Hem » ekar

Fredagsvandringar med historia

I fredags vandrade vi Sunnerstabacken – Kungshamn – Morga hage och tillbaka, en sträcka som motsvarade nästan 10 km. En fin höstdag då träden började få lite färg och då regnet höll sig på andra sidan Ekoln.  

Kungshamn sägs ha fått sitt namn efter att Erik XIV stannade där på sin kröningsresa. Det är nu 57 år sedan Anna Cederström begravdes i skogen vid Kungshamn herrgården, och alltså inte på en kyrkogård.  Anna Cederström sades tycka mer om träd än om människor och hon såg till att naturreservat Kungshamn-Morga bildades. Men Anna Cederström tog sig också an finska krigsbarn och gjorde det möjligt att bygga scoutstugan vid Djupviken.  

Efter Kungshamn har stigen en dramatisk topografi på grund av rullstensåsen. Enligt sägnen var det den här vägen som Erik XIV tog när han flydde efter Sturemordet på Uppsala slott 1567. Efter Djupviken tog vi däremot strandstigen som slingrar sig längs vattnet.  Man passerar tre badplatser: Sandviken, Rörvik och Oxtorget. Vid Ekhagen vid Morga finns det fullt med magiska ekar som är uppåt 400 år gamla och man har en fin utsikt över Ekoln.

När vi rastade här såg vi stora ekollon på marken. Under medeltiden var ollonen viktig föda åt grisarna i dåtiden byar och under nödår kunde befolkningen använda malda ollon till att dryga ut sitt mjöl. Genom Gustav Vasa fick bara kungen rätt till alla ekar på skatte- och kronojord (år 1558). Ekvirket, som främst användes till skeppsbyggnad blev hårdare om det växte snabbt. Därför blev eken i det närmaste hatad bland allmogen då den spred sig in på hagar och åkrar och ofta växte på deras bästa jord. Först 1875 fick bönderna tillbaka sin rätt att förfoga över eken.  Alltjämt ses den som symbol för styrka, långt liv och trygghet.  

 Följande fredagar:  

23/9 Hågadalen/Nåsten från Lurbo bro och en slinga i skogen mellan Asplunda – Bodarna
Till Lurbo kan man cykla eller ta egen bil till parkering (en liten parkering är samlingsplatsen och finns vid bron och en ny större parkering finns i backen mot Lurbovägen). Annars samling Uppsala resecentrum kl 9.22, läge B3 för att ta buss 11. Avstigning kl 9.40 vid Lurbo bro. 

30/9 Gula stigen mot U-a centrum och Fågelsången/Islandsbron (knappt 10 km)
Gula stigen har funnits sedan 1930-talet men först 25 maj 2022 klubbades den att bli naturreservat. Terrängen är bitvis småkuperad med rötter och stenar fast den är lättgången, speciellt i den norra delen. Sedan vi gick där sist för nästan ett år sedan (november 2021) har man bland annat stenlagt och tätat den lilla bäcken som börjar vid koloniområdet och sen rinner ner i Geijersdalen mot Studan.  
Samling Uppsala resecentrum kl 9.37, läge B3 för att ta buss 11. Avstigning vid Lyssnavägen kl 9.40. 

Fredag 7/10 är dagarna före älgjakten börjar. Vi skulle till exempel kunna gå Salstaleden (7 km) innan det börjar smälla där.

Text Barbro Ulén

En lång etapp av Ingegerdsleden

Fredagen den 3 juni, dagen då Uppsala fylldes av utspringande studenter, gick vi en elva kilometer lång etapp av Ingegerdsleden: från Alsike kloster till Flottsund/ Sunnerstabacken.

Leden är en pilgrimsled som är döpt efter den vackra prinsessan Ingegerd – dotter till Olof Skötkonung. Hon gifte sig med fursten Jaroslav av Novgorod, fick en politisk roll som fredsmäklare och blev i slutet av sitt liv nunna. Etappen går på stigar och gamla landsvägar i odlingslandskapet och på leder i Kungshamn-Morga naturreservat.

Efter att ha rundat Alsike kyrka vandrade vi genom en betesmark med många ängsblommor och en gammal väderkvarn utan vingar. Vi gick genom Krusenbergs herrgårdsallé och svängde in på en gammal grusväg med ekar som är så uråldriga att de är minnesmärkta.

Här, i Ekshagarna, stötte vi på Sveriges bästa magnoliakännare som fortfarande hade flera blommande magnolieträd i sin trädgård. Vi såg också vilda växter som löktrav och kirskål som man kan ha till sallad och pesto.

Efter att ha vandrat genom ett par strandhagar gick vi på en liten stig parallellt med Ekolns strand. Här var det besvärligt att gå då stigen ibland blockerades av stora stockar från träd som bävern och/eller vinden hade fällt. Det var också rejält brant innan vi kom upp på Morgaberget.

Eftersom vandringen var lång hade vi två fikapauser med utsikt över vattnet: uppe på Morgaberget och vid sandstranden med de nedfallna ekarna i Morga hage. Resten av vandringen gick på för oss gamla, kända stigar längs badplatserna vid Oxtorget och Sandviken och förbi Kungshamns gård.

De nästkommande vandringarna

Nästa fredag, den 10 juni kl 10, är träffpunkten den lilla parkeringen vid Lurbo bro. Buss 11 utgår från resecentrum, läge B3 kl 09:37 och stannar vid hållplatsen 09:55. Om man kommer med bil och parkeringen är full kan man åka uppför backen och ställa sig på den nya parkeringen och gå ner till bron.

Fredagen därpå, den 17 juni, åker vi med buss 5 från läge B2 resecentrum kl 9:45 till hållplatsen Daneport (Gotlandsresan) kl 10 för vandring i norra Lunsenskogen. Buss tillbaka går varje kvart. Vill man ta bilen kan man åka genom Bergsbrunna och ställa den på den lilla parkeringen Vreten vid vägen mot Stordammen och ringa till mig. Denna vandring blir inte alls så lång som vandringen den 3 juni.

Text & foto Barbro Ulén