Foto Lars och Gull Lundin
Aktiva Seniorers samarbete med Medborgarskolan
Att Aktiva Seniorer har ett nära samarbete med Medborgarskolan är tämligen känt vid det här laget. Det var faktiskt folk med anknytning till Medborgarskolan som startade de första FAS-föreningarna i landet. Flera av de stora studieförbunden har en viss anknytning till politiska partier, så också Medborgarskolan, som betraktas som Moderaternas studieförbund.
Aktiva Seniorer tar inte som organisation, vare sig på riksnivå eller på lokal nivå, ställning i partipolitiska frågor. Studieförbundets koppling till politiskt parti har därmed inget att göra med vår förening. Vårt goda samarbete här i Uppsala präglas av flera viktiga parametrar, t ex tillgång till studiematerial, tillgång till lokaler, viss administrativ hjälp som kopiering samt inte minst ekonomiskt bidrag för en del av vår verksamhet.
Aktiva Seniorer har ett intresse av att sprida folkbildning inom bland annat kulturaktiviter, ett intresse som vi i hög grad delar med Medborgarskolan.
Här i Uppsala fungerar samarbetet med Medborgarskolan utmärkt och vi har mycket goda relationer med de som arbetar där. Vi är angelägna att bevara och förstärka dessa relationer.
Bror-Erik Lundin, ordförande i FAS, Uppsala
Härliga tider väntar!
Våren gör sina tappra försök att etablera sig. När jag skriver detta visar termometern utanför mitt köksfönster 9 plusgrader. Förmiddagspromenaden ackompanjerades av ivrig fågelsång och man förstår att aktiviteter pågår i naturen. Det är frågan om bobyggande, partnersökande och aktiviteter för arternas bevarande. Härliga tider väntar!
Också inom Aktiva Seniorer är det full fart. Vårt välfyllda vår-/sommarprogram, som kom ut i mitten av januari, har som vanligt rönt stort intresse. De flesta programpunkterna blev snabbt fulltecknade och medlemsanstormningen fortsätter. Vid årsskiftet hade vi 1.217 medlemmar mot 1.076 föregående årsskifte. Nu i slutet av februari är vi nästan 1.300 medlemmar. En sådan utveckling ställer stora krav på administration och medarbetarinsatser. Vi behöver fler medarbetare, som kan vara beredda att lägga tid och energi på planering och ledning av alla våra intressanta arrangemang. Du som är intresserad – hör av dig.
Årsmötet hålls den 12 mars kl 14.00 i Medborgarskolans lokaler, Hamnesplanaden 1. Årsredovisningen för 2011, innehållande verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning samt revisionsberättelse, finns nu tillgänglig för medlemmarna här på föreningens hemsida. Vi kan konstatera ett blygsamt överskott för 2011 och vi kan också konstatera att den ekonomiska ställningen är tillfredsställande.
Vi ses på vårens olika arrangemang!
Bror-Erik Lundin, ordförande
Efterlysning foton
Snart har vår förening funnits i 10 år. Säkerligen har många av våra medlemmar varit flitiga med kamera vid våra mångfaldiga arrangemang.
Det skulle vara roligt att samla ihop minnesvärda och intressanta bildalster från de gångna åren. Ett lämpligt urval skulle vi sedan kunna presentera bland medlemmarna.
Du som har något i dina gömmor, såväl digitalfoton som pappersbilder, slå gärna en signal eller skicka ett mail till mig, så kan vi tillsammans titta på vad som finns.
Bror-Erik Lundin, ordförande
”Musik ska byggas utav glädje”
Visst finns det ett antal Aktiva Seniorer i Uppsala som också vill ha roligt tillsammans med egen sång och musik? En liten grupp med både musiker och sångare inom vår förening skulle vara härligt.
Någonstans måste vi börja! Är du intresserad att vara med i gruppen från start?
Kontakta Mari Wallin så får du veta mer.
Vårens programpunkter nu på hemsidan
Vårens programpunkter nu på hemsidan
Nu finns alla vårens programpunkter även i Kalendariet här på vår hemsida. Och samtidigt tycks programfoldern ha nått fram via posten eftersom bokningarna strömmar in. Lycka till med bokningarna!
”Vad har Uppsala för planer” den 5 mars som finns med i det utsända vårprogrammet blir av inte under våren.
Tryckfelsnisse har varit framme. Besöket hos fotokonstnären Marianne Lind den 24 april kostar 80 kronor och inget annat. E-postadressen för bokningar till Häverö Prästäng den 21 maj ska vara oscarius@blixtmail,se och inget annat. Resan till Nora/Grythyttan den 2 juni kan bokas via telefon 018-12 61 88 (några siffror har blivit omkastade).
Även sidan med caféträffarna är uppdaterad med vårens temacaféer. Den första äger rum nu på torsdag. Den 19 januari berättar Gunnel Westring-Bastin, Aase Fridegård Penayo och Gudrun Edsler om Stadsbibliotekets vänner och deras program.
Vårens programutbud är på väg till dig
Nu är alla 910 försändelser – ett per hushåll – med vårprogram och inbetalningskort för 2012 års medlemskap på väg ut och finns förhoppningsvis i din brevlåda innan veckan är slut.
Hör av dig till Eskil Gustavsson om du inte har fått ditt exemplar inom en vecka.
Om du har missat att anmäla eventuell adressändring till föreningen så är det hög tid att göra det nu.
Vi önskar oss alla en riktigt härlig vårsäsong!
Teater- och musikföreställningar under hösten 2011
Vi är verkligen teater- och musikaktiva Aktiva Seniorer! Via teatergruppen (Ulla Steioff och Birgitta Rydberg) har vi under hösten köpt 360 biljetter, till oss själva och våra bekanta, till föreställningar på Stadsteaterns olika scener, till Reginateatern, till Dramaten samt till Uppsala Konsert & Kongress (UKK) och Heby Folkets hus/Metropolitan.
Se alla föreställningar som förmedlats av teatergruppen under hösten.
Helt säkert kommer utbudet att bli lika stort och fint under kommande vår. Nu har även Stockholms Stadsteater tillkommit som resmål med Ulla Englund som teaterombud.
Vill du snabbt få veta vilka föreställningar som är aktuella? Kontakta teatergruppen för att få ett e-brev varje gång en ny föreställning bokas, se Teater-/Musikgruppens sida. Även andra teater- och musiktips får du via den vägen, till exempel gratisföreställningar som Blue Monday, Trio X på UKK eller teaterföreställningar i vårt närområde som du kan boka direkt hos arrangören.
Se Teaterbesöksidan.
Text Ulla Englund
Filmintresserad?
Vi är några filmentusiaster som går på bio den första måndagen varje månad. Efter filmen går vi på kafé eller liknande för att diskutera vad vi sett.
Vill du vara med så skicka din e-postadress till Ulla Steioff senast den 31 januari. Ulla sammanställer en ny utskickningslista och fredagen närmast före vår filmkväll får du ett e-brev med uppgift om film, tid och biograf. Uppgifterna kommer även att finnas här på Filmgruppens sida.
Sedan är det bara att komma till biografen i fråga, det behövs ingen anmälan i förväg.
På biografen fungerar Birgitta Rydberg som filmvärdinna.
Väl mött 6 februari när vi kör igång för våren!
Text Ulla Steioff | Ring gärna om du undrar över något till Birgitta Rydberg
Smörgåstårta avslutade höstens bowlingspel
Den fjortonde december avslutades höstens bowlingspel med lagtävling och smörgåstårta. Av de som 71 som deltagit i spelet under hösten var 51 närvarande. Priser i form av diplom utdelades till segrarna i seriespelet och vinnarna av lagtävlingen fick den första inteckning i Aktiva Seniorers Hall av fame, bowling.

Segrarna i seriespelet som pågått under hela hösten blev Inger Millberg, 422 poäng och Svante Fredriksson, 612 poäng. Bra spelat av båda. I seriespelet deltog 71 spelare, 41 damer och 30 herrar.

I samband med årets avslutning genomfördes en tävling mellan tillfälligt sammansatta lag. Segare blev, från vänster, Alf Wennman, Inger Millberg (dubbelt stor dag för henne), Birgit Hovberg, Aina Svensson och Bo Bjerking.
Tävlingen avgjordes i 10 serier där deltagarna spelade en ruta i tur och ordning till dess att alla tio serierna var slutspelade. Antalet lag var 10 med 5 spelare i varje. Skillnaden mellan lagen var mindre än 100 poäng. Det är anmärkningsvärt och visar att lagens sammansättning baserad på seriespelet fungerar utmärkt.
Bowlingen återupptas den 11 januari. Är du intresserad så är det bara att komma. Vår värd Leif Bergkvist tar hand om dig och ser till att du kommer in i det hela. Om du aldrig har spelat förr så har det ingen betydelse.
Text Bengt Karlsson | Foto Lars Lundin
Bowlinggruppens sida, klicka här














