Nära 70 medlemmar kom till Hamnesplanaden 1 i början av veckan för att lyssna till presentationen av vårt vårprogram. En viktig programpunkt under våren är ju 10-årsjubiléet den 20 april, som många redan har anmält sig till.
Platserna till våra IT-utbildningar börjar bli fullbesatta liksom vissa av de programpunkter som det var möjligt att anmäla sig till direkt när programmet sändes ut. Men snart, från den 1 februari, går det att anmäla sig till föredrag och andra program som äger rum i april.
Tre fina chokladaskar lottades ut bland deltagarna via ett nytt förfarande (se bild) och som vanligt vankades det kaffe och kaka, denna gång härlig rulltårta, innan mötet avslutades.
Ordförande Bror-Erik hälsade välkommen och höll ihop upptaktsmötet.En av deltagarna fick agera blindbock och på närvarolistorna peka ut chokladask-vinnarna – med viss assistans av Bror-Erik.Ulla hjälpte till med att servera kaffet för att minska köbildningen.Kristina hade ordnat med kaffe- och rulltårteanskaffningen.
När Gunnar Lund berättade om och visade bilder från sin uppväxt i Petterslund på 40- och 50-talet var 70-salen på Storgatan i det närmaste knökfull. Många av åhörare var också uppvuxna där och då och kunde bidra med minnesbilder.
Gunnar Lund berättade dråpligt om bland annat striden om sista april-kasarna. De bevakades natten innan Valborgsafton av fäder som låg i kasen för att förhindra att grabbar från andra stadsdelar i närheten skull tända på i förväg. Medan sönerna tände på andra kasar i närheten.
Han berättade om den nya stadsdelen Sala Backe som kallades ”pölsastaden” – för att hyrorna var så höga att man bara hade råd att äta pölsa. När idrottsplatsen Österängen stod klar, och påstods ligga i Sala Backe, fick den självklart namnet Pölsaarenan i folkmun.
Ungar kunde sommartid bada i det rena(!?) men bruna vattnet i Bäves gropar (antagligen lerkällan till Boivies kakelfabrik), där Almtunaskolan nu ligger.
Fastighetsmäklarnas tilltag att förringa vissa stadsdelar genom att till exempel låta Fålhagen breda ut sig till Vaksalagatan, Luthagen till korsningen Börjegatan/järnvägen, tycker föredragshållaren inte om. Fortsätt att kalla de olika delarna vid sina riktiga namn; Petterslund, Almtuna, Stabby, Eriksdal och så vidare.
Från flera håll fick föredragshållaren rådet att se till att hans (och hans 101-åriga mammas) minnen blev nedtecknade. Det är ett råd som alla kan ta till sig. Passa på medan tid är. Allas hågkomster är viktiga för framtiden.
Bildspelet kan börja.Föredraget var mycket uppskattat. Skratt, applåder och aktiva åhörare hördes ofta.Gunnar Lund hade även med sig fotografier som ställdes upp utefter ena väggen.
Vi engagerar nu över 1 300 medlemmar och det strömmar ständigt in nya hungriga och vetgiriga seniorer till våra aktiviteter.
Den förändring i bokningssystemet, som vi införde hösten 2012, förefaller ha mottagits väl och och vi kan konstatera flitigt deltagande på de flesta av våra arrangemang.
Nu går vi snart in i år 2013. Världen lever fortfarande trots mayafolkets undergångsteorier. Omkring den 10 januari kommer ni att ha vårprogrammet i brevlådan och sedvanlig introduktion kommer vi att anordna den 21 januari på Medborgarskolan. Hela programmet kommer förstås också att finnas tillgängligt här på hemsidan. Årsmötet blir den5 mars på Träffpunkt Storgatan 11.
Så ska vi fira föreningens 10-årsjubileum! Det blir lördagen den 20 april och de närmare detaljerna kommer ni att få i samband med programutskicket.
Jag vill också passa på och tacka alla medlemmar och medarbetare för ett väl genomfört år 2012.
Häromdagen for ett femtiotal Aktiva Seniorer med Eskil Gustavsson i spetsen till julmarknaden på Hovstallet. Sven-Gunnar Ericson hade påpassligt kameran med.
Eskil förhör sig om Sjuglasvagnen med flera fordon. Foto: Sven-Gunnar Ericson.
Ståtliga hästar, kungliga vagnar, fina gamla bilar att titta på och vackert hantverk – till exempel hattar, dukar, salvor, julpynt, fårskinn – och småskaligt tillverkade ostar, marmelader, godis med mera fanns att köpa.
Det blev några fina timmar i ett kallt och blåsigt Stockholm i vinterskrud.
Glad chaufför och reseledare Eskil.Glada Aktiva Seniorer på väg till Hovstallarna.Eskil förhör sig om Sjuglasvagnen med flera fordon.Eskil och Sofi talar om hästarna i Hovstallarna.Snäll häst.
Nästa år firar Aktiva Seniorer 10-årsjubileum. Det ska vi fira den 20 april. Vi kommer att bjuda in våra medlemmar till en rolig och tankeväckande dag.
Bland andra kommer meteorolog Pär Holmgren för att prata om miljön på vår jord, nu och i framtiden. Han har skrivit två barnböcker där Torsten och hans farmor tillsammans funderar över allt som lever och växer, om det livsviktiga vattnet och om vår fantastiska planet.
Redan den 15 december klockan 13.00 kan ni träffa Pär Holmgren – på Studentbokhandeln där han signerar sina böcker.
På startsidan kan det ibland se ut som om det inte händer så mycket, där är mest nyheter som funnits där en tid. Men notiser som har ”gjort sitt”, kanske redan efter ett par dagar, tas bort från startsidan. Exempel på sådana notiser är våra gemensamma biobesök, lediga platser på resor eller föredrag och liknande.
När du klickar på > Läs mer för att läsa en notis som är ”puffad för” på startsidan ser du även senaste halvårets alla notiser i kolumnen till vänster. Längst ner finns länkar till ännu äldre notiser – halvårsvis.
Klicka på någon av raderna till vänster på startsidan, till exempel ”ARKIV hösten 2011”, så syns direkt alla notiser under hösten 2011 (då denna hemsida togs i bruk).
Redan fredagen den 14 december klockan 15 kan du mötas av julens alla klassiska dofter och smaker. Ekeby restaurangskola tillagar allt från grunden och dukar upp ett riktigt julbord med allt vad därtill hör till oss.
För 230 kronor, (glögg och julmust är inkluderat i priset) får du äta kanske årets första julbord tillsammans med många andra medlemmar i vår förening. Tillhör du dem som anser att julkorven och skinkan kräva vissa drycker, så finns sådana att beställa i baren.
Än finns platser kvar; du får gärna ta med vänner som inte tillhör föreningen. Anmäl dig/er till Gullan.