Hem » Arkiv » Sida 111

Det lackar mot jul

Det lackar mot jul

En strålande solrik höst är lite trevande på väg mot vinter. Vi har ju andra advent här, så nog kan det väl få komma lite mer snö nu. Bara den ligger kvar.

Höstens programpunkter har varit välbesökta och uppskattade. Några aktiviteter och caféträffar finns kvar för december och januari. Det finns lediga platser till ”Turandot” på Heby Metropolitan åtminstone.

Och arbetet med vintern/vårens program går nu in i sitt slutskede. Som vanligt med en stor bredd på utbudet, så det borde finnas något som passar de flesta. 

Vi har fått synpunkter från medlemmar som saknat olika områden och vi försöker då få igång något. Vi startar exempelvis en visstuga på det nya året. Läs mer på annat håll här på hemsidan och i det nya programmet ( som kommer i mitten av januari).
Det finns också några andra områden som man efterlyst. Fiske är ett. Några saknade utflykterna för att se asparna, våra landskapsfiskar, som finns i Fyrisån och kan ses vid asptrapporna. För att få igång nya återkommande aktiviteter eller ansvara för exempelvis asputflykterna krävs att det finns någon som är beredd att ta på sig lite arbete och se till det blir verklighet. Vi behöver verkligen flera som arbetar för att vi ska kunna fortsätta ha de välmatade program som vi haft hittills. Om du själv inte känner att du har möjlighet att ta på dig lite arbete har du kanske någon i din bekantskapskrets som du tror skulle kunna göra det. Tipsa oss gärna, så kan vi ta kontakt.

Det lackar mot jul. Vi alla som arbetar för att kunna ge intressanta, lärorika och roliga aktiviteter till er alla vill tillönska alla en riktigt skön och avkopplande jul- och nyårshelg. Måsten ska vi avskaffa, gör trevliga saker tillsammans även när Aktiva Seniorer inte har verksamhet igång.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala

Längtar du efter att brista ut i sång?

Var med oss under våren 2016 i vår ”visstuga”. Kvinna som man är välkommen. Inga inträdeskrav.

Vårt främsta mål är sångglädje och gemenskap och alla kommer att ges möjlighet att påverka repertoaren. Som Carolin af Ugglas säger ”Jag kan vara sur och trött och sedan gå från kören med ett leende på läpparna”.

Att sjunga tillsammans i kör eller i en visstuga är inte bara en rolig hobby utan är också rena hälsokuren. Genom att sjunga tillsammans blir du gladare, mindre stressad och full av energi.

Mer i kommande vårprogram. Anmäl gärna ditt intresse redan nu till Ulla.

Text Ulla Blomstedt

Ännu en vinnare samt ny tävling

Ny vinnare i denna lilla tävling kring information på vår hemsida är Gunbritt Lindstedt. Frågan i etapp tre löd ”Var finns formuläret där intresserad anmäler sig som ny medlem?”. 

Också Gunbritt får ett presentkort från Uppsala Handelsförening; det går att lösa in i cirka 200 av stadens affärer.

Operaintresserade Gunbritt var en av 15 tävlande i denna omgång. Grattis igen, Gunbritt! 

Tävling, etapp fyra, är avslutad.

Text Ulla Englund

Kristina Söderlind Penton

Kristina Söderlind Penton var under fyra år sekreterare i Aktiva Seniorers styrelse. Efter två mandatperioder avböjde hon omval och avslutade sitt uppdrag vid årsmötet våren 2015.

Hur kom det sig att du blev invald i styrelsen?

Jag hade nyss gått med i Aktiva Seniorer när jag träffade Gunilla Bergkvist på en vandring. Hon var med i valberedningen och det behövdes folk till styrelseuppdrag. Hon frågade om jag var intresserad och jag svarade: Jag är helt ny i föreningen, men kom igen nästa år. Och det gjorde hon. Sen fick jag frågan om jag ville bli sekreterare och det ville jag.

Vilka uppdrag har du nu inom föreningen?

Mitt enda lilla uppdrag nu är som ny medlem i Programkommitténs Konstgrupp. Så jag ordnar någon programpunkt ibland.

Berätta om något speciellt som hänt under åren?

För det första har jag träffat och lärt känna så många härliga människor. Om jag ska nämna en särskild händelse så blir det jubileumsdagen den 20 april 2013. Det var mycket arbete med att utforma program för dagen, engagera medverkande och få allt det praktiska att fungera. Det jag minns allra mest är att så många medlemmar ställde upp och jobbade – och med sådan glädje. Det blev en sån lyckad fest och vi hade så roligt.

Hur ser du på bristen på medlemmar som vill arbeta i föreningen?

Som i flera andra föreningar är det svårt att rekrytera medlemmar till styrelseuppdrag. Just nu tampas vi med det problemet i Aktiva Seniorer. Det är tråkigt att många ser det som en belastning att, för en tid, ta ett styrelseuppdrag. Min egen erfarenhet är att det är roligt och stimulerande och det ger en mening i tillvaron. Men i en förening som vår kan inte medlemmarna förlita sig på att samma människor år ut och år in ska hålla igång styrelsearbetet. Vi blir äldre och orkar mindre. Ska föreningen finnas kvar och utvecklas måste fler dra sitt strå till stacken. Och vi vill väl alla att föreningen ska finnas kvar?

Vad gör du med den eventuella tid du har fått över på senare tid?

Nu när jag har dragit mitt strå till stacken ägnar jag mig bara åt nöjen. Jag läser, går på bio och teater, reser, är tillsammans med barnbarnen och håller igång med trädgårdsarbete på kolonin. Ibland deltar i Aktiva Seniorers verksamhet. Fullt upp med andra ord.

Foto: Ulla Englund

Nytt om datorservice!

Skäl som vi beklagar men inte har kunnat påverka har gjort att den i höstprogrammet annonserade möjligheten att få hjälp med datorsystem inte längre finns.

I stället har vi nu slutit ett avtal med Alina System, som erbjuder våra medlemmar 20 % rabatt på ordinarie priser för servicetjänster i Alina Systems verkstad på Kungsgatan 113, vid hembesök eller vid rådgivning per telefon (018-12 90 90). Det ska räcka att säga ”Aktiva Seniorer” för att få rabatten.

Hos Alina System är vi också välkomna att handla datorer och utrustning till fördelaktiga priser i butikerna på Kungsgatan 47 och Kungsgatan 113.

Text Karl-Erik Peterson

Vykort är en del av vår samtidshistoria

Vi borde varit många flera medlemmar som kom för att höra om vykort, vilket visade sig vara Uppsalas historia om branden i Uppsala 1702 och framåt.

Det vi fick höra var mycket intressant, berättat av både Benny och Gunilla Kullinger.

Mycket handlade om hur det var i Uppsala från 1700-talet och framåt med visning av gamla utsökta, fina vykort och fotografier och kartor över gator och torg.

Alla satt vi och lyssnade andäktigt på föredraget, som kändes alldeles för kort. Tiden bara rann iväg. Många önskade ett nytt föredrag med fortsättningen.

Vi lovades till en annan programomgång en vandring längs utbredningen av branden 1702. Det blir säkert mycket intressant det också.

Text Sven- Gunnar Ericson

Ännu en skrivarcirkel

Intresset för att skriva och delta i en grupp har glädjande nog ökat under det senaste året. Vi har därför för avsikt att skapa ytterligare en grupp. En skrivarcirkel.

Den nya gruppen kommer att träffas en gång i månaden på tisdagar med start tisdag den 26 januari 2016 kl 9.45.

Platsen kommer att vara Missionskyrkans café och ledare för gruppen blir Birgitta Zaar.

Information om den nya gruppens verksamhet kommer att ges vid en träff i Missionkyrkans café tisdagen den 1 december kl 10.00.

Varmt välkommen.

Text Birgitta Zaar

Vinnare etapp 2 samt ny tävling

Gunilla Sveijer vann även etapp två i den tävling vi har här på hemsidan. Frågan den här gången löd ”Vilka arbetar i valberedningen? Förnamn räcker att ange” och rätt namn är Gunilla, Solveig och Keny.

Gunilla och de övriga elva tävlande hade hittat sidan där namnen står. Gunilla får ett presentkort även denna gång men nu från Uppsala Handelsförening och som går att lösa in på cirka 200 affärer.

Grattis igen, Gunilla! Till nästa tävlingsetapp får fler se till att vara med och tävla så sannolikheten att Gunilla vinner igen minskar betydligt.

Valberedningen, det vill säga Gunilla, Solveig och Keny, arbetar nu ihärdigt med att finna lämpliga kandidater att välja in till styrelsen vid årsmötet den 1 mars 2016.

Ny tävling, etapp tre, finns här till höger.

Text Ulla Englund

Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden

Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden är en kyrka i helt egen stil från jugendepoken. Kyrkan bekostades av Knut Wallenberg och stod klar 1913 till Knut Wallenbergs 60-årsdag. Dagen efter överlämnades den till Saltsjöbadens församling. Hela kyrkan är ett konstverk där den placerats uppe på berget. Vi fick en mycket intressant guidning om hela denna skapelses historia.

Lunchen intogs i Svindersviks brygghus nere vid strandkanten, en oas mitt i förortens trafikbrus och buller, avskärmad av en fantastisk grönska. Den tillhörande lilla herrgården var tyvärr stängd och återöppnas först till nästa sommar. Den är fullt möblerad med 1700-talsmöbler och väl värd ett besök. Vi kunde dock promenera runt i trädgården med alla gamla äppelträd och njuta av miljön och höstsolen.

40 medlemmar (lunchplatserna begränsade antalet) deltog i denna minnesvärda resa.


Text Solveig Dansson | Foto Lena Runfors/Anders Färnestrand

Vi behöver fler som vill arbeta i föreningen

Sommaren blev ju väldigt fin när skolorna började och de flesta yrkesarbetande gått åter till sina arbetsplatser. Det var bara att njuta. Men så, pang, var hösten här.

Verksamheten inom Aktiva Seniorer har dragit igång rejält med ett antal utflykter åt varierande håll och med varierande innehåll. Räkbåten blev mycket uppskattad, den var fylld till sista plats. Det var många fler som hade önskat få åka med, men så är det ju med alla våra aktiviteter, det finns ett visst antal platser och sedan är det fullt.

Snart är det oktober och då är det dags att anmäla sig till ytterligare några aktiviteter. Det har kommit synpunkter från en del av våra medlemmar att det är besvärligt att komma ihåg att anmäla sig, att det vore bättre att få anmäla sig till alla aktiviteter vid ett och samma tillfälle. Så hade vi det för ett antal år sedan men resultatet blev inte bra. Dels var många av våra aktiviteter fullbokade redan efter några veckor, nya medlemmar under terminen hade inte en chans att anmäla sig till någonting. Och om man redan i augusti anmäler sig till aktiviteter i december är risken stor att man glömt att man anmält sig, vi hade problem med att alltför många som anmält sig uteblev utan att meddela oss.

En viktig påminnelse! Du måste få bekräftelse när du anmäler dig till en aktivitet. Ringer du och får kontakt direkt får du ju bekräftelsen där och då. Men om du hamnar i en telefonsvarare måste du få en bekräftelse på att du fått plats alternativt hamnat på reservlista. Och anmäler du dig via e-post måste du också få bekräftelse. Det har hänt vid flera tillfällen att deltagare kommit, som inte funnits med på deltagarförteckningen. Och det är inte säkert att det finns plats för ytterligare deltagare, det känns så tråkigt att behöva be någon gå därifrån.
Alltså: har du inte fått en bekräftelse på att du har fått plats, då är du inte anmäld och kan inte delta i den aktivitet du tror att du är anmäld till.

Aktiva Seniorer i Uppsala är en mycket livaktig förening, nya medlemmar kommer till varje vecka, vilket vi tycker känns väldigt roligt. Men, vi behöver fler som vill arbeta i föreningen. Dels i styrelsen, dels i en del av programaktiviteterna. Vi måste kanske lägga ner del av vår verksamhet, om vi inte hittar flera som vill delta och dela ansvaret. Och skulle valberedningen inte hitta personer som vill arbeta i styrelsen, finns en risk att föreningen inte längre finns kvar, och därmed inga fler uppskattade program. Det vill vi ju inte ska hända. Så, vi önskar tips på lämpliga personer. Känner du inte att du själv har möjlighet, så känner du kanske någon som du tycker skulle vara lämplig. Man behöver inte ha några speciella förkunskaper för att arbeta i styrelsen, vi är ju flera som arbetar tillsammans och det vi gör är inga komplicerade saker.

Jag vill avsluta med en förhoppning att ni hittat fler intressanta aktiviteter att delta i. Och som vanligt tar vi gärna emot förslag till sådant vi kan ta med i kommande program. Arbetet med program för våren drar vi igång nu.

Anita Lundin, ordförande FAS Uppsala