Hem » Arkiv » Sida 114

Alla aktiviteter har ett pris

Vi som ideellt anordnar föreningens aktiviteter kalkylerar efter bästa förmåga; vi bokar buss, lokal, föredragshållare, skaffar biljetter, etc och allt detta kostar.

Vi antar att arrangemanget lockar ett visst antal medlemmar och utifrån dessa siffror får vi fram priset som du som medlem ska betala för att delta. Varje arrangemang måste bära sina egna kostnader.

Är det för få som anmäler sig så kan vi oftast ställa in det planerade. Om du som anmäld medlem uteblir utan att ha avbokat dig så gör föreningen en förlust. Samma kan gälla om du avbokar dig enstaka dag före programpunkten, det är svårt att få ny deltagare med kort varsel även om det finns en kölista.

Om du, som anmäld dig till en aktivitet, uteblir från den gör föreningen troligen en liten förlust. Den som uteblir utan att ha avbokat sig tar vi kontakt med för att påtala detta. På så sätt hoppas vi att det blir färre som uteblir utan att ha avbokat sig.

Text Anita Lundin

Tack för det förnyade förtroendet

Årsmötet avlöpte under trevliga former och med duktiga musikanter. Och som vanligt var salen fylld i stort sett till sista plats. Vi är glada över att så många kommer till våra årsmöten.

Tack för det förnyade förtroende jag fick, att fortsätta som ordförande ytterligare ett år. Aktiva Seniorer är en fantastisk förening att arbeta med. Många som bidrar med arbete. Och mycket positivt gensvar från våra medlemmar, på det vi gör.

Den punkt som tog lite mer tid än de övriga var frågan om vår ekonomi. Vi har en god ekonomi, vilket är bra, då kan vi också klara att någon aktivitet inte går riktigt ihop, utan att vi behöver ställa in. Men det är också så att styrelsens uppdrag inte är att samla pengar på banken. Vi planerar därför nu att, förhoppningsvis redan till hösten, ha några trevliga aktiviteter som kan locka många av våra medlemmar, och som kommer att erbjudas till klart subventionerat pris. Vi tar som vanligt gärna emot tips på aktiviteter ni skulle vilja se i kommande program. Också planeringen för det vanliga programmet pågår för fullt. Lite nytt, lite gammalt och med sedvanlig trevlig blandning ska det bli.

Vintergäck och snödroppar blommar för fullt ute i rabatterna. Ska vi verkligen tro på att det är vår redan nu? Ja, kanske. Till våren hör ju också några snöväder, innan den riktiga grönskan kommer. Vi hoppas att det finns kvar en del godbitar i programmet som kan locka er.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Promenadgruppen har upphört

Promenadgruppen har upphört, åtminstone tillfälligt, på grund av för dålig anslutning. Finns det förutsättningar så kan den starta igen.

Vandringsgruppen fortsätter som tidigare, fredagar klockan 10, start och mål bestäms vecka för vecka. Kom med, du får frisk luft, motion, gemenskap och framför allt glädje.

Text Gunilla Bergqvist

Om Vandringsgruppen

Årsmöte med Dan Anderssons visor

Föreningens årsmöte har avlöpt i vanlig god ordning. Två nya styrelseledamöter valdes in, Elisabeth Agell och Ulla Blomstedt.

Revisor Bo Pålsson uttryckte sin glädje över föreningens goda ekonomi och ordförande Anita Lundin berättade om planerna på hur pengarna från förra årets stora ekonomiska överskott på olika sätt ska gå tillbaka till medlemmarna och funktionärerna.

Efter de sedvanliga årsmötesförhandlingarna avtackades Kristina Söderlind Penton för sin insats som föreningens sekreterare de senaste fyra åren. Bengt Karlsson avtackades för sina år i valberedningen och Bror-Erik Lundin för sin insats som ordförande för ännu ett årsmöte. Vi kommer att träffa på alla tre på olika håll i föreningen även i fortsättningen.

Innan årsmötet avslutades med kaffe och bullar fick vi en underbar halvtimme med Dan Andersson i ord och ton. Musikanterna var förnämliga Göran Almlöf (sång) och Bertil Teodorsson (musik).

Mellan 60 och 70 medlemmar deltog i årsmötet.
De tre avtackade: (från vänster) Bror-Erik Lundin, Kristina Söderlind Penton och Bengt Karlsson.
De förnämliga musikanterna Göran Almlöf och Bertil Teodorsson.

Text & foto Ulla Englund

Årsredovisningen för 2014

Årsredovisningen för 2014, innehållande verksamhetsberättelse, och resultat- och balansräkning, finns nu tillgänglig för medlemmarna här på vår hemsida. 

Vår förening har enligt styrelsens mening uppnått en onödigt stark konsolidering. I räkenskaperna markerar vi denna uppfattning genom att avsätta 77 049 kr i reservation för utveckling av verksamheten.

Årsmötet äger rum den 3 mars kl 14.00 på Träffpunkt Storgatan 11. Välkommen med din anmälan.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Domkyrkan i vackert ljus

Vårterminnens första programpunkt var ett besök på ljusdesigner Marianne Linds kontor. Först fick vi gott kaffe, hembakade smarriga bullar och goda hemgjorda praliner samt ett timslångt föredrag med bilder som visade på om vikten av rätt belysning i offentlig miljö.

Ljus som lyser upp till exempel vintermörka hörn och vrår på skolgårdar och annars skrämmande skogsdungar utefter gång- och cykelbanor. Marianne Lind berättade bland annat om hur hon involverar elever i ljussättningen kring deras egen skola.

Marianne Lind vann UNT:s stadsmiljöpris 2009 för belysningen av domkyrkofasaden och efter föredrag och fika promenerade vi, i snö och is, från Strandbodgatan till Domkyrkan för att se ljussättningen och få den tydliggjord på plats. Efter denna guidning ser vi tretton som var där på Domkyrkan med nya ögon.

Domkyrkans huvudingång.
Riktat ljus uppåt väggarna…
och i torn.

Text Ulla Englund | Foto Staffan Anderstam

Läs mer om Ljuslandskap (öppnas i nytt fönster)

Läs- och skrivsugna på gemensamt mingel

För första gången samlades läs- och skrivsugna till ett gemensamt mingel på Träffpunkten, Storgatan 11.

Där bjöds på lättare tilltugg medan boktitlar och skrivupplevelser byttes mellan det 30-talet litteraturintresserade seniorer som deltog i evenemanget. Skrivarstugan berättade hur den lägger upp sitt arbete och läsecirklarna hade många idéer om hur man kan välja litteratur och författare. Bland deltagarna hördes det välbekanta ”vad heter den där författaren som skrev den där boken, ni vet…” Stämningen var god och alla verkade nöjda med idéen om att samlas i större grupp för att utbyta erfarenheter med varandra.

Detta blev också ett gyllene tillfälle att träffa nya och gamla bekanta. Det rådde inget tvivel om att en ny tradition hade inletts.

Är du intresserad av att delta i en läsecirkel eller skrivarstuga är du välkommen att kontakta respektive kontaktperson.

Arkivbild från en av de sju läsecirklarna.

Text Lena Wallin | Foto Ove Rackner

Mer om Läsecirklarna och Skrivarstugan.

Populärt med opera på bio

Än en gång var vi ett stort gäng – 50 personer – Aktiva Seniorer med vänner som såg och hörde ”Glada Änkan” på Heby Metropolitan. Fin och välbekant musik, dansinslag och tjusiga kläder.  

För tre månader sedan var vi nästan lika många som njöt av ”Figaros bröllop” tillsammans, också då på Heby Met. 

Det kan knappast vara bekvämare, abonnerad buss från och tillbaka till Storgatan vid UKK, låta ytterkläderna hänga kvar i bussen under föreställningen och musikmätta kliva in i bussen som väntar i direkt anslutning till Heby Met.

Nästa föreställning blir ”Othello” en direktsändning från Kungliga Operan i Stockholm.

Text Ulla Englund

Det är roligt att göra uppskattade program

Tiden går fort när man har roligt. Och det har vi som arbetar med få till det program som du kan ladda ner här till höger. En starkt bidragande orsak är förstås att vi känner att ni uppskattar det vi gör. Vi strävar efter att det ska vara en bra blandning, så att alla kan hitta något intressant. Och glöm inte att titta på sista sidan; där finns ju alla de aktiviteter som rullar på, vecka efter vecka eller månad efter månad.

Vi uppskattar också att ni tar direktkontakt med oss. När ni har frågor eller förslag till saker som kan bli bättre. Och förstås, när ni kan tänka er att bidra med ert eget arbete. Det är ju alltid en viss omsättning av personer som bidrar med eget arbete. Och återväxten är viktig. Kommer det inte in nya krafter kommer förstås verksamheten inte att kunna bedrivas lika bra framåt. Nya krafter innebär nya erfarenheter och idéer, nya tankar om hur man kan göra.

Vid några tillfällen när vi haft föredrag på Storgatan 11 har deltagare kommit till lokalen med andan i halsen och frågat om vi ändrat tiden för föredraget och att de därför var sena. På anslagstavlan i foajén finns angivet vilken verksamhet som är i de olika rummen. Ofta står den tid som vi har bokat lokalen för, vilket är minst en halvtimme innan föredraget ska börja. Men det är alltid den  tid som står i programmet som gäller. Om vi ändrar något ska du som anmält dig få veta det i god tid.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Vårprogrammet på väg till er

Under dagen har styrelsen packat och postat vårprogrammet, cirka 1200 försändelser är på väg till enskilda och samboende medlemmar. På torsdag börjar de första droppa ner i postlådorna.

De flesta försändelserna innehåller ett inbetalningskort med årets medlemsavgiften. De medlemmar som inte får ett inbetalningskort har redan betalt avgiften.

Text & foto Ulla Englund