Efter denna hösttermin finns det inte längre någon ledare för föreningens linedancegrupp och gruppen upplöses därmed.
Ett varmt tack från föreningen till Göta Hagström som under så många terminer och år har lett dansgruppen.
Text: Ulla Englund
Efter denna hösttermin finns det inte längre någon ledare för föreningens linedancegrupp och gruppen upplöses därmed.
Ett varmt tack från föreningen till Göta Hagström som under så många terminer och år har lett dansgruppen.
Text: Ulla Englund
I månadsskiftet november/december kunde vi besöka Uppsala Auktionskammare i två grupper om 30 deltagare vardera. Vi fick höra hur de arbetar med värdering av föremål, kontakter med säljare och köpare samt hur en auktion går till numera.
Vi fick också få se många av de objekt som skulle säljas på höstens kvalitetsauktion veckan därpå, 5-9 december.
Det var bråda tider för Auktionskammarens anställda, kommande vecka innehöll fem separata internationella kvalitetsauktioner: Modern design, Modern & samtida konst, Klassiskt, del 1 (möbler) och del 2 (konst) och avslutades på fredagen med ”Asian Sale”. Vi kunde se bland annat Knut Knutsson hasta upp och ner i spiraltrappan mellan de olika planen.
Vi är så tacksamma över att vi blev så väl mottagna, besöken som arrangerades av Elisabet Klev är troligen unika.

Intresset var stort när Catherine Klev berättade om roligt, spännande och nytt i auktionsvärlden. Till exempel när ett ofrivilligt bud lades via dator, beroende på att budgivarens katt klev på tangentbordet – och råkade trycka ner ”budknappen”.



Text: Ulla Englund | Foto: Ann-Britt Torsek
Norrlands Nation har i år igen dukat upp till ett äkta norrländskt julbord i den Gamla salen. I år bjöd styrelsen för Uppsalas Aktiva Seniorer in alla som under hösten varit medarbetare i föreningen till det julbordet.
Vi fick en fantastisk kväll i onsdags i anrika sekelskifteslokaler och med en skön norrländsk stämning. Tack för det, styrelsen!
Vi 59 medarbetare som tog del av allt det goda och hade trevligt tillsammans var styrelsemedlemmar, programmakare, studiecirkelansvariga, revisorer, valberedning samt andra som gör viktiga insatser till övriga medlemmarnas nytta och nöje.

Text & bild: Ulla Englund
Nöjespatrullen bjöd till ”Julpub för dem som tror på tomten” den 1 december. Träffpunkten Storgatan 11 fylldes under förväntansfullt sorl av 65-70 medlemmar, som naturligtvis alla trodde på tomten.
Efter en värmande glögg intogs borden, som var dukade med stor jultallrik, bröd och dryck. Från scenen underhöll paret Elsa och Örjan från Tobo, inte bara med musik i juletid utan också med mycket annat från egen och andras musikproduktion. Skönsång av Elsa blandades friskt med burleska och humoristiska texter från Örjan och däremellan med bekanta slagdängor, som fick huvuden att gunga och fötter att stampa.

Med en snabb och något svårförståelig metod förrättades ”lottdragning” utan lotter och med generöst bistånd från Svenska Akademien (med reservation för den uppgiften) mottog fem deltagare varsin bok i skiftande kategorier.
Prisutdelaren Ulf Holmqvist överlämnade vinsterna tillsammans med några personliga ord till var och en. I motiveringarna kunde anas en stark önskan att på detta sätt stimulera den bokliga bildningen inom föreningen.
Som vanligt var det tyvärr många medlemmar som inte kunde beredas plats men det finns en förhoppning om att snart kunna presentera en annan och större lokal för liknande arrangemang i framtiden.
Ulf Holmqvist, Inga Pålsheden, Ing-Britt Westerling och Marianne Kristoffersson ska alla ha ett stort tack för många timmars arbete för att ge oss en trevlig eftermiddag.
Text: Lena Svensson | Foto: Marianne Kristoffersson
Det har varit ett händelserikt år inom Aktiva Seniorer med innehållsrikt program framarbetat av duktiga medarbetare och ledamöter.
Besöket till Avesta Art i våras och konsertresan till Gävle var några av mina höjdpunkter. Jag har även fått många fina teaterupplevelser under året. Givande föredrag har presenterats som till exempel det om Uppsala Ekeby och Ryska revolutionen för att bara nämna två.
Hoppas ni har hittat något som passat er och att vi kan ser vi fram emot ett nytt innehållsrikt år.
Nu går vi in i advent och tar det lugnare.
God Jul och Gott Nytt År till er alla!

Vi var drygt 30 kvinnor och män som fick lyssna till den entusiastiske Pawel Berens, läkare och importör av italienska viner.
Förutom att lära oss mer om de små vackra vindruvorna och deras väg till fantastiska drycker fick vi följa Pawels engagemang i stiftelsen San Patrignano, där man driver ett framgångsrikt projekt som stöttar människor med drogmissbruk. På vingården framställs några av Italiens välkända viner.
Pawel begärde inte någon ersättning för kvällen och önskade att överskottet (1 055 kr) inbetalas till UNICEF


Text: Anneli Palm | Foto: Margareta Engvall
Sånggruppen Bisvärmen har haft ett kulturutbyte på Fyrisgården här i Uppsala. Under våra sångträffar på Medborgarskolan har vi kommit i kontakt med en grupp invandrarkvinnor som träffas där för att lära sig bland annat det svenska språket och om vårt samhälle.
Vid ett tillfälle träffades vi för att sjunga. Bisvärmen sjöng några svenska visor och kvinnorna sjöng några av sina visor. Vi kom överens om att träffas igen för ett utbyte av våra olika mattraditioner.
Med god hjälp från Fyrisgården, som driver ett integrationsprojekt, träffades vi en lunch och bjöd varandra på några av våra traditionella maträtter. Med lite skräckblandad förtjusning från oss alla smakade vi på varandras maträtter. Vi blev bjudna på till exempel molokhia, vinbladsdolmar, baba ghanousch och tabbouleh, vanliga rätter i Mellanöstern. Vi i sånggruppen bjöd på smakprov från vår helgmat – köttbullar, sill, Janssons, gravad lax med mera.
Våra mattraditioner skiljer sig mer åt än våra sångtraditioner. Vi konstaterade att, bortsett från våra olika språk, visorna handlar om samma saker oavsett var vi kommer ifrån – glädje och sorg, kärlek, barn och familjer. Med en glädjande gemensam sång- och dansstund med många glada skratt avslutade vi dagen.


Text: Ulla Blomstedt | Foto: Personal från Fyrisgården
Läs mer om Fyrisgården (öppnas i eget fönster)

Eskil Gustavsson är en verkligt trogen, fin och glad medarbetare i Aktiva Seniorer under många år. Sedan sommaren sätter hälsan topp för fortsatt föreningsarbete.
Eskil har avtackats i hemmet av representanter från styrelsen. Föreningens ordförande Britt-Marie Gunnarstedt och styrelseledamoten (och goda grannen) Sven-Gunnar Ericson uppvaktade med en liten personlig present samt blombukett och tårta från styrelsen.
Vilka uppdrag har du haft i föreningen, Eskil?
Under åtta år har jag tagit emot anmälningar från blivande medlemmar via hemsidan, e-brev och telefon.
Dessutom har jag ansvarat för resor ibland, exempelvis till Hovstallets julmarknader, rundturer på Åland och senast bussrundtur i Uppsalas nyare områden. Det har varit jättebra och roligt!
Ett engagerat par
Även hustru Gudrun är engagerad i föreningen. Hon har ingått i styrelsen en period och leder fortfarande en av våra läsecirklar.
Text: Ulla Englund | Foto: Sven-Gunnar Ericson
Vi lyssnade på en grupp musikglada herrar från Uppland, Mattias på dragspel, Stefan på gitarr och Kalle på munspel. Trion bjöd på härliga gamla Elvis-låtar.
I pausen serverades vi kaffe med dopp.

Text & foto: Ann-Britt Torsek
Besöket hos konstnären Gudrun Westerlund i Håga by blev fullbokat och så många ville följa med att ännu ett besök är planerat.
I dagsläget finns – utöver reservlistan – några få platser kvar till måndagen den 20 november kl 14.00-16.00.
Skynda att anmäla dig via Christina!



Kontakt: Christina Söderbom