finns ju andra uppgifter också, inte bara styrelsearbetet.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

En flygarkarriär i svenska flygvapnet

Fredagen den 17 oktober höll Jan-Åke Berg ett föredrag med titeln ”Upp genom luften – bort över haven”. Föredraget gick av stapeln på Träffpunkt Storgatan 11, och hade samlat en stor intresserad åhörarskara – 45 stycken varav 19 män. 

Efter en kort presentation av föredragshållaren tog Jan-Åke Berg över och började berätta om sin uppväxt i ungdomsåren, sin militära flygutbildning och karriär i Flygvapnet. Han och hans bror växte upp i en familj med religiös grundsyn där fadern var utövande predikant. Redan tidigt i ungdomsåren väcktes Jan-Åkes, bland vännerna kallad Jåke, intresse för flyg. Detta intresse gjorde att Jåke sökte sig till Flygvapnets ungdomsverksamhet – Flygpojkarna. Genom sin flit och sina goda språkkunskaper valdes Jåke ut att, tillsammans med en handfull likasinnade ungdomar, representera Sverige i flygpojksutbytet mellan vårt land och USA. Det var en mycket intressant och givande resa för de unga herrarna med bland annat besök på amerikanska flygbaser och framträdande i amerikansk radio med miljontals åhörare. Jåkes goda kunskaper i engelska språket gjorda att om något skulle sägas var det han som fick göra det.

Lite senare i ungdomen sökte Jåke till grundläggande officersutbildning på Ljungbyhed som officersaspirant. Utbildningen skedde här på SK50, SAAB Safir och SK28 Vampire. Efter fullgjord grundutbildning sökte Jåke till spaningsflyget – mycket beroende på att denna vapengren stod inför en intressant materiell upprustning. Här fick han flyga in sig på S29, Flygande tunnan och S35E Draken. Dessa plan hade i nosen en utomordentligt kraftfull kamerautrustning för att fotografera både från låg och hög höjd. Här gällde det att ha stor flygskicklighet och följa utarbetad taktik för att nå goda resultat.

Under 80-talets ubåtskris var Jåke chef för Försvarsmaktens press och informtionstjänst.
 
Som officer i Flygvapnet och efter att ha träffat sin fru Margareta, blev Jåke utnämnd till chef för tolkskolan. De tolkar som utbildas används i olika tolksammanhang och som förhörsledare. Här spädde han på sina språkkunskaper i ryska och polska.

Dessa språkkunskaper ledde till att Jåke tillfrågades om han ville bli militärattaché i Polen och Moskva. Efter klartecken från hustru Margareta begav sig paret till Polen för att fullgöra denna tjänst i Warszawa och i Moskva. En sådan tjänst går ut på att hålla sig underrättad vad som sker i värdlandens försvarsverksamhet genom olika besök och sammankomster med militära kollegor. Eventuella förändringar och militära utvecklingar rapporteras hem till svenska myndigheter som information och för analys. Jåke vittnade här om att denna tjänst ställde stora krav på att notera och bedöma förändringar i den polska militära verksamheten, även gällande andra länder. Att ha en praktiskt orienterad hustru vid sin sida var obetalbart.

Som pensionär har Jåke engagerat sig i Svensk Flyghistorisk Förening och Ärna Kamrat- och Veteranförening vars ordförande han har varit ett flertal år. Här gör Jåke, nu som vice ordförande, en stor insats till föreningarnas fromma genom sin långa och skiftande erfarenhet och sina omfattande internationella kontakter.

Text Lars Lundin

Besök på en solcellspark

Föreningen besökte Solcellsparken invid E18, nära Västerås. Solcellsparken är ett samarbete mellan Kraftpojkarna och Mälarenergi. Försäljningschef Christian Tapper gav oss en mycket ingående information om solenergin och uppbyggnaden av solcellsparker samt planeringen av flera parker.

Det finns 100 solföljare placerade i parken. De är 70 kvadratmeter stora. På varje solföljare ryms 40 solcellspaneler. Parken beräknas ge en årsproduktion på ungefär 1,2 miljoner kilowattimmar. Det motsvarar hushållselen i cirka 400 lägenheter per år. En satsning på solel ligger rätt i tiden. Det var spännande att få följa denna utveckling.

Direkt efter studiebesöket i solcellsparken åkte vi vidare till Orresta golfrestaurang för lunch. Mycket god och riklig sådan bestående av pannbiffar med rårörda lingon och hemlagad potatismos samt kaffe som avslutning.

29 personer, varav knappt hälften män, deltog i denna resa den 13 oktober.

Text Solveig Danson

Mer om resmålet (öppnas i eget fönster)

Ett studiebesök och två föredrag

Besök på Fyrisgården

Den 29 september var 24 aktiva seniorer på studiebesök hos Fyrisgården i Svartbäcken. Vi blev mottagna med kaffe och kakor. Föreståndare Maria Mattilainen berättade om Fyrisgårdens varierande verksamhet som vänder sig till alla åldersgrupper. Gården är en så kallad hemgård och drivs som en ideell förening.

För de minsta finns t. ex. Teaterlek, Målarskola, Trägnagare. De lite äldre kan delta i Showdans eller Disco och spela instrument. Den som vill väva och handarbeta kan göra det. Det ordnas föredrag, kaféträffar, afternoon tea, kulturlunch och mycket annat.

På Fyrisgården finns också fritidsverksamhet och daglig verksamhet för ungdomar med funktionsnedsättningar. Intrycket är att huset sjuder av liv.

Rätten till en värdig död

Margareta Sanner, från föreningen Rätten till en värdig död, talade om att de flesta människor i Sverige vill bestämma över sin sista tid i livet och sin död och hur den bestämmanderätten ska kunna realiseras fullt ut. Allt ställs på sin spets om en människa vid slutet av livet är obotligt sjuk och har svåra smärtor. Ska den människan då ha laglig rätt att få avsluta sitt liv på ett lugnt och värdigt sätt? I vissa länder är detta möjligt. I Sverige bestämmer du om du vill ta emot behandling eller inte, men du har ingen laglig rätt att få hjälp att dö. Det är många frågor att fundera över och ta ställning till.

Föreläsningen ägde rum den 2 oktober inför 45 deltagare.

Det är mycket med det elektriska

Mari-Louise Persson, energirådgivare hos U-a kommun, men just nu tjänstledig, berättade intressant om energianvändningen i vårt land. De stora energislukarna vi som konsumenter kan påverka är de tre B:na, boendet, bilen och biffen, dvs hur vi bor, transporterar oss och äter (konsumerar). Sen kom hon in på lamporna i våra hem. Vad ska vi tänka på och välja. Några slutsatser:

De gamla glödlamporna vi har är dyra och ineffektiva. En 60W brinner i 17 tim medan en motsvarande ledlampa 8W håller i 125 timmar.

De så kallade lågenergilamporna är billigare än de nya Led-lamporna, men innehåller kvicksilver och det är viktigt att vädra om de går sönder då de är tända. De har också en fördröjning när man tänder.

Återstår Led-lampor. Dessa lampor utvecklas hela tiden och kan nu i princip ersätta alla andra typer av lampor. Det enda problemet kan vara att de inte passar i alla lamphållare beroende på transformatorn.

När det gäller färgtemperatur (som mäts i Kelvin) ska det stå minst 2.700 Kelvin på förpackningen, 3.500 om det gäller läslampa. Om det ska vara dimbar lampa ska det stå på förpackningen.

Ljusstyrka mäts i Lumen. 60W motsvarar 700-805 Lumen, 40W motsvarar 410-470 Lumen och 15W motsvarar 120-135 Lumen.

Halogenlampor drar mer energi än Led och bör bytas ut.

Råd från Mari-Louise till oss 62 deltagare som var närvarande: Fråga i affären! Köp först en lampa och prova.

Text Kristina Söderlind Penton