Kontakt Birgitta Carlsson Fogdegård, 0735-04 00 20
Inbjudan till ännu en söndagsmiddag
Oktobers söndagsmiddag har tidigare endast annonserats här på hemsidan.Läs mer här.
När Söndag 29 oktober kl 15.00 Var Le Parc i Börjeparken i centrala Uppsala Avgift Du väljer själv från menyn och betalar själv Kaffe på maten bjuder restaurangen på för den som så önskar
Rubriken här ovan hade inte lockat mig till biografen nu på onsdag om jag inte hade läst på om filmen ”Past Lives” tidigare. Filmen är redan Oscartippad, och anses vara en av de starkaste filmerna om kärlek som gjorts.
VadPast Lives NärOnsdag 27/9 kl 16.00 VarRoyal, Salong 2 (71 platser) Seniorpris134,10 kr (eller halva ordinarie pris med Biopasset) Filmens längd1 timme och 46 minuter EftersnackFrans Bistro & Bar på Dragarbrunnstorg. Meny här.
Om filmen: Under rubriken ”Skimrande kärleksfilm fri från erotik” skriver UNT att ”Past lives” skildrar den mycket annorlunda kärlekshistorien mellan barndomsvännerna Hae Sung (Teo Yo) och Nora (Greta Lee). Regi Koreansk-amerikanska Celine Song
Är vi tio biobesökare eller fler så får föreningen ett litet bidrag. Av den anledningen skriver vi upp allas namn – så säg till när du är där. Men vi ser filmen tillsammans oavsett hur många vi är, bara vi får plats i salongen. Du behöver inte berätta i förväg om du kommer med eller inte.
(Detta är även ett massutskick till medlemmar i föreningen Aktiva Seniorer som är med i Filmgruppen. Du är välkommen även om du inte vill vara med i Filmgruppen.)
Ett nyfiket gäng Aktiva Seniorer fick möjligheten att besöka Uppsala stadsteater som en arbetsplats.
Vi fick se och hör om vad som döljer sig bakom scenen och vi var många som imponerades av det stora arbetet som pågår före, under och efter en teaterföreställning.
Vi såg många förråd och en mängd duktiga hantverkare.
Ett och annat bekant ansikte.Mask och peruker.Ingångna skor.Skor i långa……rader.
Och dessutom fick vi information om det stora samarbetet som krävs för att möjliggöra en teaterföreställning.
Tack Maria Freeney och Uppsala stadsteater för att ni tog emot oss. Nu förstår vi lite mera om det gedigna arbetet som görs för att vi skall kunna njuta av en föreställning.
Vi laddar om inför nästa teaterbesök och kommer att glädja oss med nya ögon.
Besöket hos konstnären Erika Bengtsdotter den 17 oktober var mycket inspirerande. Erika har sedan 20 år tillbaka sin ateljé i en före detta livsmedelsbutik i Luthagen. Hon berättade att hon känner sig så lyckligt lottad att ha en egen ateljé mitt i stan.
Erika arbetar i flera material, akryl, olja, plexiglas och plåt. Hon visade oss många konstverk, de flesta i akryl, men också många bilder på verk i plexiglas.
Arkivbilder
Hon berättade att hennes främsta inspirationskällor är mamma Astrid som också var konstnär och mannen Lennart som skrivit flera böcker om flyg och flygare.
Ofta arbetar Erika med ett tema. Hon har till exempel haft tankar om luft och andning. Detta tema har gestaltats i hennes konst och i en liten bok ”Luftberättelser”.
Erika håller målarkurser och har även skrivit ”Målarboken” med kunskap och inspiration till dem som vill prova på att måla.
Nu förbereder hon en utställning tillsammans med skulptören Anna Löwdin. Den ska äga rum i april 2023 i gamla Tingshuset i Enköping.
Under fredagen var vi ett gäng medlemmar som besökte Landsberga Gård i Biskopskulla socken.
Vi fick lyssna till ett intressant föredrag av Joakim Sandqvist som i dag driver gården tillsammans med sin bror. Deras farfars far var den förste i släkten som arrenderade gården, gården som i dag ägs av Statens Fastighetsverk.
Landsberga härstammar från 1300-talet och har en spännande historia med både biskopar och överstar som huserat på gården.
Idag drivs gården som ett modernt jordbruk med stor äggproduktion men också kafé och gårdsbutik som vi uppskattade mycket.
Några av oss besteg också ”berget” – ”Landsberget”– och spanade ut över Fjärdhundraland och Örsundaån och drömde oss tillbaka till vikingatiden då ån var dåtidens E4.
Efter turen var vi några som fortsatte på nästa aktivet, nämligen Oktoberpuben på Träffpunkt Storgatan 11.
Under tisdagen denna veckan var vi tio personer från Aktiva Seniorer Uppsala som fick sitta som åhörare i en huvudförhandling i ett mål med en tilltalad, häktad som misstänkt för försök till narkotikasmuggling.
Domaren informerade oss i en paus om de olika rollerna som åklagare, försvarare, nämndemän och domare har samt informerade att rätten måste bevisa att en person är skyldig innan den tilltalade kan dömas för ett brott. En person anses oskyldig tills det är ställt utom varje rimligt tvivel att motsatsen är bevisad. Vi kan konstatera att vi har ett rättssäkert system i vårt land.
Vidare fick vi lyssna till hur åklagaren framställde sitt bevismaterial och hur försvararen tog den häktades intressen tillvara, som ju är försvararens uppgift. Nästa punkt var förhör med den tilltalade som spelades in med ljud och bild.
Förhandlingsdagen avslutades med pläderingar från såväl åklagare som försvarare.
Vi tyckte alla att det var mycket intressant att få delta och vill tacka Agneta Lydig, medlem i vår förening och nämndeman, för att hon ordnat besöket.
Från och med igår, den 1 oktober, var det dags att anmäla sig till nya aktiviteter under denna månad. Det är ett föredrag samt ett studiebesök (med två olika datum).
En hel del anmälningar har gjorts men än finns det många platser kvar. Klicka på länkarna för mer information. Och för att göra din anmälan.
En fredagsförmiddag gav vi oss iväg från UKK samtidigt som rivningen av Sivia-kvarteret var i full gång. På delvis slingriga vägar färdades vi genom Fjärdhundraland och förbi flera kyrkor.
På ett fält såg vi ett hundratal tranor som betade – en fin och något oväntad syn! Grönsöö slott är beläget i en mycket vacker omgivning, på en ö i Mälaren med en park intill slottet.
Vi blev mottagna av Jacob Ehrenheim och hans hustru Bessan. Släkten Ehrenheim bor i slottet sedan flera generationer. Normalt är slottet stängt för besökare, men man tar sommartid emot grupper för visning.
Slottet.Välkomnandet.Grupp 1 på väg upp mot slottet.
Slottsherren Jacob beskrev historiken av slottet från 1600-talet. Numera ägs allt av en stiftelse. Man bedriver skogsbruk, jordbruk och bevarande av kulturarv.
Man har sedan länge stora fruktodlingar, mest äpplen av mångskiftande sorter. De ger bland annat fin äppelmust. Varje höst har man ”äppeldagar” då tusentals besökare kommer. Äppelkakorna som serveras dessa dagar är alla bakade av slottsfrun själv. Äppelmarknaden 2022 är nu på fredag-söndag 23-25 september.
Slottsherren ledde oss runt i slottet. Det är imponerande väl bevarat från gamla tider med antika möbler och andra fantastiskt fina föremål som införskaffats under tre sekler. Där finns även stora vägg- och takmålningar.
Ett rum är tapetserat med kalvskinn – mycket välbevarat sen flera sekler och varsamt rengjorda av slottsherrens mor.
De klädda möblerna får vi förstås inte sitta i. Det finns trästolar för den som behöver vila benen efter trappan upp.
Alla inventarier har samlats under flera generationer. Väldigt lite har skingrats. Vi fick veta att blandningen av flera stilar från olika epoker var typisk som det sett ut i gamla herrgårdshem. Se ljuskronan!
I ett hus intill har man varje år nya utställningar av intressanta inventarier. I år har man en utställning av slottets gamla, men välbevarade leksaker. Många var tillverkade av traktens hantverkare, men det fanns också de tidstypiska mekaniska leksakerna från bland annat Nürnberg. En fungerande miniatyrvedspis – en av deltagarna hade lekt med en sån som barn, ”stekt plättar på den i lekstugan”.
Båt, docka, slott.Dockskåp.Hästspann.
En fotoutställning visar naturbilder med anknytning till jakt; natursköna bilder med bitvis roliga kommentarer i texten intill dem.
Vi fick en utsökt lax-lunch i slottets gamla brännvinsbränneri före hemfärden.
Just då vi skulle återvända hem med bussen började ett lätt regn, som vi således kom undan.
Text Lennart Kirsten | Foto Ewa Jerlinder Nord / Ulla Englund
Jag hoppas att ni precis som jag känner ett hopp för framtiden; pandemin och med den alla restriktioner verkar gå mot sitt slut samtidigt som ljuset har återvänt. Och vi i Aktiva Seniorer hoppas kunna presentera allt fler aktiviteter som bara ligger och väntar på att bli bokade.
Vi vill gärna slå ett extra slag för konsertresan till Gävle i april, Gävle Symfoniorkester under ledning av dirigenten och cellisten Nicolas Alstaedt. ”Han är en artist i en kategori för sig” – så beskriver kritikerna Nicolas Altstaedt som tar sig an rollen som både solist och dirigent i ett program med Shostakovich och Schumann. Hans oemotståndliga artisteri och vision kommer utan tvekan att inspirera både orkestern och publiken. Intresserad? Anmäl dig till konsertresan den 14 april här.
Våra cirklar har börjat så smått och först ut är nybörjarcirkeln för blivande släktforskare och igår genomfördes en guidad vandring i Uppsala domkyrka, det första studiebesöket i år. Och våra fortlöpande aktiviteterna Vandringar och Boule är i full gång. Läs mer här hur du kan anmäla dig:
Vi har varit i kontakt med föreläsaren, bankjuristen Henrik Eriksson, som har lovat att ställa upp igen senare i vår med det föredrag om Arv och Testamente som så snopet ställdes in i sista minuten.
Så åter igen – håll utskick på vår hemsida för kommande program.
Styrelsen genom Ewa
Ewa Jerlinder Nord, ordförande
(Detta är ett massutskick till medlemmar i föreningen Aktiva Seniorer Uppsala. Även du som ännu inte betalt avgiften för 2022 men var medlem under 2021 får meddelandet.)
Det här var den första aktiviteten som föreningen har genomfört efter de som ställdes in i december. Vi var många som var intresserade men alla som hade anmält sig fick plats.
Guiden Annette Bergkvist var historiskt kunnig och berättade om små och stora händelser, om kungar och om män som renoverat kyrkan, ofta med en liten knorr i slutet av historien.
En staty av jungfru Maria fanns i bortre delen av kyrkan. Guidningen avslutades vid ett kor med en gobeläng som beskrev olika händelser som var kopplade till kyrkan.