Hem » Arkiv » Sida 122

Cykeltur i och omkring västra Uppsala

Idag är det sommar men för en vecka sedan var det fortfarande vår när tolv Aktiva Seniorer gjorde säsongens första cykelutflykt med Karl-Erik Peterson i spetsen.

Framme i Kvarnbo.
Kvarnbyggnaden,
Kaffepaus.
Späda nässlor.
Vitsippor i mängd.

Foto: Lisbeth Elfsberg
Text: Ulla Englund

Medlemskap i Aktiva Seniorer Uppsala ger dig rabatt

Som medlem i föreningen har vi rabatt på flera företag. För att få rabatt på SJ krävs ett medlemsintyg – se information i högerkanten – men på övriga ställen räcker det med att berätta att man är medlem i Aktiva Seniorer i Uppsala.

  • Café Linné Kontstantina
  • Föreningen Vårda Uppsala
  • Gå & Löpkliniken
  • Medborgarskolans kurser
  • SJ
  • Svensk Konsthandel, Galleri S

Aktuell förteckning över rabattgivare: Se här

Filmgruppen hakar på den konstnärliga trenden

Seniorernas program i vår har varit mycket ”konstnärligt”. Nu hakar vi i Filmgruppen på trenden!

Måndag 6 maj klockan 18.15 ser vi den franska filmen ”Renoir” på Fyris.

Filmen utspelas i Frankrike år 1915 och är ett drama av Gilles Bourdos där far och son Renoir förälskar sig i samma modell. I M magasin har filmen beskrivits som ”vårens vackraste”.

Efter filmen går vi som vill till Costas på Svartbäcksgatan för en stunds trevlig samvaro. Förra gången var vi 12 personer, läs kvinnor, som hade det väldigt trevligt där.

Väl mött på måndag, filmvänner!

Kontaktperson: Birgitta Rydberg, telefon 018-12 42 55

Filmgruppens sida: Se här

Ny medlem men saknar vårt program?

Är du är ny medlem i föreningen och har betalat medlemsavgiften men inte fått vårt program?

De flesta av våra nya medlemmar har först fått programmet och sedan betalat medlemsavgiften. Därför sänder vi inte automatiskt ut program när medlemsavgiften betalas.

Kontakta oss så sänder vi programmet till dig.

Kontaktformuläret: Klicka här

Vilket fantastiskt 10-årsjubileum!

Solen strålade. Och det gjorde människorna också.

Tack alla ni som tog en lördag och arbetade, för att vi skulle kunna genomföra dagen!

Tack alla ni som kom och deltog i jubileet. Vi fick så mycket värmande tack från er.

Och förstås; tack till medverkande föreläsare, musikanter och utställare.

Våra speciellt inbjudna gäster, som deltog en stund på mitt på dagen, var

  • Knut Johansson med hustru, Knut var Aktiva Seniorers första förbundsordförande,
  • Ing-Marie Norén, Aktiva Seniorers nuvarande förbundsordförande (som åkte från Kungsbacka för att delta i vårt firande),
  • Ingela Berggren och Ann-Britt Clavebring från Medborgarskolan,
  • Lena Johansson och Percy Westerlund, från UPS/Storgatan 11.

Tyvärr kunde vi inte ta emot alla som hade önskat komma till vårt firande. Totalt under dagen var det cirka 300 gäster och arbetande i huset, vi fick inte vara fler på grund av brandskyddsbestämmelser.

Jubileumsgeneralen Monica Bengtsson strax innan portarna öppnas för våra inbjudna gäster/medlemmar.

Vackra och goda snittar med tillbehör står framdukade…

…när de första gästerna börjar köa efter Merete Mazzarellas föredrag.

Föredragshållaren och meteorologen Pär Holmgrens böcker säljs utanför lokalen där Pär håller föredrag.

Annica Nilsson visar upp sina smycken för en intresserad publik.

Ebba Ståhlhandskes hattar är lika läckra som bakelser…

…liksom hennes broscher och halsband.

Text Anita Lundin | Foto Ulla Englund

10-årsjubileumslotteri med många vinster

I samband med 10-årsjubileet kommer vi att ordna ett gratislotteri med många vinster.

Alla våra registrerade medlemmar deltar i utlottningen och vinnarna presenteras på jubileumsdagen den 20 april.

Vinnare som är med på jubileet får sina vinster på plats. Vinnare som inte är med blir kontaktade. Vinsterna består av böcker, skrivna av föredragshållarna vid jubileet, och av alster som utställarna visar.

Till er som står som reserver till vårt 10-årsjubileum

Vi har just börjat kontakta er som är anmälda men inte fått plats till jubileet direkt. Synpunkter på att det dröjt lång tid mellan anmälan och återkopplingen har då framkommit.

Jubileet är ett mycket speciellt arrangemang, som vi kanske aldrig mer kommer att genomföra, eller tidigast om ytterligare 10 år. Vi kommer att ha haft 300 personer totalt på Storgatan, när dagen är slut.

När det gäller övriga, mer normala arrangemang får man informationen i princip direkt, om man fått plats eller är reserv. Och vi har då inte heller så lång framförhållning, att anmälan ska vara inne så långt innan evenemanget.

Detta 10-årsjubileum är ett stort projekt; det största vår förening någonsin har haft. Vi som arbetar med det arbetar alla ideellt parallellt som vi ska få till det med privatlivet och andra åtaganden, inom och utom föreningen.

Vi ber er ha förståelse för att vi inte har kunna göra detta på ett snabbare sätt.

Kontaktperson: Anita Lundin, ordförande

Tack till er alla!

Efter två år som ordförande för Aktiva Seniorer i Uppsala lämnar jag nu över till min namne Anita Lundin. Det har varit en mycket trevlig tid och jag har haft förmånen att göra många nya intressanta bekantskaper.

Föreningens verksamhet har växt kontinuerligt, både till medlemsantal och till arrangemang. Att vår förening utövar en viktig och uppskattad verksamhet får man som styrelseledamot många hörbara bevis på.

Jag vill här tacka alla styrelsekamrater, alla funktionärer och alla medlemmar för det förtroende ni visat mig och för de insatser ni gjort för föreningen. Jag har för avsikt att framöver ta alla möjligheter, som står till buds, att delta i många arrangemang i föreningens regi.

Jag önskar den nya styrelsen all lycka med jobbet och än en gång tack för dessa två år.

Text: Bror-Erik Lundin, avgående ordförande

Inför 10-årsjubileet lördag 20 april

Du som anmält dig och inte hört något: du har fått plats i enlighet med din anmälan (antingen 10.00 eller 13.30).

Om du inte kan delta som du tänkt dig, kom ihåg att anmäla det till Anita Lundin. Det finns nästan 100 som står på reservlista och hoppas få plats.

Du som anmält dig och inte fått plats kommer att få ett telefonsamtal om att du är reserv.

Om det sedan blir en plats ledig, får du nytt telefonsamtal om att du fått en plats.

Kom i tid den 20 april! För att få allt att fungera med så många anmälda måste vi pricka av er och tala om var ni ska vara vid vilken tid!

Text: Anita Lundin, ordförande

Från nya ordföranden

2013 års årsmöte är genomfört, detta vårt jubileumsår.

Bror-Erik Lundin avgick som ordförande i samband med årsmötet. Vi har uppskattat hans ordförandeskap under de gångna två åren och jag vill igen säga ett stort och varmt tack till Bror-Erik.

Och jag säger tack för förtroendet att få efterträda Bror-Erik som ordförande.

Det är en fantastisk förening, med så många medlemmar som bidrar till den fina verksamhet vi har. När vi träffar andra Aktiva Senior-föreningar i närområdet är de imponerade av den bredd vi har i vårt program.

Jag kommer att göra det jag kan, tillsammans med er andra, för att vi ska fortsätta ha en trevlig, intressant och uppskattad verksamhet.

Anita Lundin, ordförande i FAS Uppsala