Hem » sunnerstabacken

Fredagsvandringar med historia

I fredags vandrade vi Sunnerstabacken – Kungshamn – Morga hage och tillbaka, en sträcka som motsvarade nästan 10 km. En fin höstdag då träden började få lite färg och då regnet höll sig på andra sidan Ekoln.  

Kungshamn sägs ha fått sitt namn efter att Erik XIV stannade där på sin kröningsresa. Det är nu 57 år sedan Anna Cederström begravdes i skogen vid Kungshamn herrgården, och alltså inte på en kyrkogård.  Anna Cederström sades tycka mer om träd än om människor och hon såg till att naturreservat Kungshamn-Morga bildades. Men Anna Cederström tog sig också an finska krigsbarn och gjorde det möjligt att bygga scoutstugan vid Djupviken.  

Efter Kungshamn har stigen en dramatisk topografi på grund av rullstensåsen. Enligt sägnen var det den här vägen som Erik XIV tog när han flydde efter Sturemordet på Uppsala slott 1567. Efter Djupviken tog vi däremot strandstigen som slingrar sig längs vattnet.  Man passerar tre badplatser: Sandviken, Rörvik och Oxtorget. Vid Ekhagen vid Morga finns det fullt med magiska ekar som är uppåt 400 år gamla och man har en fin utsikt över Ekoln.

När vi rastade här såg vi stora ekollon på marken. Under medeltiden var ollonen viktig föda åt grisarna i dåtiden byar och under nödår kunde befolkningen använda malda ollon till att dryga ut sitt mjöl. Genom Gustav Vasa fick bara kungen rätt till alla ekar på skatte- och kronojord (år 1558). Ekvirket, som främst användes till skeppsbyggnad blev hårdare om det växte snabbt. Därför blev eken i det närmaste hatad bland allmogen då den spred sig in på hagar och åkrar och ofta växte på deras bästa jord. Först 1875 fick bönderna tillbaka sin rätt att förfoga över eken.  Alltjämt ses den som symbol för styrka, långt liv och trygghet.  

 Följande fredagar:  

23/9 Hågadalen/Nåsten från Lurbo bro och en slinga i skogen mellan Asplunda – Bodarna
Till Lurbo kan man cykla eller ta egen bil till parkering (en liten parkering är samlingsplatsen och finns vid bron och en ny större parkering finns i backen mot Lurbovägen). Annars samling Uppsala resecentrum kl 9.22, läge B3 för att ta buss 11. Avstigning kl 9.40 vid Lurbo bro. 

30/9 Gula stigen mot U-a centrum och Fågelsången/Islandsbron (knappt 10 km)
Gula stigen har funnits sedan 1930-talet men först 25 maj 2022 klubbades den att bli naturreservat. Terrängen är bitvis småkuperad med rötter och stenar fast den är lättgången, speciellt i den norra delen. Sedan vi gick där sist för nästan ett år sedan (november 2021) har man bland annat stenlagt och tätat den lilla bäcken som börjar vid koloniområdet och sen rinner ner i Geijersdalen mot Studan.  
Samling Uppsala resecentrum kl 9.37, läge B3 för att ta buss 11. Avstigning vid Lyssnavägen kl 9.40. 

Fredag 7/10 är dagarna före älgjakten börjar. Vi skulle till exempel kunna gå Salstaleden (7 km) innan det börjar smälla där.

Text Barbro Ulén

Gårdagens vandring och resten av septembers

Fredagen den 9 september vandrade vi från Selknä till Länna. Efter att ha gått igenom det idylliska samhället Selknä vid Trehörningens norra strand och norra delen av ett kalhygge vid Ekdalen kom vi in på själva Lännastigen. Den löper längs Lötsjöns stundtals branta och steniga strandlinje. Från en fornborg från folkvandringstiden (för 1500-1700 år sedan) hade vi en mycket vacker utsikt över sjön. Den är ovanligt djup för att vara en Upplandsjö. Skogen är omväxlande och på ett ställe har man till och med återskapat en gles stenåldersskog med hasselbuskar och lövträd. De av oss som hade svampögon hittade både karl-johan och aspsopp. 

16/9 Sunnerstabacken – Morga hage . Efter Kungshamn kan man gå en slinga: ena vägen längs stranden av Ekoln och andra över Oxtorget. Vi kommer tillbaka till Sunnerstastugan och utgångspunkten. Det går bra att ta cykel eller bil till Sunnerstabacken (samling vid infoskylten – infarten till parkeringen).  Annars samling Uppsala resecentrum läge B3 kl 9.23 för att ta buss 8 till Sunnerstabacken, framme kl 09.46.

Preliminärt är planerna för följande fredagar:  

23/9 Hågadalen/Nåsten från Lurbo bro och en slinga i skogen mellan Asplunda -Bodarna. Till Lurbo kan man cykla eller ta egen bil till parkering (en liten parkering är samlingsplatsen och finns vid bron och en ny större parkering finns i backen mot Lurbovägen). Annars samling Uppsala resecentrum kl 9.22 läge B3 för att ta buss 11. Avstigning 9.40 vid Lurbo bro. 

30/9 Gula stigen mot U-a centrum och Fågelsången/Islandsbron (knappt 10 km). Gula stigen har funnits sedan 1930-talet men först 25 maj 2022 klubbades den att bli naturreservat. Terrängen är bitvis småkuperad med rötter och stenar fast den är lättgången, speciellt i den norra delen. Sedan vi gick där sist för nästan ett år sedan (november 2021) har man bland annat stenlagt och tätat den lilla bäcken som börjar vid koloniområdet och sen rinner ner i Geijersdalen mot Studan.   
Samling Uppsala resecentrum kl 9.37 läge B3 för att ta buss 11. Avstigning vid Lyssnavägen kl 9.40. 

Text Barbro Ulén