Hem » Arkiv » Sida 113

Vattengymnastik rekommenderas

I anrika Svettis vid Svandammen i Uppsala träffades vi en gång i veckan under våren för att göra vattengympa. 

Det finns många sätt att röra på sig för att må bra. Att röra sig i vatten är skonsamt för leder och muskler. Efteråt infinner sig en mjuk, rörligare kropp och en behaglig trötthet. Jag går på vattengympa för då klarar jag av att göra hopp och andra rörelser som jag inte klarar på land. Vattnet ger hjälp i rörelserna men även ett behagligt motstånd.

Bassängen i Svettis.

Basängen på Svettis är behagliga 32 grader varm, det gör att musklerna mjukas upp och slappnar av så skönt. Anne, vår ledare, ger oss ledning i rörelserna så att hela kroppen får sin del och med olika tempon får vi pulsökning, avslappning och stretching. Verkligen något att rekommendera.

Väl mött på Svettis under hösten, mer information i höstprogrammet.

Text & foto Ulla Blomstedt 

Nora med rosengård och mordvandring

När 42 personer från Aktiva Seniorer reste till Nora var vädret på morgonen inte det bästa, regn och mulet. Men under resans gång klarnade himlen och solen kom fram och lyste hela dagen.

Vi välkomnades till Villa Sindoro i utkanten av Nora med kaffe och smörgås i en underbar miljö. Villa Sindoro med sin rosenträdgård ligger i sluttningen ner mot Norasjön, underbart vackert. Vi visades runt bland alla rosor och andra blomster och fick höra berättelsen om trädgården och dess uppkomst. Sedan kunde vi vandra på egen hand med doften av rosor omkring oss.

På torget i Nora hade vi stämt träff med guiden Ove Hoffner, systerson till Maria Lang. Han förde oss på en uppskattad rundvandring i Maria Langs kvarter och miljöer och berättade personliga minnen av sin moster. Guiden avslöjade också att det planeras fler filmer efter Maria Langs böcker.

Lunchen intogs på Stadshotellet i Nora och därefter var det många som köpte en Noraglass innan hemfärden, som blev något fördröjd då en bilolycka inträffat på den väg vi skulle fara. Efter visst lyssnande på nyheter och omplanering av färdväg kunde vi starta vår hemresa och kom till Uppsala i utsatt tid. Detta mycket tack vare vår chaufför Roland från Bergsbrunnabuss.

Guiden Ove Hoffner med sin moster Maria Lang.

(Foto: Solveig Dansson)

Text Solveig Dansson | Foto Eva-Lena Skoglund

Bangolftävlingen rullar på

Bangolfen rullar på och det tätnar till i toppen. Det är de välkända namnen som återfinnes där med det för dem oroande undantaget Ortram. Vi känner honom väl från bowlingen och vet att han alltid är att räkna med.

Uppfattningen att det inte är motiverat med en herr- och damklass besannas allt mer. Flera damer är stadigt på väg uppåt. Bra!

Vi som är med börjar bli lite vackert väderbitna. Förra gången lätt regn och kyla, denna gången nästa 30+. Småunderlig sommar. Hoppas att den landar sig själv och får ordning på sin så här långt tveksamma verksamhet.

Text Kerstin Karlsson

Sommaraktiviteter i föreningen

Trots att vi är mitt uppe i sommaren går det fortfarande att roa sig tillsammans med andra medlemmar i föreningen. Till och med flera gånger i veckan:

leta chechpoints på måndagar var annan eller var tredje vecka,
spela boule på planen vid Dimgatan 18 i Gränby varje onsdag ett par timmar från klockan 13,
spela bangolf på torsdagar mellan 13.00 och 14.30 på Kap vid Studenternas eller
fika på Café Linné på Svartbäcksgatan 24 varje torsdagseftermiddag och kanske komma överens om annat trevligt att göra tillsammans.

Text Ulla Englund

Besök i Skaparbyn, Hedemora

För cirka fyra veckor sedan besökte 41 Aktiva Seniorer Skaparbyn i Hedesunda med dess säregna hus och fantastiska bildvävnader.

Regina Mucwicki Mabrouk, Skaparbyns konstnärliga ledare, visade oss runt och berättade om verksamheten i stort, om hur hon hade börjat väva som 5-åring samt om de egna bildvävarna som är hela berättelser. Vi var många som blev intresserade.

Vi syns när vi är ute och åker.
Arkitekten Ralph Erskines spektakulära byggnader.
Husen ”inifrån” – lite som en tältstad.
Tre bildvävar, var och en med en egen historia.
Fikastund och mer information av Regina Mucwicki.
Skaparbyn ligger på en egen ö (Ön) i Dalälven. Många av kurserna är för barn, det var så det började.

Vävkurs i Skaparbyn, Hedesunda vecka 32
En eller två lediga platser finns nu till vävkursen “Måla med tråd” – fri bildvävning för vuxna, fortsättare och nybörjare. Datum: 3-8 augusti. Berit Sahlström leder detta läger för femte året i rad. Harrania/Hedesundametoden och klassisk skandinavisk bildvävning. Köp vävram och material på plats eller ta med hemifrån. Ta kontakt direkt med Regina Mucwicki Mabrouk om det låter intressant.

Läs mer om Skaparbyn (öppnas i eget fönster)

Text & foto Ulla Englund

Reseberättelse från Höga Kusten

Direkt efter midsommar reste vi, en grupp på 20 Aktiva Seniorer, norröver till Höga Kusten – ett världsarv som vi kan vara mycket stolta över i Sverige. Vi bodde på Härnösands folkhögskola som ordnat program och guider båda dagarna samt boendet på bästa sätt.

Vi besökte Naturum vid Skulebergets fot där vi fick en mycket intressant genomgång av landhöjningens förunderliga geologiska och kulturella historia. Vidare till Bönhamns fiskeläge och under eftermiddagen till Mannaminne, en fantasifull konstpark som skapats av Anders och Barbro Åberg. Vi avslutade vår första dag på Rotsidan med sina klapperstensfält vid havet.

Vår resa fortsatte andra dagen till Höga Kusten-bron med information om den. Resan fortsatte längs en av Sveriges vackraste vägar mot Klockestrand och Sandöbron. Förmiddagskaffe med dopp serverades hos Kerstin Mo i Ed som väver damast av lin, ull och silke och har specialiserat sig på kyrkliga textilier.

Därefter besökte vi ett klockmuseum med över 750 olika ur. Ett mycket givande och trevligt besök med fika samt hallontårta och snittar, bakat av husets fru. Vi stannade vid Sandöbron och monumentet över de som dog i Ådalskravallerna 1931. Mycket intressant information från vår kunnige guide.

På kvällen gick vi ombord på m/s Ådalen III. En mysig färd uppströms älven via Sannasundet, Snäppsundet och vidare i Norafjäderns inlopp. Därefter fortsatt färd under Höga Kusten-bron och sedan stävar vi åter mot Härnösand. En god middagsbuffé serverades i salongen samt musikalisk, frejdig underhållning.

Ett stort tack till alla medresenärer från Solveig!

Höga Kusten-bron.
Vid Bönhamns fiskeläge.
Mannaminne, den fantasifulla konstparken.
Klapperstensfälten vid havet.
Klockmuseet.

Text & foto Solveig Dansson

De första sex checkpointsen är registrerade

För snart tre veckor sedan hörsammade sju medlemmar kallelsen att leta checkpoints 1 – 6 i området Tunåsen/Röbo, Gamla Uppsala och Nyby.

Den första var riktigt svår att hitta men de övriga fem gick betydligt lättare. Dels var de faktiskt lättare att se där de satt på stolpar, del visste vi nu vad vi skulle leta efter. Det tog lite längre tid än beräknat, närmare två och en halv timme än en och en halv, men ingen var ledsen över det. Möjligen hade vi sluppit bli genomblöta av regnet medan vi cyklade hem efter väl förrättat värv men det var det värt – en riktigt trevlig eftermiddag med fikapaus i en lekpark hade vi!

På måndag, den 15 juni, ska vi som kan träffas igen för att leta efter checkpointsen 7 till och med 13. Vi samlas vid parkeringsplatsen vid Stabby backe/Prästgårdsgatan (checkpoint 13), cyklar väl sedan ut till Librobäck och avslutar rundan vid Fyrishov och checkpoint 12.

Högst uppe på toppen men här fanns inte checkpoint 1. Kartan måste studeras noga!
Fikastund och planering vid checkpoint 5.
Så här ska en checkpointpinne se ut! Dagens sista kod är löst.

Text & foto Ulla Englund

Rundvandring i och kring Stabby Prästgård

Med Gunilla Hellberg som kunnig guide vandrade vi – en grupp om 22 medlemmar – i och omkring Stabby prästgård med tillhörande arrendatorsbostad. De sju husen och lite mark ägs och förvaltas sedan 2009 av Bondkyrko hembygdsförening.

En gång i tiden (1901–1912) bodde vår världskände ärkebiskop Nathan Söderblom här med fru Anna och nio barn. Gunilla Hellberg tipsade om nyutkommen bok om familjen, ”I skuggan av Nathan”, skriven av Omi Söderblom, barnbarnsbarn till Nathan Söderblom för oss som vill veta mera.

De flesta söndagarna i augusti och september (oftast 12.00-16.00) kommer det att serveras kaffe med hembakat bröd i Prästgårdskaféet, inomhus eller under de stora träden i den lummiga trädgården. Det kan väl bli en härlig liten utflykt i sommar?

Vår kunniga guide Gunilla Hellberg inledningsberättar för Maud och Hans och resten av gänget.
Arrendatorbostaden, hyrs numera gärna ut till fester och annat.
Brödkakor i taket på gammalt vis.
Nyttoprydnadssaker i en liten smutt under kökstaket.
Mycket detaljerad skiss över hus och trädgård från förr.
Prästbostaden för bland annat Nathan Söderblom med familj.
En så gammaldags vacker rabatt!
Aktuellt renoveringsprojekt för Bondkyrko hembygdsförening. Nyligt rödmålat, de vita hörnen förbättras härnäst. Javisst är det ”hemlighuset”. Hette det ’secessum’ på latin? (Nej, det gjorde det inte, ’locus secretus’ ska det tydligen vara.)
Hemlighuset ligger i direkt anslutning till denna underbara äng med bellis.
Snart blommar pionerna bakom huset, som numera kallas ’Söderblomska huset’.


Text & foto Ulla Englund

Nu går vi in i juni månad…

…efter en maj månad som inte varit lika varm och skön som maj brukar vara. Men lika vacker, med en natur som står i blom. Fördelen med att det inte varit lika varmt som vi är vana vid är att det vackra i naturen varar längre.

Vi ligger i slutfasen av arbetet med det nya programmet, som vi hoppas har något för er alla! I mitten av augusti trillar det in i era brevlådor.

Det nya programmet kommer att innehålla ett specialerbjudande, som vi hoppas ska uppskattas. Till subventionerat pris inbjuds du som medlem till en aktivitet under hösten, det finns två eller tre alternativ att välja bland. Det subventionerade priset är ett resultat av att vi har lite för mycket pengar på banken just nu. Vårt uppdrag är ju inte samla pengar på banken, utan att erbjuda våra medlemmar trevliga och intressanta aktiviteter.

Jag vill igen nämna lite om bakgrunden till vår årsavgift. Att vi har en låg årsavgift har jag förstått av samtal med såväl egna medlemmar som medlemmar i andra föreningar. Vi tycker det känns bra att göra som vi gör, med en låg årsavgift och så tar vi ut en avgift för de aktiviteter som man deltar i. Ibland kommer frågan varför par betalar 150 kronor när enskild medlem betalar 100 kronor. Dels är det av gammal hävd, det har alltid varit så. Men det finns också skäl som talar för att vi ska fortsätta på det sättet. Gifta och sambor får bara 1 ex av programmet vilket innebär en besparing på kostnaden för tryckning av 2 program och 2 porton per år.

Nu går vi in i juni månad, våra vädergubbar och –gummor har lovat varmare väder då. Vi hoppas att de har rätt!! Men alldeles oavsett väder så hoppas jag och alla övriga i styrelsen och programkommittén att ni alla får en riktigt fin sommar. Några programpunkter finns fortfarande kvar. Och torsdagscaféet brukar vi försöka att lite informellt köra även under sommaren. Kolla på hemsidan, där brukar det finnas blänkare om sommarens caféer!

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Sommaravslutning för Stickcaféet

I onsdags hade Stickcaféet sommaravslutning och och det innebar i år att äta lunch ute på Skarholmen.

Skarholmen är ju en trevlig och härlig restaurang med fin sjöutsikt. Vi blev mycket väl mottagna och åt god mat. Vädret var bra till en början, sedan var det lite som vanligt – regn.

Vi var 12 medlemmar på lunchen och det känns värdefullt att göra något trevligt tillsammans inför sommaren.

Text Solveig Dansson