Ny läsecirkel startar torsdagen den 20 september klockan 11.00 i Medborgarskolans lokaler.
Ytterligare två eller tre får plats i cirkeln. Låter det intressant? Anmäl dig snarast till Christina.
Text Christina Söderbom
Ny läsecirkel startar torsdagen den 20 september klockan 11.00 i Medborgarskolans lokaler.
Ytterligare två eller tre får plats i cirkeln. Låter det intressant? Anmäl dig snarast till Christina.
Text Christina Söderbom


























Foto Lars och Gull Lundin
Igår paketerade vi höstens programblad och lämnade in den stora mängden, drygt 920 försändelser, till Posten. I slutet av denna vecka bör ett kuvert dimpa ner i din brevlåda.
Observera våra nya bokningsregler som vår ordförande beskriver i programbladet.
Förutom programbladet innehåller varje kuvert:
På programbladets baksida finns alla våra fortlöpande aktiviteter angivna tillsammans med kontaktpersoner. Anmäl dig till en grupp, det är så roligt att dela ett gemensamt intresse med en grupp nya vänner.
Styrelsen
I våras inbjöd vi våra medlemmar att börja spela golf på den trevliga niohålsbana som finns på Uppsala Garnison, tidigare F16. Ett tjugotal medlemmar nappade på erbjudandet. Det var både de som spelat förut, men av olika skäl ställt undan klubborna, och de som var rena nybörjare.
Allt löste sig på bästa sätt för alla. Vi vill erbjuda en enkel och billig väg in i golfen. På Ärna kan du träna och spela under lugna förhållanden. Det är som på 60-talet. Vi hjälper varandra och har trevligt. Vi kör nu samma upplägg som i våras. Vi inbjuder dig till tre ”pröva på”-träningar som inte kostar någonting. Har du inte egna klubbor och bollar så ordnar vi det åt dig utan kostnad.
Om du sedan vill gå vidare så måste du bli medlem i Ärna Golfklubb. Det kostar 600 kronor per år jämte 150 kronor i registreringsavgift. Om du betalar i höst så gäller avgiften resten av 2012 och hela 2013.
1:a träningstillfället
Tisdagen den 21 augusti kl 15.00. Samling vid vakten på Ärna.
Boka dig först
För att komma in på Ärna måste du boka dig senast den 15 augusti till Bengt Karlsson.
Golfare mår bättre…
…har roligare och lever längre tack vare den lågfrekventa träning under lång tid som golfen ger dig utan att du tänker på det.
Välkommen till upptaktsmötet, träffa föreningens styrelse och programkommitté, få svar på frågor om de olika programpunkterna inklusive höstens datakurser och annat om vår förening.
Några dagar innan bör du ha fått vårt programblad i din brevlåda.
Ingen bokning, ingen kostnad.
Programkommittén
När och var? Måndag 13 augusti klockan 14.00, Medborgarskolans lokaler
Vi fortsätter med torsdagsträffarna på Café Linné Konstantina i sommar
Vi fortsätter med torsdagsträffarna på Café Linné Konstantina i sommar; utomhus om vädret tillåter (och platserna räcker till), annars inomhus på bottenvåningen. Kanske vi kan tipsa varandra om små utflykter och andra enkla sommarnöjen?
Hoppas vi ses på torsdag mellan klockan 14 och 15!
Text Ulla Englund
I Kaplansgårdens vackra trädgård serverar Gamla Upsala Hembygdsförenings medlemmar kaffe/te, våffla med grädde och sylt för endast 25 kronor, varje tisdag hela juli mellan klockan 12.00 och 15.00.
Stor bilparkering vid Kaplansgården. Buss 2 går från Stadshuset, Vaksalagatan. Buss 110 och 115 från Resecentrum. Vacker cykelväg med start vid Domarringens skola.
Detta gäller alltså den 3, 10, 17, 24 och 31 juli klockan 12.00-15.00.
Tipsare Ulla Steioff
På grund av bristande intresse bland våra medlemmar har kubbspelet upphör – åtminstone tills vidare.
Text Gullan Nilsson, tidigare kubbspelsansvarig
Medlemsaktiviteterna går under sommaren in i en något lugnare fas. Men jag kan försäkra er om att programkommitté och styrelse inte ligger på latsidan. Höstprogrammet, som ska skickas ut i början av augusti, håller just på att färdigställas. Jag kan redan nu avisera om att programmet är väldigt innehållsrikt, kanske är det vårt allra digraste program någonsin.
Några dagar efter programutskicket (mer information i programmet) kommer vi att anordna en träff med medlemmarna då du har möjlighet att ta del av detaljer kring våra aktiviteter. Kanske en eller annan intressant nyhet också kan presenteras.
Våra anmälningsrutiner kommer att förändras något. Tyvärr har vi fortfarande ett problem med att alltför många som anmält sig till aktiviteter uteblir utan att meddela återbud. Många som vill anmäla sig har också märkt att det snabbt blir fullt på våra arrangemang. Därför kommer vi nu att sätta dels en första möjliga anmälningstidpunkt, dels en sista möjliga sådan. Vi kommer att hålla ”anmälningsfönstret” för respektive programpunkt öppet i drygt två månader. Vi hoppas att vi därmed underlättar för medlemmarna att verkligen komma ihåg att man anmält sig och att fler får chansen att komma med på arrangemangen.
Jag tillönskar alla våra medlemmar en härlig sommar och så drar vi igång på allvar i augusti. Och kom ihåg:
Att ha roligt är en allvarlig sak.
Bror-Erik Lundin, ordförande i FAS Uppsala
I torsdags var det årets fjärde omgång bangolf på Kap, vacker beläget invid ån, för föreningens sportande medlemmar. Resultatet kan du ta del av på bangolfens sida; listan uppdateras efter varje omgång.
Den här dagen sluter sju spelare upp. Att dagen är lite gråmulen gör ingenting alls.
– Bangolf är ett roligt, lagom ansträngande spel där alla kan vara med. Vi ser gärna att ännu fler kommer till Kap klockan 13.00 på torsdagar. Allt du behöver som klubbor, bollar och protokoll ingår i priset 30 kronor för en hel dag! Säger Bengt som för dagen har tagit över Kerstins ledaransvar.










Text &foto Ulla Englund
Bangolfens sida Läs här