I torsdags hade vi glädjen att ha Barbro Lundström, f d vävlärare, som gäst på vårt Temacafé. Med sig hade hon många vackra vävnader som hon skapat genom åren.
Under temat Tiden – Tråden – Väven berättade Barbro om sitt liv och sitt vävande för ett tjugotal medlemmar. Det var fantastiskt inspirerande att höra och få ta del av hennes otroligt konstfulla vävalster.
Hoppas att detta fina hantverk – där bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra – kommer att leva vidare.
Stort tack, Barbro!
Barbro Lundström visar en egenvävd damastduk.Invävda blommor.Underbara ljungfärger!
Vid årsmötet i veckan invaldes Lena Svensson, Eva Ulriksson och Torsten Åkesson att arbeta i styrelsen. Lena Svensson har varit adjungerad till styrelsen sedan i höstas.
Samtidigt avgick Ulla Blomstedt och Ulla Englund, efter ett och ett halvt respektive fyra år, ur styrelsen.
Hela styrelsen, från vänster: Ulf Holmqvist, Ruben Jonson (kassör), Torsten Åkesson, Lena Svensson, Eva Ulriksson, Gunnel Jidåker, Anita Lundin (ordförande), Sven-Gunnar Ericson, Margareta Engvall (vice ordförande), Elisabeth Agell (sekreterare).
På måndag den 7 mars går vi på Fyrisbiografen klockan 18.00 och ser Den andra mamman. Det är en brasiliansk film av regissören Anna Muylaert. Filmen är 1.52 lång.
Filmen speglar en inte helt ovanlig situation i Latinamerika: en mor måste lämna sitt barn i sin hemby för att arbeta hos en familj i stan. Vad händer när barnet efter flera år dyker upp hos familjen i stan? Filmen har fått lysande kritik.
Efter filmen går vi som vill till Costas på Svartbäcksgatan 23 för att umgås och prata om vad vi sett över en bit mat/ett glas vin.
Den 24 februari besökte vi Vårsalongen, 49 konstintresserade damer och herrar från vår förening. Detta år hölls salongen mitt i Stockholm i tillfälliga lokaler vid Brunkebergs torg. Det var lite skillnad mot Liljevalchs där Vårsalongen normalt håller till. Ganska trångt var det, men våra grupper blev guidade drygt en timme innan allmänheten släpptes in, så vi fick mer tid att se och begrunda all fin och rolig konst som var utställd. Vårsalongen är speciell med den fantastiska variationen på uttrycken. Allt är till salu och väldigt mycket var sålt.
Efter konstrundan kunde vi fika eller gå på stan en stund innan det var dags att åka hem.
Vy över Stockholm – från tolfte våningen.Uppsala, Årsta, konstnär: Agneta Forslund.Kunniga guiden Amanda Svanberg.Konstnär: Martin Jonsson.Konstnär: Linnea Wetterström Engman.Konstnär: Alena Törnberg.Konstnär: Charlotte Sachs.Konstnär: Ulf Nilsson.
Ett välbesökt årsmöte blev det, med fin underhållning av Göran Engman och gott fika som Missionskyrkan ordnade.
Jag tackar för förnyat förtroende att leda föreningen som ordförande ytterligare ett år!
Vi är alltid tacksamma över att få tips och synpunkter från våra medlemmar. När programmet för våren kom er tillhanda i januari var det flera som hörde av sig. Vi har ju hört att PostNord inte fungerar så väl i Uppsala för närvarande; det kunde skilja flera dagar mellan när den första och den sista medlemmen fick programmet i sin brevlåda. I vissa fall kan det medföra att en aktivitet hinner bli fulltecknad innan en del av våra medlemmar ens har hunnit få sitt program. Det är ju inte bra, inför nästa program kommer vi att försöka lösa den frågan.
Vi har åter fått några synpunkter på att man måste vänta med att anmäla sig till aktiviteter som äger rum mer än två månader efter att programmet kommit ut; där vi har angivit en första dag för anmälan. Regeln att ha en första dag för anmälan infördes för några år sedan och det fanns två anledningar till det:
1. Erfarenheterna från när vi inte hade den regeln var att många anmälda sig till många aktiviteter i hela programmet direkt när programmet kom ut. Resultatet blev att flera aktiviteter i hela programmet var fullbokade efter en kort tid. För nya medlemmar, som kom till under terminen, blev det väldigt tråkigt att få höra att det mesta var fullbokat, att de i princip var tvungna att vänta till nästa program innan de kunde delta i våra aktiviteter.
2. Att redan i början av terminen anmäla sig till aktivitet som låg kanske fem månader fram i tiden innebar också en större risk för att man glömt bort att man anmält sig och det blev fler som uteblev från aktiviteter utan att ha lämnat återbud. De som stod på reservlista och hoppades på återbud fick inte möjlighet att delta, trots att det fanns platser.
Vi är glada att se att det kommer till nya medlemmar lite då och då. Alla är varmt välkomna!
Och vi är tacksamma om vi får förslag till aktiviteter till kommande program!
Och vi är också tacksamma för förslag till flera personer som vill delta i arbetet i styrelsen eller andra uppgifter i föreningen.
Så har även 2016 års bokbytardag ägt rum. Att träffas för att byta böcker med varandra är en mångårig tradition som vi inte vill vara utan i föreningen. Det märktes på den fullsatta salen på Träffpunkt Storgatan i onsdags. De enstaka tomma platserna berodde på sjukanmälningar timmarna innan. De inlämnade böckerna fyllde två bord. När vi hade fikat, valt ut nygamla böcker att ta med hem, lottat ut fem nya böcker och pratat klart fanns ett fåtal böcker kvar på borden. Hoppas de fått nytt hem i Träffpunktens bokhyllor.
2016 års första eftermiddagsfilm i Filmgruppen blir den hyllade ”The Danish Girl”. Vi ser den tillsammans på Royal, onsdagen den 10 februari klockan 16.30. Två timmar senare uppsöker vi ett ställe i närheten att diskutera filmen på; Teaterbaren, Café Å Lait… Kom gärna med förslag.
Filmen hade premiär den 5 februari så det kan vara bra att boka biljett i god tid.
Bror-Erik Lundin var en av tio tävlande som visste/hittade svaret till femte och sista etappens fråga ”Var finns information om vår medlemsförsäkring?”. Bror-Eriks svar var ”Fliken Aktiviteter. Där finns en faktaruta angående försäkringen.” Andra lika rätta svar var ”Om oss, Om Aktiva Seniorer, Olycksfallsförsäkring”.
Grattis Bror-Erik. Vinsten är du väl värd, så mycket nytta som du har gjort för föreningen, bland annat som ordförande under en mandatperiod – två år. Och fortfarande gör, som IT-handledare under våren samt som ordförande under årsmötet den 1 mars.
Detta var den sista tävlingsetappen för denna gång. Syftet var att försöka få fler att besöka vår hemsida och ta del av allt som står där. Om vi lyckades med det är svårt att säga. Förvånande få har deltagit i tävlingarna. Men stort tack till er alla som har varit med och tävlat, flera av er vid varje tävlingsetapp.
Vi tar gärna emot förslag på hur vi ska få fler att besöka hemsidan.
Kopplingen är självklar. Vi utgår alltid ifrån att allt i vårt program är hälsobefrämjande och roligt. Därför känns det naturligt att delta och sprida budskapet.
Hälsomässan, tillsammans med Antikmässan och Syfestivalen, äger rum på Fyrishov lördag 6 februari kl 10-17 och söndag 7 februari kl 10-16, en entréavgift till alla tre.
Kom och hälsa på oss och ta med vänner och bekanta, i synnerhet dem som behöver veta mer om oss.