Hem » Arkiv » Arkiv 2018 » Sida 4

Linnélärjungen Anders Sparrmans Tensta

Samma dag som de flesta uppsalaskolorna hade sina avslutningar åkte ett gäng Aktiva Seniorer till Tensta socken i Norunda härad, mitt i Åstråken.

Åstråken kallas området längs Vendelån och Fyrisån norr om Uppsala. Vi åkte hit för att bli guidade dels i kyrkan och dels i det lilla men innehållsrika museet som så idylliskt ligger invid Vendelån.

Tensta kyrka, entrén

Tensta kyrkas trevliga och kunniga guide – tillika kyrkvaktmästare – Cecilia mötte oss i den pampiga tegelkyrkan från 1200-talets senare del. Troligen fanns tidigare på samma plats en träkyrka. Tensta kyrka är en av landets största och mest påkostade kyrkor vilket kan tyda på att den inte bekostats av jordägare/bönderna utan av en adelsman. Riddare Bengt Jönsson Oxenstjerna från närbelägna Salsta Slott betalade för kyrkans berömda kalkmålningar år 1437.
I Tensta socknen finns tio runstenar från vikingatiden. Tre av dem står vid kyrkan.

Cecilia berättade om koret med altarskåpet från 1400-talets slut.
Den vackra senmedeltida ljuskronan i koret. I bakgrunden syns kalkmålningarna utförda av Johannes Rosenrod.
(Foto: Jörgen Andersson)
Den gamla Tiondeboden.

Den gamla Tiondeboden har räddats till eftervärlden och innehåller numera en fin utställning, Nortuna Ostindiska museum. Museet skildrar det spännande skede i svensk historia då ostindiefararna gick mot Kina under perioden 1731–1813. Nortuna Gård har varit en prästgård men är nu i privat ägo och dess nuvarande ägare, Johan Alexander, guidade oss utmärkt bra och roligt i museet han byggt upp. Museet utgår från gårdens store son, linnélärjungen Anders Sparrman, som själv reste till Kina med ett ostindieskepp under ledning av kapten Carl Gustaf Ekeberg, även han från Tensta socken.

Även kaffet efter lunchen serverades i den gamla Vitskolan.

Lunchen (härlig grön ärtsoppa med baconsmul och en god oströra samt hembakt bröd) serverades oss i två grupper av Carl Pether i den lilla Vitskolan från 1700-talet. Avslutande fika intogs av oss 38 deltagare innan bussen tog oss hem igen.

Vi lämnade Uppsala på förmiddagen en halvtimme senare än beräknat – ett misstag som helt och hållet berodde på programmakaren, dvs mig. Men hela programmet hanns med och vi kom hem igen precis den tid som var planerad. Det blev en mycket lyckad dag.

Text: Ulla Englund
Foto: Ulla Englund / Jörgen Andersson

Volare necesse est! (det är nödvändigt att flyga!)

Sällan är väl detta mer sant än när man sitter i ett modernt segelflygplan, hundratals meter ovan marken utan motor och helt i samklang med naturens krafter.

I år var jag för andra gången med när Aktiva Seniorer arrangerade en segelflygdag på Sundbro. För mig var det som att komma hem eftersom jag lärde mig segelflyga där för mer än 50 år sedan. Och det märkliga är att det jag lärde mig då fortfarande sitter kvar.

Att själv få ta över rodren och känna detta är en förunderlig upplevelse. Jag är säker på att alla som provar på att segelflyga kommer att känna samma sak även om man inte kan spaka själv. Det blir ett minne för livet, tro mig.

Så jag kan bara hoppas att fler tillfällen kommer och att jag kan vara med då igen!

Snart lyfter det! Lasse Taxén på plats.

Text: Lars Taxén
Foto: Margareta Engvall

Medarbetarträff i Odd Fellowhuset*)

Alla medlemmar som under det senaste halvåret gjort en insats för föreningen var inbjudna till en härlig konsert med efterföljande buffé den 31 maj.

Cirka 35 hade möjlighet att delta – det ÄR bråda dagar i maj så det är svårt att samla de nästan 60 medarbetare som förtjänat att tackas på detta vis för det ideella arbete som utförs till övriga medlemmars nöje och nytta.

Foto: SG Ericson

Framtidsbandet spelade och sjöng många välkända låtar för oss. Bandet bestod denna dag av ledaren Bo Johansson på saxofon, operettsångerskan Eva Svärd Mannerstedt, konsertpianisten Franz Hudec – som nu valde att spela på sitt elpiano och Lasse Andersson på bas. Framtidsbandet förstärktes av Anders Paulsson – sopransaxofonist som har genomfört hundratals konserter på sitt instrument som solist i 22 länder. En sådan tur vi har!

Foto: M Engvall

Barmästaren, tillika ny ledare för Nöjespatrullen, Jan-Åke Eriksson.

Foto: M Engvall

Vi bjöd Framtidsbandet att dela lunchen med oss. Främst i bild: Anders Paulsson (tv) och Bo Pålsson (th) tar för sig. Den goda buffén bestod av lax, rostbiff, kyckling, potatissallad, rödbetor med fetaost, bröd/dryck samt en gudomlig efterrätt. 

Foto: SG Ericson

Under skratt och prat lät vi, programmakare, cirkelledare, styrelseledamöter, oss väl smaka. Stort tack till styrelsen som ordnat detta!

*) Odd Fellowhuset, ett läckert Leche-hus. Huset byggdes 1950 av fd stadsarkitekten Gunnar Leche, som utformade ställverket vid Börjegatan 44.

Text: Ulla Englund
Foto: Margareta Engvall/Sven-Gunnar Ericson

Under den stora boken på Halmbyboda gård

Den 15 maj, en strålande vacker dag, samlades ett 20-tal Aktiva Seniorer under den stora boken på Halmbyboda gård öster om Uppsala. Johan och Katarina Tolstoy hälsade oss välkomna.

 Halmbyboda herrgård.  Foto: Agneta Sandler Bäfve

Johan berättade om gården som har sina anor från 1600-talet då den var sätesgård och beboddes av flera generationer präster, till och med en ärkebiskop. Senare kom gården att ägas av släkten Froderus. En dotter i släkten, Nina, gifte sig med Enköpingsläkaren Ernst Westerlund, som tog över gården 1874 och rustade upp den. Då fick gården sitt nuvarande utseende genom arkitekten Carl August Kihlberg. Dora, dotter till Nina och Ernst, gifte sig 1896 med Leo Tolstoy, son till den store ryske författaren Leo Tolstoy. Johan, barnbarn till Leo, och hans fru Katarina bor nu på gården.

Johan berättade att ägorna numera är utarrenderade och att den stora äppelträdgården innehåller flera ovanliga äppelsorter. Han och Katarina visade lekstugan, flermansdasset och vagnslidret med vagnar från Ernst Westerlunds tid.

 Flermansdasset.  Foto: Agneta Sandler Bäfve
Mot den skuggande boken. Foto: Kristina Söderlind Penton
 Det blev också tid för fika under den skuggande boken.  Foto: Agneta Sandler Bäfve

Text och foto: Kristina Söderlind Penton
Foto: Agneta Sandler Bäfve

Bowlingavslut våren 2018

Så var bowlingen avslutad för denna säsongen i och med att bakertävling och avslutningsfest hölls för en vecka sedan. 

Slutspelets vinnare

Den 2 maj, när sista spelomgången var, höll dramatiken sig närvarande ända till att de sista kloten rullat i slutspelet. Göran Lennqvist presterade 222 och 216 poäng. Det innebar att han var bara 3 poäng bakom Inger Ny. Vi som betraktade Ingers ställning som bergsäker inför sista omgången hajade till. Skulle Göran på nytt visa att han var bäst när det verkligen gäller. Han har gjort det många gånger förr. Är troligen ett resultat av att han tillbringat en stor del både av yrkesliv och fritid i sportens värld, det ger vinnarskalle. Men när klockan slog ledde Inger fortfarande med 3 poäng som segrare i slutspelet. Göran grattar och kallar Inger för en riktig boulespelare, vi instämmer. Grattis Inger! Kul också att det blev två damer på pallplatserna.

Damernas mästerskap

Det var inte bara i slutspelet som det hände saker. Marita Johansson presterade 166 poäng i damernas mästerskap. Det gjorde att hon gick om uppstickaren Irene Lindström med 5 poäng. Bra kämpat, Irene! Marita har vunnit förr, tala om vinnarskalle. Hennes ovanliga högerskruv som högerspelare sitter bergsäkert när det verkligen gäller. Marita berättade att hon hade plats för ytterligare ett segrardiplom på sin vägg så segern satt extra bra. Men Marita, du har väl fler väggar? Grattis till ännu en seger!

Herrarnas mästerskap

På herrsidan hände ingenting; Bo Andersson segrade med sina 631 poäng. Det var 101 poäng före tvåan Björn Ehlin. Vi som tävlar i herrarnas mästerskap räknar med att Bo nästa år är med i slutspelet, Det tycker vi känns rätt bra. Grattis Bo till en seger som kan beskrivas som rena uppvisningen.

Pristagarna. Slutspelsvinnaren Inger Ny flankeras av Bo Andersson och Marita Johansson. Prisutdelare var föreningens ordförande, Britt-Marie Gunnarstedt.
Lag 6, Benny Eriksson Roland Wadén Gösta Ivarson, Ortram Fischer, vann Bakertävlingen.
Föreningens ”sportchef”, Bengt Karlsson, tackades med blommor och presentkort av bowlinggänget via Kenny Bjälkensäter.

Text: Bengt Karlsson | Foto: Ulla Englund

Akrylmålarna ställer ut

Åtta av akrylcirkelns deltagare ställde på lördagen ut sina målningar.

Publiktillströmningen var god; drygt 60 personer kom till Träffpunkt  Storgatan 11. Ett 50–tal målningar ställdes ut och kommer att finnas till beskådande till fredag 20 april.

Cirkeln är nu inne på sin andra termin och intresset är stort för att fortsätta till hösten.

Några av akrylcirkelns målare.

Text&foto: Sven Tideman
Foto: Carin Tideman

Besöksvärt museum

Länsmuseet i Gävle är väl värt ett besök. Vi var 47 medlemmar i Aktiva seniorer som hälsades välkomna till museet av mycket kunniga guider.

Det fanns mycket intressant att höra och se. Jag tror att många imponerades av den fina konstsamlingen från olika epoker fram till helt ny konst. Rummet med Gunnar Syréns glas kan man se om och om igen liksom Hedvig Ulfsparres fina textilsamling. Tänk om vi hade något liknande, centralt här i Uppsala!

Jag hörde att flera av deltagarna planerar att åka tillbaka för ett nytt besök. Ta Upptåget. Stationen ligger nära museet.

Längre fram i vår kan man också besöka kvarteret Gamla Gefle, som ligger alldeles intill.

Cajsa von Zeipel: Second best (frigolit, gips, jesmonite)
Peter Tillberg: Mitt i Sverige (olja på duk)
Lena Svedberg: Valutgång -68 (blyerts och tusch)
Carl Larsson: Fru Dora Lamm och hennes två söner (olja på duk)

Text: Kristina Söderlind Penton
Foto: Margareta Engvall

Läs mer Länsmuseet Gävleborg (öppnas i nytt fönster)

Våren närmar sig och därmed vår bangolf

Våren närmar sig med stora steg. Då börjar det bli dags att sätta igång Aktiva Seniorers bangolf, på banan direkt söder om Studenternas IP.

Samma villkor gäller som föregående år. Det innebär att medlemsavgift inklusive obegränsad spelrätt kostar 450 kr för säsongen. Det lägre priset i serveringen är kvar på samma nivå som 2017.

Det är verkligen lönsamt att välja medlemskap då en runda för pensionärer normalt kostar 50 kr. Om du spelar en runda alla våra ca 20 tävlingsdagar så blir priset 22,50 per gång, spelar du två rundor per gång så blir det 11,25. Dra ifrån vinsten du som medlem gör i serveringen med en femma så hamnar du under en tjuga respektive en tia per gång.

Avgiften betalas till bankgiro 5115-8285 eller plusgiro 122 884 – 0. Glöm inte att ange ditt namn.

Första speldag för året är den 3 maj kl 13.00

Vi börjar med att Carl-Johan Ryner, klubbens stora stjärna, hälsar oss välkomna och under några minuter ger oss lite goda råd inför säsongen. Carl-Johan har vunnit det mesta som står att vinna, såväl i Sverige som världen. Hans personliga rekord på norra filtbanan, där vi brukar spela, är ofattbara 22 slag. D.v.s. 14 spikar och 4 tvåor.

Välkomna till 2018 års bangolf!

Arkivbild/U Englund

Kontaktperson: Kerstin Karlsson, telefon: 018-30 10 76

Läs merBangolfens sida

Arlanda Flygsamlingar

Cirka 45 Aktiva Seniorer tillbringade en dryg timme av Skärtorsdagen med en fantastisk bra guide som genomförde en mycket intressant visning av Arlanda Flygsamlingar.

Vi fick höra det mesta om flygets historia, från Leonardo da Vinci på 1500-talet till cockpiten från ”Dana Viking” som kraschade i Gottröra 1991. Och en hel del från segelflygets tidiga barndom.

Legenden Birgit Nordin flög målflygplan iförd städrock, hatt och fallskärm fick vi veta.

Hemmabyggda flygplan finns här också, bland annat ett som byggdes i en jordkällare och användes av mannen som byggde planet och hans fru när de skulle åka till någon sjö för att fiska. Planet fick så småningom flygförbud då det inte var registrerat… men flög gjorde det.

Den fantastiska guiden berättar…
…och intresset är stort.
Och flygplanen är många.

Det amerikanska attackflygplanet Douglas Skyraider flög första gången 1945. Skyraider flögs även i Sverige under 1960- och 70-talen, men då i rollen som målflygplan och snyggt gulmålade.

Text & foto Sven Tideman