Hem » Arkiv för sventid » Sida 15

Jällaskogen och utkanten av Storskogen

I fredags gick vi den gula motionsslingan vid Jälla med avstickare till vindskyddet i SV Storskogen. Den här rastplatsen sköts numera av Friluftsfrämjandet. Inklusive promenaden till och från busshållplatsen blev det en cirka 8 km lång vandring. 

Jällaskogen är vacker och där har man också varierat med biotoper av planterad lärk och asp. Men på avstånd såg vi att man deponerat jordmassor vid en liten åkerholme nära gården Sjödyn. Det fanns mycket spår i snön och på ett ställe skyndade ett rådjur förbi. Vi såg också grävlingspår med sina tydliga kloavtryck. Nära spåren fanns ett par grävda hål (5 cm) som kan vara deras toalettgropar. 

Jälla motionsled korsar Linnéstigen på ett ställe och där finns en spång som leder fram till kärret Sjödyn. Detta gungfly var en av Linnés undervisningsplatser och det ska vara berömt för sina många trollsländor. Dit bör vi gå någon gång i sommar.  

Text Barbro Ulén

Vacker vintervandring i Hammarskog

I fredags vandrade vi på stigar från Skogshydda, förbi Östbergstorpet, Hammarskogs herrgård, längs Dalbyviken, genom det lilla naturreservatet vid Vreta Udd och upp längs Vretavägen och Vreta strandväg till busshållplatsen, totalt drygt 8 km. 

I skogen var granarna snötyngda och där fanns redan ett preparerat skidspår. Morgonens kyla med nästan knarrande snö förbyttes snart till mildare väder och när vi såg Dalby kyrka bröt solen fram. Men en halvtimme senare föll stora snöflingor tätt och sakta då vi fikade på Vreta udd. Vid grillplatsen där fanns en gedigen gjutjärnsklyv för tändved, en sk..Cracker fastsatt på huggkubben. En sådan gör klyvningen av ved mycket säkrare.   

Genom Vreta udds naturreservat får man bara gå på den markerade stigen. Det 5 ha lilla området blev naturreservat redan 1943. Man ville studera vad som händer med en ädellövskog när den utvecklas utan mänsklig påverkan. Här såg vi däremot en del grävspår av vildsvin. 

12 mars, 2023

När bangolfen börjar är det vår

Bangolf är en spännande sport. Många av oss som spelar har spelat eller spelar vanlig golf. Vi medger utan reservationer att den sportsliga dramatiken är intensivare när det rör bangolfen.

Vår förening har spelat bangolf i 21 år. För närvarande är vi 40 medlemmar som spelar regelbundet. Vårt pris är 70 kr per gång. Om du spelar tre gånger och vill fortsätta som medlem, med obegränsad rätt att spela så får du dra av de erlagda 210:- när du betalar din medlemsavgift. Du betalar således endast 490:- istället för 700:- Spara kvitton så att du kan bevisa din rätt till avdrag. Detta gäller även er som var medlemmar 2022. ni sparar också 210:-.

Ni som inte har spelat förut men vill pröva på, tar vi emot den 6 april kl 13.00. Fråga efter Bengt Karlsson så hjälper han er att komma in i gänget. Vår tävlingssäsong startar kl 12.00 torsdagen den 6 april och avslutas med prisutdelning och fest i mitten av oktober.

Uppsala Minigolfpark är den bästa anläggningen i vårt land. Vi är också stolta över vår flerfaldige världsmästare Carl-Johan Ryner.

Det finns också en inomhusbana som är öppen hela året. Spelrätt på denna kostar 300 kr om du är medlem.

Vill du få mer information, ring Bengt Karlsson, tfn 0790-47 67 92.

Mer om Uppsala Minigolfpark Läs här

Pulsande i snö

I torsdags var vi ett mindre antal personer som strålade samman vid Kvarnbo .

Vi gick via bro över Kvarnboån, där vattnet flödade fint.  Här, i skogen nära Hällens gård, kommer det att bli fin blomsterprakt i vår, men som den av oss som brukat ströva här i många år påpekade, har orkidéerna minskat eftersom marken blivit alltmer igenvuxen.  Vi pulsade i snön längs Fjärilsstigen.  Snötyngda granar och på tillbakavägen såg vi nya skidspår. Totalt gick vi en måttlig sträcka, max 8 km, men det myckna klivandet i snön kändes ändå i låren vid hemkomsten.  

Text Barbro Ulén

Torsdagsbar

Nästa gång vi träffas blir torsdag den 23 februari 2023. Vi ses på Happy Duck Bar kl 16.00 och tar en öl/ vin/kaffe eller en bit mat tillsammans.

Platsen är på Svartbäcksgatan 11 – i hörnet vid Klostergatan, under Interpool.

Välkomna till en trevlig stund tillsammans med andra medlemmar i föreningen!

Kontakt Jan-Åke Eriksson, tfn 0761-01 93 49

Vandring och möte med Kalle Anka i Fyrisån 

I fredags gjorde vi först en runda i Nåntunaskogen med utgångspunkt från Lilla Djurgården och följde sedan Linnés Danmarksvandring mot stan längs Sävjaån och Fyrisån. Sträckan fick jag till nästan en mil. 

Vi blickade ut över Uppsala centrum från skogskanten av skogen. Nära Vilan såg vi en gammal björk med en jättestor vril (masurknöl, ’knösa’) i vilken träfibrerna går kors och tvärs. En vril uppstår av en störning i tillväxtzonen, t ex av virus eller en mekanisk skada  – lite oklart exakt hur.  

Ute på Kungsängen såg vi 12 rådjur och hörde gäss. 

I Fyrisån såg vi den helvita Kalle-Anka liknande anden. Sådana observeras då och då och varför de föds finns det två teorier om. Antingen har en vanlig vildand korsat sig med en tam anka, dvs. med en fågel som den är nära besläktad med.  Eller också har både mamma and och pappa and burit på anlag för att inte lagra in melanin. Det beror ofta på inavel så att gruppen med änder har en begränsad genetisk variation, t ex om hela flocken håller till i samma damm. En vit and kan födas med normala syskon. Den accepteras av syskonen eftersom rörelsemönster och läte spelar större roll än utseende för fåglar. Vår and tycktes ha en uppvaktande kavaljer. Hoppas den klarar sig i fortsättningen för en vit and faller lättare offer för rovfåglar än vanliga brokiga änder, speciellt när den ruvar.  

Nedanför Ulleråker såg vi den nya meanderformade dagvattendammen ta form. Den ser ut att bli trevlig och kommunen har redan planterat träd i denna vattenpark. Man börjar nu också ana hur nya Tullgarnsbron kommer att ta sig ut. Vi såg också en ny liten lekpark bredvid Lundellska skolans gymnastiksal. 

Text Barbro Ulén

Den första vandringen med vårkänsla 

I fredags vandrade vi Hågadalen mot norr. Efter ett par kilometers solig promenad kom vi till platsen med rapporterad bäver och hittade mest gamla men en del nya gnagspår på träden vid åstranden. Bävrarna går inte i ide men när det är mycket is och snö stannar de i sina bon.  De kan fälla träd upp till 0,5 m i diameter genom att gnaga av 2/3 av stammen. Födan bestar av blad, bark, rötter, kvistar och vattenväxter. Ungarna stannar hos sina föräldrar tills de är två år. Årskullen vårdas av modern och föregående årskull lärs upp i trädfällning och dammbygge av fadern. 

Efter rast vid Norby soldattorp, som är så välvårdad, gick de flesta hemåt via Linnéstigen genom stadsskogen.

Text Barbro Ulén

Senaste vandringarna

I fredags, 3 februari utgick vi från Lerdammsparken i Nyby.  För drygt 60 år sedan låg här, vid Brötene ängar, en lertäkt och av den leran kunde man producera gult tegel.  När tegelindustrin lades ner fanns här en 200×300 m stor vattenfylld lergrop som successivt förvandlades till en allmän soptipp. Den ville kommunen fylla igen med schaktmassor från olika byggprojekt, men eftersom en student (år 1974) skrev om det rika fågellivet sparade man en del av jättegropen så det blev kvar ett par fågeldammar.  

Efter att ha passerat parken och korsat Linnéstigen Vaksalavandringen fortsatte vi en ’spontant upptrampad stig’ norr om det nybyggda bostadsområdet Berget i området Fornby. Här blir en ny förskola färdig i år med 144 platser fördelade på 8 avdelningar. Vi gick igenom ett par små fina skogsområden, men med mystiska ansamlingar av stenbumlingar i kanten, och kom snart till Gamla Uppsalaområdet. Sen följde den alltid vackra Gamla Uppsala-leden med den storslagna utsikten från Tunåsen och Röboåsen. Tunåsen är 30 m hög och uppkallad efter Linnés lärjunge Thunberg. När vi nått Fyrishov hade vi gått ungefär 8,5 km. 

Fredagen 27 januari var det perfekta förhållanden för vandring – absolut vindstilla, sol och lätt frusen mark som inte var isig. När vi gick av bussen i Skölsta gick vi först genom ett litet skogsparti med gravfält från järnåldern. Vid högsta punkten tronade en stor stenmur från 1900-talet, som kan ha varit ett skyttevärn. Det är inte underligt att den var så hög eftersom det har funnits ett stort stenbrott för brytning av granit i närområdet. Det låg en bit bortom Skölsta station och betjänades av ett järnvägsstickspår med vändskiva. Järnvägen, Lännakatten, tillkom 1876 och fick sitt namn av att ångtågets motor lät som en väsande katt.  

Stenbrottet stängdes, men eftersom järnvägshållplatsen Skölsta fanns kvar omvandlades det lilla samhället under 1930- 1940-talen till ett sommarstugeområde. Det finns några enstaka fritidshus kvar bland alla nya permanenthus. 

Vedyxaskogen är vacker och det var stilla och is på Viltvattnet. Det är ett kärr som dämdes upp och muddrades för nästan 20 år sedan medan löparslingan runt vattnet renoverades hösten 2021. De flesta av oss gick tillbaka till stan, antingen via Lunda och stigen vid kullen bredvid motorcykelklubben eller genom att följa museijärnvägen.   

Varje år inspekteras varje bult, spik och skarv av museijärnvägen.  Träslipern (syllarna) under rälsen behöver bytas ungefär vart 40:e år. Vid ingången till Vedyxaskogen fanns ett mystiskt märke i slipen som jag inte listat ut vad det betyder:

Text Barbro Ulén

Vackra Långsjön

I fredags for vi till Björklinge. Vattenfall hade oväntat spärrat av Sandbrovägen så alla som gick från bussen fick ta sig på en kringelikrokstig uppe på åsen.

Via Kärleksstigen tog vi oss till den norra motionsslingan som slingrade sig i en fin skog kantad av en intressant blandning av ombyggda gamla sommarstugor och nya radhus.

Långsjön är en av Upplands finaste sjöar och där ute såg vi två skridskoåkare på den sjungande isen. Det såg lite vanskligt ut. Nu började ett stilla snöfall precis enligt SMHI:s prognos. Den korta södra motionsslingan innebar en ordenligt pulshöjande uppförsbacke (125 bpm).

Om man räknar med sträckan till och från bussen kom vi upp i 7 km:s  vandring. 

Text Barbro Ulén

En regnig promenad

I fredags regnade det till och från så regnjackorna åkte på. Vi gick Linnés Ultunavandring mot stan med start från Liljekonvaljeholmen. Mycket vatten i Fyrisån, Ultuna hamn och dammen vid Ullbo trädgård. I trädgården var knopparna på magnoliorna stora och de såg ut att kunna slå ut snart, men än är det ju långt till vår.  

Det var bara lite is på stigen på Ultunaåsen. Vid Ulleråker var den södra grusleden mot Fyrisån avspärrad och vi hörde grävmaskiner. Kommunen håller på att anlägga en vattenpark där som ska rena dagvattnet från det allt mer utbyggda Ulleråkerområdet. Gångrampen för handikappade nedanför Ulleråkers huvudbyggnad är klar sen i somras och härifrån har man utsikt över den sex ha stora öppna gräsytan mot Fyrisån. I den förut igenväxta hospitalparken har man hittat pioner som överlevt i 100 år och som nu kantar en av de längre gångarna (kan ses i sommar). 

Vi gjorde en sväng runt Eklundshovsområdet med sina många renoverade gamla byggnader. I Geigersdalen har kommunen tätat till botten av bäcken för att skydda grundvattnet mot föroreningar och bäckslänterna är stabiliserade med mycket grovt stenkross. Det ser därför lite tråkigt ut nu, men dalen blir nog fin igen till våren.  Det är mycket arbete kvar att göra med, och runt, nya Tullgarnsbron som beräknas kunna invigas vid årsskiftet 2023/2024. Framme vid studenternas såg vi att den nya dansbanan står färdig. Den står bredvid det jättestora gråa konstverket som barn inte får klättra på. 

Text: Barbro Ulén